يک کارشناس اقتصادي گفت: ايران با ايجاد صندوق توسعه ملي و پايين نگه داشتن ارزش پول ملي خود در تب و تاب جلوگيري از ورود بيماري هلندي است.

حسين سليمي در گفتگو با خبرنگار اقتصادي باشگاه خبرنگاران، با بيان اينکه بيماري هلندي در شرايط اقتصادي نابسامان ايجاد مي شود گفت: بيماري هلندي در مفهوم اقتصادي به معناي استفاده بي رويه از منابع طبيعي خاص و ايجاد رکود در بخش هاي اقتصادي و صنعتي کشور است.

وي ادامه داد: در صورتي که درآمدهاي کشور از منابع طبيعي همانند نفت افزايش يابد و اقتصاد ملي نتواند برابر با آن حرکت کند رکود بر كشور حاكم مي شود.

سليمي با بيان اينکه دليل اصلي بيماري هلندي کاهش يا عدم افزايش نرخ ارز است گفت: در صورتي که نرخ ارز در راستاي نرخ تورم حرکت نکند اين بيماري حاصل مي شود. 

***كاهش ارزش پول ملي، راهي براي رفع بيماري هلندي

اين کارشناس اقتصادي تصريح کرد: در صورتي که نرخ ارز در کشور نسبت به نرخ تورم تعديل و يا افزايش پيدا نکند بيماري هلندي کم کم خود را نمايان تر مي کند.

سليمي در ادامه توضيح داد: زماني که ارزش پول ملي کشور افزايش يابد برابر با آن نرخ ارز کاهش مي يابد و همين امر زمينه ساز افزايش واردات و کاهش صادرات مي شود.

وي در ادامه اظهار داشت: افزايش واردات موجب کاهش توليد و در نتيجه افزايش قيمت کالاها مي شود. 

اين کارشناس اقتصادي در ادامه توضيح داد: زماني که کشور با پول بسياري روبرو مي شود دولت اين پول را به کشور تزريق مي کند و همين امر موجب ايجاد فاصله ميان تقاضا و عرضه مي شود.

سليمي در ادامه اظهار داشت: تزريق اين پول به اقتصاد کشور موجب افزايش تقاضا مي شود اين درحالي است که توليدات کشور به دليل واردات بسيار دچار رکود شده و با افزايش قيمت روبرو مي شوند.

سليمي در ادامه افزود: ورود دولت به اين بخش با کاهش مصنوعي قيمت ها و افزايش واردات زمينه ساز ايجاد بيماري هلندي مي شود.

***ايجاد صندوق توسعه ملي زمينه ساز توسعه كشور

و درصورتي که دولت قيمت هاي اقلام وارداتي را پايين نگه دارد همين امر موجب اوج گرفتن قيمت زمين و مسکن مي شود.

اين کارشناس اقتصادي در ادامه تصريح کرد: نبود راهبرد عاقلانه و افزايش ارزش پول ملي، بيماري هلندي را به کشور وارد مي کند.

وي با اشاره به اينکه اولين قدم براي مبارزه با بيماري هلندي ثبات نرخ ارز و پايين نگه داشتن ارزش پول ملي است گفت: دولت بايد نرخ واقعي پول ملي را ترسيم کند و به دنبال ثبات نرخ ارز باشد.

سليمي در ادامه افزود: اگر ناخواسته نرخ پول ملي را افزايش دهيم باعث کاهش نرخ ارز و در نتيجه افزايش واردات و کاهش توليدات کشور مي شود.

سليمي در ادامه اظهار داشت: کشورهاي همانند چين و ژاپن با پايين نگه داشتن نرخ پول ملي خود و افزايش ندادن نرخ ارز توليدات خود را افزايش و بازار جهاني را در تسخير خود گرفتند.

وي در ادامه خاطرنشان کرد: ايران نيز بايد همانند اين کشورها با پايين نگه داشتن نرخ پول ملي خود بتواند توليد خود را افزايش دهد.

سليمي در ادامه گفت: اصلي ترين راهبرد عقلاني دولت براي جلوگيري از بيماري هلندي ايجاد صندوق توسعه ملي در کشور است.

انتهاي پيام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار