معاون مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی با تاکید بر ضرورت هرچه زودتر نهایی شدن قیمت خوراک مجتمع های پتروشیمی گفت: صنعت پتروشیمی ایران با واقعی شدن قیمت خوراک می تواند مسیر رشد و توسعه خود را با شتاب بیشتری بپیماید.

محمدحسن پیوندی در گفتگو با خبرنگار اقتصادي باشگاه خبرنگاران، در خصوص قيمت خوراک در صنعت پتروشيمي با بيان اين مطلب گفت: در حال حاضر درباره نرخ خوارک کارهاي مطالعاتي را انجام مي دهيم تا بتوانيم شرايطي را براي توسعه در صنعت پتروشيمي فراهم کنيم.  
 
وي تصريح کرد: موضوع خوراک پتروشيمي از نظر گران يا ارزان بودن مورد توجه بوده چرا که در کل درآمد کشور وشرکت نفت تاثير متفاوتي دارد.
 
قیمت های کنونی خوراک پتروشیمی ها همچنان پابرجا است و ضرورت دارد دولت و مجلس شورای اسلامی با تعامل و همکاری، هرچه زودتر قیمت های جدید را مصوب کرده و اعلام کنند.
 
مبناي قيمت براساس فوب خليج فارس

پيوندي اظهار داشت: پیشنهاد شرکت ملی صنایع پتروشیمی این بوده که قیمت خوراک واقعی شده و بر مبنای قیمت فوب خلیج فارس عرضه شود.

وي با اشاره به نامناسب بودن قیمت خوراک مایع که منجر به وقوع مشکلاتی در تولید محصولات پتروشیمی شده است افزود: از این رو لازم است یا فرمول محاسبه خوراک مایع اصلاح شود یا با در نظر گرفتن مشوق‌های لازم زمینه ترغیب سرمایه گذاران در این نوع واحدها را فراهم کنیم.
 
ايجاد مشوق هاي جديد در قيمت خوراک 

پیوندی افزود: وقتی از گاز سخن می گوییم باید این نکته را در نظر بگیریم که منظور گاز غنی شده است یا متان، در حال حاضر برای تولید اوره و متانول به گاز غنی نیازی نیست بلکه از متان استفاده می شود.
 
وی، افزود: به این ترتیب از محل مشوق خوراک، هم این صنعت توسعه یافته است و هم کشور  بهره مند شده و هم مجتمع های پتروشیمی در مجموعه زنجیره ارزشی که ایجاده کرده اند سود می‌کنند.

وی تصریح کرد: متان تبدیل به اوره و متانول شود و اگر قیمت این دو محصول استراتژیک پتروشیمی واقعی شده و بازار مبنای تعین بهای آن باشد یک رقابت سالم به وجود خواهد آمد.

ضرورت بازنگري قيمت خوراك پتروشيمي
 

معاون مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی با تاکید بر ضرورت هرچه زودتر نهایی شدن قیمت خوراک مجتمع های پتروشیمی گفت: صنعت پتروشیمی ایران با واقعی شدن قیمت خوراک می تواند مسیر رشد و توسعه خود را با شتاب بیشتری بپیماید.
 
وی افزود: شرکت ملی صنایع پتروشیمی از دولت انتظار دارد قیمت خوراک از یک پایه منطقی برای ایجاد مشوق برای توسعه صنعت پتروشیمی برخوردار باشد تا برنامه ریزی ها و اهداف این صنعت محقق شود.
 
 پیوندی ادامه داد: قیمت خوراک پتروشیمی‌ها، مهم‌ترین نقش را در جذب سرمایه گذار و توسعه صنعت پتروشیمی دارد و باید زمینه برای حضور بیشتر بخش خصوصی فراهم کرد.
 
معاون مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی با بیان اینکه که در قیمت خوراک مایع مشوق‌هایی را به عنوان نمونه به صورت ۳۰ درصد تخفیف در نظر گرفته شود اما این مشوق‌ها به صورت ودیعه در اختیار شرکت نفت باقی بماند، اظهارداشت: این مشوق‌ها درصورتی ارائه شود که به همین میزان در توسعه پتروشیمی و صنایع تکمیلی سرمایه گذاری شود.   
 
اعطاي مجوز تشويقي براي سرمايه گذاران

وی ادامه داد: در قانون هدفمندی یارانه ها آمده است به منظور تشویق سرمایه گذاری در صنایع نفت گاز، پالایش و پتروشیمی قیمت خوراک پتروشیمی ها باید ٦٥ درصد سبد صادراتی فوب خلیج فارس و ثابت به مدت ١٠ سال باشد که این قانون دارای اشکال بوده و چون در زیر مجموعه گاز آمده با مشکلاتی همراه است.
 
معاون مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی ادامه داد: این قانون نیازمند شفاف سازی است، چون در خلیج فارس سبد صادراتی برای گاز وجود ندارد.
 
پيوندي پیشنهاد دیگر را در نظر گرفتن مشوق‌های پلکانی خوراک در ۵ سال نخست کار یک مجتمع پتروشیمی عنوان کرد و گفت: در این سناریوی پیشنهادی زمینه بازگشت سرمایه سریع تر در صنعت پتروشیمی فراهم و سرمایه گذاران علاقه بیشتری برای حضور پیدا می کنند.
 
وی همچنین در خصوص با نرخ خوراک گاز برای طرح‌ها و مجتمع‌های پتروشیمی توضیح داد: در این بخش هم پیشنهاد می کنیم که قیمت گاز طبیعی قابل رقابت با کشورهای منطقه همچون کشورهای عربستان و قطر باشد.
 
وی با بیان این که ایران، عربستان، قطر و عمان صادر کننده اوره و متانول در خلیج فارس هستند، گفت: استفاده از قیمت یکسان می تواند منافع زادی را به همراه داشته باشد.

انتهاي پيام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار