رئیس مرکز پژوهش های مجلس با بیان اینکه دکترین ایران درجهت ساخت بمب هسته ای نیست، تصریح کرد: مسائل هسته ای باید از طریق مذاکره حل و فصل گردد و به کارگرفتن سیاست تهدید ازطریق اعمال تحریم هیچ تاثیری ندارد.

به گزارش حوزه پارلمانی باشگاه خبرنگاران، "کاظم جلالی" رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی که به دعوت رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس ملی جمهوری کره جنوبی در راس هیاتی پژوهشی به منظور شرکت در چهارمین اجلاس بین المللی مراکز پژوهش پارلمانی به جمهوری کره عزیمت کرد، پنجشنبه (9 آبان ماه) با "پارک بیونگ سوی" نائب رئیس مجلس ملی جمهوری کره جنوبی دیدار و گفتگو کرد.

کاظم جلالی در دیدار با نایب رئیس مجلس ملی کره‌جنوبی ضمن تقدیر از ابتکار عمل مرکز پژوهش پارلمانی این کشور، تشکیل چهارمین اجلاس بین‌المللی پژوهش پارلمانی را اقدام ارزشمندی خواند و گفت: با این ابتکار عمل مجالس دو کشور می‌توانند به نحو مطلوبی از تجربیات پارلمانی یکدیگر در بحث قانون‌گذاری استفاده نمایند.

نماینده مردم شاهرود و میامی در مجلس شورای اسلامی، با اشاره به روابط رو به گسترش پارلمانی بین ایران و کره‌جنوبی، با اشاره به سفر قریب‌الوقوع رئیس کمیسیون سیاست خارجی مجلس ملی کره‌جنوبی به تهران، ضمن تاکید بر جایگاه بسیار مهم مجلس شورای اسلامی و نقش موثر آن در کشور، تصریح کرد: در شرایط جاری بین‌المللی نقش و جایگاه مجالس در سطح جهان اهمیت فزآینده‌ای یافته و از این‌ رو مجالس در پیشبرد روابط و دیپلماسی عمومی سهم عمده‌ای دارند.
 
وی در بخش دیگری از مطالب خود با اشاره به روابط دیرینه و تاریخی میان دو کشور ایران و کره جنوبی و روند روبه گسترش این مناسبات طی سال‌های گذشته، افزود: کشور جمهوری کره از احترام خاصی میان مردم ایران برخوردار است.
 
جلالی در رابطه باسرعت آهنگ توسعه و توانمندی‌های کره جنوبی، تاکید کرد: گام‌های سریع توسعه در کره‌جنوبی می‌تواند الگوی بسیار مناسبی برای کشورهای منطقه باشد و با توجه به این ویژگی بسیار مناسب است که مجالس دوکشور نقش فعال‌تری در زمینه تسهیل مناسبات بین دوکشور ایفا نموده و در این راستا فعالیت خود را گسترش دهند.
 
عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، در ادامه با اشاره به تراز تجاری خوب میان ایران و کره جنوبی، یادآور شد: باوجود مانع تراشی‌هایی که از سوی برخی کشورهای بزرگ به منظور کاستن از سطح مناسبات میان دو کشور صورت می‌گیرد، این روابط همچنان ازروند خوبی برخوردار است و تجربه نشان داده است که کشور ایران به لحاظ تاریخی قابل انزوا نیست.
 
وی با ارائه گزارشی از نحوه برخورد قدرت‌های بزرگ در زمینه محروم نمودن ایران از حق طبیعی در زمینه استفاده صلح آمیز از انرژی هسته‌ای، توضیح داد: باوجود رعایت کلیه الزامات بین‌المللی از سوی ایران در زمینه هسته‌ای متاسفانه شاهدیم که کشورهای غربی به بهانه‌های مختلف تلاش می‌کنند ایران را در زمینه استفاده غیر صلح آمیز از انرژی هسته‌ای متهم کنند.
 
جلالی ادامه داد: گرچه ایران در مقاطع مختلف ثابت نموده که دکترین این کشور در جهت ساخت بمب هسته‌ای نیست و حتی فتوای رهبر جمهوری اسلامی ایران نشان داده است که روند فعالیت‌های هسته‌ای ایران با رویکردی صلح‌آمیز پیش می‌رود، اما باوجود توافقات انجام شده در این زمینه کشورهای غربی از تعهدات خود عدول کرده و همچنان به اتهامات واهی خود ادامه داده و در جهت دامن زدن به شایعات تلاش می‌کنند.
 
رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس همچنین با اشاره به فضای جدید پیش آمده پس از انتخابات ریاست جمهوری در ایران، افزود: کشورهای غربی باید از این شرایط نهایت استفاده را نموده و در رفتار گذشته خود جهت ممانعت از پیشرفت مذاکرات تجدید نظر کنند و در این راستا ایران آمادگی دارد درجهت حل‌و فصل مسائل گام بردارد.
 
وی ادامه داد: صلح‌آمیز بودن فعالیت‌های هسته‌ای ایران کاملا روشن است و ایران آمادگی دارد ظرفیت خود را برای حل و فصل مسائل داخلی و بین‌المللی به‌کار گیرد.
 
جلالی تصریح کرد: مسائل هسته‌ای باید ازطریق مذاکره حل و فصل گردد و به‌کارگرفتن سیاست تهدید ازطریق اعمال تحریم هیچ تاثیری ندارد زیرا تحریم فی‌نفسه یک اقدام ضد حقوق بشری است.
 
عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با تاکید بر فضای سیاسی ایران، نحوه اداره دموکراتیک ایران و نقش مردم در این زمینه که تفاوت بسیاری با کشورهای مختلف دارد، ابراز امیدواری کرد که مجالس دو کشور بتوانند با تقویت مناسبات بین دو کشور ایران و کره‌جنوبی برخی ذهنیت‌ها را رفع نمایند.
 
"پارک بیونگ سوی" نایب رئیس مجلس ملی جمهوری کره ضمن استقبال از توضیحات شفاف ارائه شده از سوی دکتر جلالی در این دیدار، گفت: این توضیحات به رفع شبهات کمک کرده و مواضع ایران را درمورد غنی سازی مواضعی کاملا قابل درک می‌کند.
 
وی از کشور ایران با توجه به غنای فرهنگی آن به عنوان مهد تمدن یاد کرد و افزود: ایران کشوری بسیار مهم برای کره جنوبی محسوب می‌شود و لذا دیدارهای پارلمانی می‌تواند برای بهبود مناسبات و تعمیق روابط بسیار موثر باشد.
 
"پارک بیونگ سوی"، در ادامه اظهار داشت: تلاش‌های مثبت ایران تاثیر مطلوبی در جامعه بین‌المللی داشته است.
 
نایب رئیس مجلس ملی کره‌جنوبی ابراز امیدواری نمود که در فضای جاری کشور با روی کار آمدن آقای روحانی موضوع استفاده صلح‌آمیز هسته‌ای توسط ایران در مجامع بین‌المللی با موفقیت حل‌و فصل گردد و به تبع آن تحریم‌های اعمال شده لغو و روند عادی سازی مناسبات با کشورهای غربی به خوبی پیش رود.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار