قانونی که مرتبط با موضوع آلودگی هوا باشد نداریم، بنابراين بايد برنامه آلودگی کلان شهر‌ها را در مجلس تبدیل به قانونی کنیم که ضمانت پیگیری داشته باشد.

 به گزارش خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران؛ دکتر خضری، نماینده مجلس با حضور در برنامه نبض در خصوص آلودگی هوا گفت: سالانه ۹ میلیارد دلار بابت درمان بیماری‌های ناشی از آلودگی هوا هزینه می‌شود. حفاظت از محیط زیست یک وظیفه همگانی است که به عهده دولت، مردم و تمام آحاد کشور می‌باشد، سازمان محیط زیست باید یک سازمان جهانی باشد چون در خصوص آلودگی هوا مثل مرز‌ها محدودیتی وجود ندارد. 

وی اظهار داشت: بحث آلودگی هوا در حال حاضر یک بحث تکراری شده است و ما فقط در گفتار به آن بسنده کرده‌ایم در حالیکه دولت‌ها باید با این قضیه محکم برخورد کنند ما سالانه ۹ میلیارد دلار بابت درمان بیماری‌های ناشی از آلودگی هوا هزینه می‌کنیم. 

 سال گذشته ۳۲۱ روز آلودگی و ۱ روز هوای پاک داشتیم

دکتر حافظی، رئیس کمیسیون سلامت شورای شهر تهران در این برنامه گفت: طبق آمار وزارت بهداشت در تهران سالانه بالغ بر ۲۷۰۰ مورد مرگ منتسب به آلودگی هوا، بالغ بر ۲۵۰۰ مورد بستری ناشی از بیماری‌های قلبی، ۴۵۲۵ بستری ناشی از مشکلات تنفسی داشتیم. 

وی اظهار داشت: ما سال گذشته ۳۲۱ روز آلودگی با زرات کمتر از 2/5 میکرون و ۱ روز هوای پاک داشتیم.  ستاد حمل و نقل طی سال ۹۱ و ۹۲ تعطیل بوده اگر نبوده اعلام کنند طی دو سال چند خودرو حذف و چند خودرو به مردم تحویل داده‌اند. 

 تراکم جمعیت در بافت شهری خیلی بالاست

دکتر شفیعی، رئیس ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت گفت: با وجود کمتر از ۲۰ میلیون خودرو و موتورسیکلت، تعداد خودرو صرفا مشکل ما نیست آن تعادلی که باید بین زیر ساخت‌های حمل و نقلی و تعداد خودرو برقرار باشد وجود ندارد. 

وی در ادامه گفت: بحث آئین نامه استفاده از خودروهای برقی با همکاری سازمان حفاظت از محیط زیست در دولت مطرح است که اگر تصویب شود، یک حرکت جدید در راستای جلوگیری از آلودگی هوا است ضمن اینکه تراکم جمعیت در بافت شهری خیلی بالاست و اين به معنی نسبت جمعیت به مساحت است.

  قانونی که مرتبط به موضوع آلودگی هوا باشد نداریم

 مهندس حیدرزاده، رئیس کل ستاد محیط زیست استان تهران در این برنامه گفت: مشکلات محیط زیست به تنهایی از دست یک ارگان بر نمی‌آید، همه دستگاه‌های حاکمیتی و مشخصا قوای سه گانه باید در این حوزه ورود پیدا کنند. 

 وی اظهار داشت: یکی از دلایلی که بسیاری از دستگاه‌های ما به تکالیف خود عمل نمی‌کنند این است که برنامه جامع کاهش آلودگی هوا اساسا قانون نیست. 

وی در ادامه گفت: ما قانونی که مرتبط با موضوع آلودگی هوا باشد نداریم، برنامه و یا مصوبه داریم و یکی از کارهایی که باید انجام دهیم این است که برنامه آلودگی کلان شهر‌ها را در مجلس تبدیل به قانونی کنیم که ضمانت پیگیری داشته باشد. 

 کارنامه خوبی برای سازمان محیط زیست از سال ۸۵ به بعد ندیده‌ایم

 دکتر خضری گفت: ما از سال ۸۵ در بحث آلودگی هوا به شدت ضعیف شده‌ایم به جای اینکه خودمان را به استانداردهای جهانی برسانیم برعکس مسیر را بد‌تر آمده‌ایم. 

وی عنوان کرد: در حال حاضر اهواز در سطح دنیا در بحث آلودگی هوا اول است سازمان محیط زیست باید به وظیفه ذاتی خود که تبیین سیاست و نظارت است خوب عمل کند که نکرده است.  من کارنامه خوبی برای سازمان محیط زیست از سال ۸۵ به بعد ندیده‌ام. 

معاینات فنی در تهران باید از ۵ سال به ۱ سال تصویب شود

دکتر حافظی گفت: راهبرد اصلی منابع آلوده کننده است اگر مسیرهای موازی معدودی که وجود دارد را همزمان شروع کنیم امیدواریم ظرف ۲ تا ۳ ماه بتوانیم آن را مدیریت کنیم. 

وی در ادامه این بحث گفت: وزارت صنایع و کسانی که متولی هستند، بايد تسهیلاتی فراهم کنند که مردم از موتورسیکلت‌های الکتریکی استفاده کنند که آلودگی هوا و آلودگی صوتی مهار شود. همچنين در تهران معاینات فنی باید از ۵ سال به ۱ سال تصویب شود. 

۷۰ درصد از آلودگی هوا ناشی از حمل و نقل است

دکتر شیفعی اظهار داشت: حدود ۷۰ درصد از آلودگی هوا ناشی از حمل و نقل است که ما سه راهکار برای حل این موضوع داریم اول بحث اصلاح کیفیت سوخت مصرفی است که در حوزه وزارت نفت در حال پیگیری است و فازهای جدید پالایشگاهی که افتتاح می‌شود و ديگري بحث اصلاح کیفیت خودروهای تولیدی است که متاسفانه خیلی ضعیف است و ما همیشه با خودروساز‌ها در این زمینه مشکل جدی داشتیم علاوه بر آن بحث توسعه حمل و نقل عمومی است که اگر بتوانیم این موضوع را درست توسعه دهیم این مورد می‌تواند ضعف دو مشکل دیگر   را پوشش دهد

ما از اواخر دهه هفتاد برنامه جامع کاهش آلودگی هوا داشتیم

مهندس حیدرزاده عنوان کرد: ما در کاهش آلودگی هوا موفق نبودیم ولی در کنترل آلودگی هوا موفقیت لازم را کسب کرده‌‌ایم ما از اواخر دهه هفتاد برنامه جامع کاهش آلودگی هوا را داشتیم در حالی که در آن دوره بحران‌های مختلفی داشتیم ولی برای هیچ کدام از آن‌ها برنامه جامع نداشتیم. 

وی اظهار داشت: اگر بخواهیم در بحث آلودگی هوا مشارکت مردم را مطالبه کنیم باید بستر این مشارکت که اقدامات دستگاههای اجرایی است را فراهم کنیم. 

خودروساز‌ها باید عوارض و مالیات سبز پرداخت کنند

دکتر حافظی تصریح کرد: در ارتباط با خودروساز‌ها انتظار داریم عوارض و مالیات سبز از آن‌ها گرفته شود فرش قرمز جلوی آن‌ها پهن کرده‌ایم و نمی‌دانیم با این آلودگی چه کنیم این‌ها باید بابت خسارتی که به مردم وارد می‌کنند عوارض پرداخت کنند 

وزارت نفت، بهداشت و درمان، صنعت و معدن و تجارت درگیر آلودگی هوا هستند

دکتر خضری خاطرنشان کرد: دستگاه‌های مختلفی از جمله وزارت نفت، بهداشت و درمان و صنعت و معدن و تجارت درگیر آلودگی هوا هستند. 

وی عنوان کرد: بعد نظارتی قانون گذار نظارت بر حسن اجرای قانون است باید پیگیری جدی باشد که ‌آن هم راهکارهای خودش را دارد و قطعا ما ازسال گذشته پیگیر این قضیه بوده‌ایم. 

کارت سوخت خودروهای فرسوده باطل خواهد شد

دکتر شفیعی یادآور شد: موضوعاتی که به صورت جدی در دستور کار است طرح جدید سهمیه بندی سوخت است که یک مقدار مصرف کلی سوخت کشور را کاهش می‌دهد. 

وی اظهار داشت: در حوزه بنزین یکسری تغییرات در سهیمه‌ها خواهیم داد و کارت سوخت خودروهای فرسوده را در صورت موافقت دولت محترم ابطال خواهیم کرد، همچنین به دنبال مکانیزه کردن خودروهایی که معاینه فنی ندارند نيز هستيم. 

موضوعات زیست محیطی از تحریم خارج شده است

مهندس حیدزاده در پایان این برنامه گفت: در حال حاضر موضوعات زیست محیطی از تحریم خارج شده است اگر ما بتوانیم موضوعات مرتبط با خودرو را جز موضوعات زیست محیطی قرار دهیم قطعا این موضوع می‌تواند کمک کننده باشد.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار