رییس اتحادیه فرش فروشان بجنورد گفت: 80 درصد از تولیدکنندگان فرش دستباف این شهرستان کار خود را تعطیل کرده‌اند.

به گزارش گروه استانهای باشگاه خبرنگاران، هدایتی، با اشاره به این‌که تولید فرش در خراسان شمالی کمرنگ شده و کم کم به دست فراموشی سپرده می‌شود، افزود: پایین بودن دستمزد بافندگان یکی از علل اصلی بروز این مشکل می‌باشد.

وی ادامه داد: این امر موجب شده تا بسیاری از بافندگان دست از کار کشیده و به انجام کارهای دیگر همچون ساخت و ساز منازل مسکونی روی بیاورند.

هدایتی با بیان این مطلب که عدم استقبال از خرید فرش‌های دستباف در این استان و یا عدم صادرات آنها به سایر کشورها از جمله علل تاثیرگذار بر این امر بوده است، اظهار داشت: بالابودن قیمت فرش‌های دستباف موجب شده تا شهروندان تمایلی برای خرید فرش دستباف نداشته باشند.

وی خاطرنشان کرد: بیشتر بافندگان فرش دستباف در حال حاضر افراد قدیمی کار هستند و نسل جدید با توجه به وجود مشکلاتی که در زمینه تولید و فروش آنها وجود دارد، در عرصه تولید آن وارد نشده‌اند.

وی با تاکید بر این‌که مسئولان نیز از بافندگان فرش این استان حمایت نکرده‌اند، تصریح کرد: مسوولان همیشه می‌گویند که ما از تولید فرش دستباف حمایت می‌کنیم اما این امر باید در عمل دیده شود.

هدایتی با ذکر این‌که حدود 400 تا 500 دار قالی داشت که بافندگان بر روی آنها کار می‌کردند، گفت:عدم اعطای تسهیلات بانکی جهت تامین دستمزد بافندگان و عدم توانایی فروش فرش تولید شده از علت‌های این امر بوده است.

رییس اتحادیه فرش دستباف بجنورد تاکید کرد:در حال حاضر نیز به علت اینکه قیمت فرش ماشینی در این استان بسیار ارزان تر از فرش دستباف است بیشتر مردم فرش ماشینی خریداری می کنند.

به گفته وی، در حال حاضر قیمت یک تخته فرش دستبافت 12 متری حدود 30 تا 40 میلیون ریال است این درحالیست که قیمت یک تخته فرش ماشینی با کیفیت بالا 15 میلیون ریال است.
منبع: ایسنا
برچسب ها: فرش ، دستباف ، بجنورد
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.