اردبیل/

نوسانات نرخ ارز تضعیف تولید را به همراه دارد

رئیس اتاق بازرگانی،‌ صنایع و معادن و کشاورزی استان اردبیل گفت: نوسانات و افزایش شدید نرخ ارز سبب بی‌اعتمادی، رکود تورمی، افزایش ریسک سرمایه‌گذاری و در نتیجه تضعیف تولید ملی شده است.

حسین پیرمؤذن در گفت‌و گو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران اردبیل اظهار داشت: ‌با توجه به اینکه دولت تدبیر و امید با دیپلماسی فعال و دور از تنش سبب بازگشت آرامش و بار روانی مثبت به جامعه ارز شده و به تبع آن آرامشی برقرار شده می‌توان امیدوار بود که تورم نقطه به نقطه روند نزولی را طی کند و رشد تورم متوقف شود.

وی با بیان اینکه بخش خصوصی از ادبیات دستوری در اقتصاد بیزار است، گفت: رئیس کل بانک مرکزی با لحن و ادبیات دستوری برای فعالان اقتصادی مخالف است و بطور حتم تثبیت نرخ ارز توسط بانک مرکزی زمینه تحولی را فراهم می‌آورد.

قائم مقام شورای مرکزی خانه صنعت و معدن ایران خاطر نشان کرد: تجربه و تلاش برای تثبیت نرخ ارز در دولت گذشته تلاشی بیهوده بود که نه تنها به تثبیت نرخ ارز منجر نشد بلکه دولت برای کنترل نوسانات، ارز زیادی را به بازار سرازیر کرد که تبعات آن را همچنان شاهد هستیم.

پیرمؤذن با یادآوری اینکه برای انجام صادرات موفق باید مشکلات و موانع صادرات غیرنفتی را بشناسیم و در صدد حل آنها برآییم، افزود: این مشکلات در دو حوزه داخلی و بین‌المللی است که حوزه داخلی مربوط به تولید، کیفیت قیمت، حمل و نقل داخلی، بازاریابی و بسته‌بندی است.

وی بیان کرد: علاوه بر آن سیاست صادراتی، ارزی و همچنین ضایعات ناشی از مدیریت‌های ناصحیح بر دامنه این مشکلات افزوده است.

پیرمؤذن از دیگر مشکلات بین‌المللی صادرات نفتی را نرخ تورمی 15 تا 20 درصدی سالانه برای مواد اولیه و همه عوامل تولید و بالا بودن نرخ کارمزد بانکی اعلام کرد.

رئیس اتاق بازرگانی استان در ادامه گفت:‌ رقبای خارجی ما سرمایه مورد نیاز خود را با نرخ یک تا دو درصد تأمین می‌کنند که انتظار جهادگران عرصه تولید و صنعت حل بخشی از مشکلات یاد شده به صورت کارشناسی و با مشی عقلایی توسط دولت یازدهم است/س.

برچسب ها: اردبیل ، نوسانات ، نرخ ، ارز
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.