۳۰درصد پیوند کلیه‌ای که امسال انجام گرفته از افراد مرگ مغزی بوده است.

به گزارش خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران؛ دکتر گنجی، رییس انجمن نفرولوژی ایران در نشست خبری این انجمن گفت: در مطالعه‌ای که در بندر ترکمن روی ۵۰ هزار نفر انجام گرفته است حدود ۲۰ درصد افراد مبتلا به بیماری مزمن کلیه هستند. در امریکا حدود ۷ درصد مردم دیابت دارند و ۱۵ درصد آن‌ها نارسایی کلیه دارند که نشان می‌دهد، شیوع نارسایی کلیه از دیابت بالا‌تر است. 

وی با بیان اینکه از نظر پیشگیری از ابتلا به بیماری نارسایی کلیه خیلی عقب هستیم، گفت: دیابت و فشارخون در حال اپیدمی شدن است، حدود ۲۴ هزار بیمار دیالیزی در کشور داشتیم که حدود ۵۵۰۰ بیمار جدید به آن اضافه شده است. ۷۰ تا ۷۵ نفر در یک میلیون آمار نارسایی کلیه است که در امریکا و کشورهای اروپایی این امار ۲۵۰ تا ۳۰۰ در یک میلیون است. 

گنجی با بیان اینکه امسال ۳۰ درصد پیوند کلیه از مرگ مغزی بوده است تصریح کرد: در کشوری هستیم که آمار تصادفات بالا‌ترین علت مرگ و میر است که اگر ۱۲۰۰ نفری که دچار مرگ مغزی می‌شوند از آن‌ها پیوند کلیه بگیریم، ۲۴۰۰ کلیه پیوند خواهیم زد و نیاز به پیوند از فرد زنده نیست. 

رییس انجمن نفرولوژی ایران عنوان کرد: اگر قرار است که تعداد بیماران دیالیزی بیشتر شود باید مراکز دیالیز نیز تقویت شود، ما به اندازه کافی پزشک نداریم. مراحل پیشرفته نارسایی کلیه باید به عنوان بیماران خاص محسوب شود، این افراد دفترچه ۲۵ برگی دارند که وقتی به پزشک مراجعه می‌کنند هر داروی آن‌ها در یک نسخه نوشته می‌شود و دفترچه آن‌ها نیز زود تمام می‌شود. بیمارانی که پیوند کلیه می‌شوند نیز باید جزو بیماران خاص قرار گیرند.

انتهای پیام/
برچسب ها: پیوند ، مرگ مغزی ، کلیه ، دیالیز
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار