رييس مرکز بهداشت استان خوزستان به مناسبت روز جهاني ديابت گفت : بيماري ديابت يک بيماري مزمن و پنهاني است که بعلت فقدان، کمبود و يا غير مؤثر بودن انسولين توليدي در بدن ايجاد مي شود.

به گزارش باشگاه خبرنگاران اهواز؛دکتر سيد محمد علوي  اظهار داشت: انسولين هورمون تنظيم کننده غلظت قند خون در بدن است. افزايش قند خون اثرات مخرب بر اعصاب و رگ هاي خوني دارد و اگر ميزان قند خون بصورت تصادفي از 200 ميلي گرم در دسي ليتر فراتر رود، يا قند خون ناشتا مساوي يا بيشتر از 126 ميلي گرم بر دسي ليتر افزايش يابد و يا تست تحمل قند خون دو ساعته از 200 ميلي گرم تجاوز کند، فرد دچار ديابت شده است بخصوص اگر با علائمي چون پر ادراري، پرخوري و پرنوشي همراه باشد.
رئيس مرکز بهداشت استان با معرفي انواع مختلف بيماري ديابت افزود : ديابت نوع يک در اثر فقدان انسولين ايجاد مي شود. قبلا تصور مي شد که اين نوع ديابت مربوط به کودکان مي باشد، اما در حال حاضر اين تعريف مورد توافق کارشناسان امر نمي باشد. ديابت نوع دو در اثر غير مؤثر بودن انسولين يا ناکافي بودن آن ايجاد مي شود که علائم آن شبيه به ديابت نوع يک بوده ولي خفيف تر است و اکثر بيماران ممکن است از ديابت خود مطلع نباشند.
وي ادامه داد : نوع ديگري از ديابت، ديابت بارداري است که در زنان باردار ايجاد مي شود. از ساير علل ديابت مي توان به نقص ژنتيکي سلول هاي بتا، اختلال عملکردي ژنتيکي غده پانکراس و يا دارويي ذکر کرده اند و داروهايي نظير انتروفرون ها، استاتين ها و بتا بلوک ها را دخيل دانسته اند. دکتر علوي درباره اهميت ديابت اضافه کرد : در سال جاري ميلادي حدود 384 ميليون نفر مبتلا به ديابت در دنيا شناسايي شده است که ساليانه حدود سه و نيم ميليون نفر در اثر اين بيماري جان خود را از دست مي دهند.
علوي گفت: پنج درصد جمعيت ايران مبتلاء به ديابت هستند، يعني از هر 20 نفر يک نفر مبتلاء به ديابت است که آنها از بيماري خود مطلع نيستند. نود درصد اين بيماران از نوع 2 هستند که عمده آنها بعلت وزن بالا و کم تحرکي ايجاد شده اند که با انجام رژيم ها و توصيه هاي خاص مي توان از اين تعداد جلوگيري کرد و يا از مرگ و مير و عوارض بيماري کم کنيم.
معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکي اهواز با بيان عوارض بيماري ديابت اظهار داشت: از مهمترين عوارض ديابت مي توان به مرگ و مير بيماران، قطع اندام، کوري و نارسايي کليه اشاره کرد . حدود پنجاه درصد  بيماران ديابتي بر اثر سکته قلبي يا مغزي جان خود را ازدست مي دهند، قطع پا بعلت پاي ديابتيک و عفونت ناشي از آن (آمپوتاسيون) نمونه هايي از عوارض ديابت هستند. حدود يک درصد کل کوري ها در دنيا بعلت ديابت و ناشي از درگيري شبکيه چشم است. همچنين نفروپاتي ناشي از ديابت يکي از علل مهم نارسايي کليه در دنيا مي باشد.
اين عضو هيئت علمي دانشگاه اضافه کرد : خوشبختانه با افزايش سطح دانش عمومي مردم و ارائه خدمات بهداشتي از قبيل طرح شناسايي بيماران ديابتي در مراکز بهداشتي درماني و مشاوره براي عموم مردم و ارائه توصيه ها و رهنمودهاي بهداشتي مي توان از بار اين بيماري پنهان و قاتل تدريجي انسان ها کاست.
وي همچنين توصيه کرد : بهبود سبک زندگي يکي از روش هاي کنترل و کاهش اين بيماري مي باشد که درمورد شايعترين نوع ديابت يعني نوع 2 که حدود نود درصد افراد ديابتي را شامل مي شوند مؤثر است. يعني از طريق کنترل وزن بدن، فعاليت ورزشي حداقل 30 دقيقه اي براي کاهش و کنترل وزن، خوردن 3 تا 5 وعده غذا در روز شامل ميوه و سبزيجات، کاهش و حذف شکر و چربي هاي اشباع شده از رژيم غذايي و همچنين اجتناب از استعمال دخانيات چون سيگار و قليان و مصرف الکل.
علوي ادامه داد : تشخيص زودهنگام بيماري و درمان مناسب در اکثر افرادي که يا داراي زمينه فاميلي بيماري هستند و يا ريسک فاکتورهايي را در خود يا خانواده دارند از قبيل علائم مشکوک به ديابت، وزن بالا، سندروم متابوليک، BMI نامناسب، سابقه ديابت بارداري، سابقه تولد بچه درشت (ماکروزومي)
وي همچنين تأکيد کرد : مراقبت از پاها با تميز نگهداشتن پا، مراجعه به پزشک و دريافت آنتي بيوتيک براي عفونت يا پيشگيري از آن و انجام معاينات ادواري چشمي، قلبي و عروقي، کليوي و کنترل قند خون از ديگر راههاي کنترل اين بيماري است./ب

برچسب ها: دیابت ، بیماری ، مرموز
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.