مرکز پژوهش‌های مجلس با بررسی فرصت‌های سرمایه‌گذاری آذربایجان شرقی در بخش معدن و صنایع معدنی اعلام کرد اطلاعات مربوط به ظرفیت‌های معدنی استان نشان می‌دهد آذربایجان شرقی دارای امکانات بالقوه و برخوردار از تنوع مناسب است.

به گزارش حوزه پارلمانی باشگاه خبرنگاران، به نقل از روابط عمومی مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی، دفتر مطالعات انرژی، صنعت و معدن این مرکز نوشت: اصل رقابت‌پذیری در دنیای امروز، وجود و لزوم برنامه‌ریزی صحیح برای استفاده از سرمایه و منابع محدود و تخصیص بهینه منابع در جهت استفاده از مزیت‌های نسبی را بیش از پیش تقویت می‌کند.
 
یکی از وظایف اصلی حاکمیت، شناخت مزیت‌های نسبی مناطق مختلف و ایجاد زیرساخت‌ها به منظور هدایت درست سرمایه‌ها و منابع برای تولید ثروت و ارزش افزوده از مزیت‌های موجود و تبدیل این مزیت‌ها به مزیت‌های رقابتی است و هیچ یک از این اهداف محقق نمی‌شوند مگر در سایه شناخت دقیق و درست امکانات بالقوه نقاط مختلف کشور در عرصه‌های گوناگون.
 
یکی از مهمترین بخش‌ها در این بین، بخش معدن و صنایع معدنی است که به واسطه بالابودن هزینه‌های حمل و نقل و لزوم ایجاد زنجیره ارزش در طول استخراج تا حلقه‌های پایانی زنجیره و عدم توان جابه‌جایی معدن، لزوم شناخت ظرفیت‌های معدنی نقاط مختلف اهمیت پیدا می‌کند.
 
در این گزارش، سعی می‌شود با معرفی ظرفیت‌های شناخته شده معدنی استان آذربایجان شرقی، رشته فعالیت‌های دارای مزیت نسبی در صنایع معدنی استان پیشنهاد شده تا نمایندگان استانی در تصمیم‌گیری برای ایجاد زیرساخت‌ها و توسعه منطقه‌ای، همچنین هدایت درست سرمایه‌گذاران، اقدامات لازم را ملحوظ کنند.
 
آمار و اطلاعات مربوط به معادن و ظرفیت‌های معدنی استان نشان می‌دهند آذربایجان شرقی یکی از مناطق دارای امکانات بالقوه معدنی در خور توجه و برخوردار از تنوع مناسب است که همین امر در کنار زیرساخت‌ها و موقعیت خاص استان می‌تواند مولد ارزش افزوده قابل توجه باشد.
 
با توجه به این مقوله، مزیت‌های سرمایه‌گذاری در حیطه فعالیت‌های معدنی و صنایع معدنی را می‌توان در موارد زیر پیشنهاد کرد:
 
ـ وجود معادن تفلین ـ سینیت، سرمایه‌گذاری در تولید پودر آلومینا و حلقه‌های بعدی زنجیره ارزش را توجیه‌پذیر کرده است.
 
ـ وجود معادن مس با ذخیره و عیار در خور توجه و در مقیاس‌های اقتصادی، سرمایه‌گذاری در استخراج، فرآوری و تولید محصولات مس با ارزش افزوده بالا را موجه می‌کند.
 
ـ با وجود معادن کائولن با ذخایر اقتصادی، سرمایه‌گذاری در فرآوری کائولن دارای توجیه اقتصادی است.
 
ـ سرمایه‌گذاری در ایجاد واحدهای تولید و فرآوری پوکه معدنی، دیاتومیت، گچ، تولید سنگ‌های ساختمانی، کاشی و سرامیک، چینی بهداشتی که دارای معادن و مواد اولیه فراوان در استان هستند مقرون به صرفه است.
 
انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار