توسعه کشت بدون خاک در آذربایجان غربی، فرصتی مناسب برای تولید محصولات کشاورزی خارج از فصل است و علاوه بر اینکه موجب افزایش درآمد کشاورزان منطقه شده، نقش مهمی در افزایش اشتغالزایی، ارتقای کمیت و کیفیت محصولات و بویژه توسعه صادرات محصولات کشاورزی استان به کشورهای خارجی دارد.



به گزارش گر وه استانها باشگاه خبرنگاران به اعتقاد کارشناسان بخش کشاورزی کشت‌‌ در فضای گلخانه ای یکی از راهکارهای استفاده بهینه از منابع طبیعی با توجه به رشد روزافزون جمعیت، محدودیت منابع آب و خاک و کاهش مواد غذایی است و بهره ‌گیری ازکشت‌های گلخانه‌ ای، با توجه به افزایش چندین برابری عملکرد نسبت به کشت در فضای باز، شیوه مناسبی برای تحقق امنیت غذایی می‌دانند.

در این میان استان آذربایجان غربی هم از توانمندی های بالای تولیدات گیاهی و کشاورزی برخوردار است که در مسیر گسترش شیوه های نوین تولید محصولات کشاورزی در فضاهای گلخانه ای بویژه کشت هیدروپونیک حرکت می کند.

کشت هیدروپونیک روشی برای تولید محصول است که به جای خاک از بسترهای خنثی مانند ماسه، پشم شیشه، پشم سنگ و یا از بستر آب استفاده می شود و عناصر مورد نیاز برای رشد گیاه از طریق محلول و به صورت دستی به گیاه تزریق می شود.

کارشناسان کشاورزی مزایای تولید در روش هیدروپونیک را سایز درشت و ماندگاری بالای محصول و ارگانیک بودن و استفاده نکردن از مواد نگهدارنده شیمیایی بیان می کنند و این مزایا کافی است است که فعالان این کشاورزی در استان را ترغیب کند تا از این روش کشت بهره استفاده کنند.

در این میان ایجاد اشتغال و کار آفرینی در بخش کشاورزی از جمله دغدغه های مسئولان بخش کشاورزی است که با توجه تعداد بالای فارغ التحصیلان در حوزه های مختلف کشاورزی، یکی از مولفه های توسعه کشت بدون خاک خواهد بود.

احداث 9 سایت گلخانه ای در آذربایجان غربی

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی با تاکید بر ضرورت توسعه کشت گلخانه ای در استان گفت: در حال حاضر 9 سایت گلخانه ای با مساحتی بالغ بر 500 هکتار درسطح استان در حال احداث است.

علی مختاری در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه آذربایجان غربی یکی از استانهای مستعد سرمایه گذاری در جهت گسترش سایت ها و مجتمع های گلخانه ای در کشور است افزود: از این تعداد تاکنون سه سایت گلخانه ای در شهرستانهای نقده و پیرانشهر به فارغ التحصیلان بخش کشاورزی واگذار شده است.

وی با اشاره به اشتغالزایی سه هزار نفر با بهره برداری از این طرح ها ادامه داد: شش سایت گلخانه ای دیگر نیز در مراحل پایانی احداث زیر ساختها و واگذاری به فارغ التحصیلان کشاورزی و بخش خصوصی قرار دارد.

مختاری با بیان اینکه در حال حاضر 80 واحد گلخانه ای با مساحتی حدود 25 هکتار در استان فعال است اظهارداشت: سالانه حدود 90 هزارتن انواع محصولات گلخانه ای در استان تولید می شود.

وی استفاده از تکنیک‌های جدید و بهره‌ گیری صحیح و افزایش بهره ‌وری از امکانات محدود آب به دلیل استفاده از سیستم آبیاری تحت فشار بخصوص آبیاری قطره‌ای و خاک به دلیل 7 کاهش خسارت و تامین امنیت تولید با توجه به امکان کنترل عوامل سومحیطی در یک محیط بسته گلخانه از مزایای این روش تولید عنوان کرد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی گفت: با تقویت مجتمع های گلخانه ای استان، علاوه بر ایجاد اشتغال برای تعداد زیادی از دانش آموختگان رشته کشاورزی و تامین نیازهای استان، امکان صادرات محصولات گلخانه ای به کشورهای همجوار نیز امکان پذیر می شود.

برچسب ها: تحقق ، امنیت ، غذایی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.