فشارخون بالا موجب از کار افتادن کلیه‌ها شده و افراد بالای ۳۵ تا ۴۰ سال با سابقه فامیلی باید در نظر داشته باشند که زود‌تر به این بیماری مبتلا می‌شوند.

عزت الله عبدی، نفرولوژیست در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران بیان داشت: فشارخون بالا بیماری شایع سیستمیک در همه جوامع است که ۸۵ تا ۹۵ درصد آن‌ها علتی نامشخص دارند بیماری زمینه یا فامیلی (ژنتیکی) بخش بیشتری از عوامل بروز فشارخون بالا را به خود اختصاص می‌دهند. 

وی خاطرنشان کرد: بیماری‌های خاص، غدد، داخلی، تنگی عروق، بیماری‌های کلیه و بیماری‌های عمومی موجب بروز فشارخون بالا می‌شوند که خطر عوارض جانبی روی کلیه قلب و چشم را افزایش می‌دهند. 

عبدی با اشاره به اینکه تغذیه سالم در جلوگیری از همه بیماری‌ها نقش بسیار مهمی دارد، افزود: رعایت کردن رژیم غذایی که نمک زیادی در آن‌ها به کار رفته، عدم استفاده از غذاهای فست فود، پرهیز از کشیدن سیگار، کاهش وزن در کاهش بروز فشارخون بالا موثر است. 

این متخصص کلیه بیان داشت: نارسایی کلیه یعنی از کار افتادن کلیه‌ها که این امر موجب بروز نارسایی مزمن کلیه و پیوند و دیالیز و در ‌‌نهایت بروز بیماری دیابت را به همراه دارد. 

عبدی در پایان افزود: در خانواده‌هایی با سابقه فشارخون بالا افراد بالای ۳۵ تا ۴۰ سال باید تحت نظر پزشک با انجام آزمایشات هر ۶ ماه یکبار با درمان دارویی از بروز و پیشرفت فشار خون بالا جلوگیری کنند. 


انتهای پیام/
برچسب ها: فشارخون ، کلیه ، ژنتیک ، تغذیه ، قلب
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار