یک روانشناس گفت: آسیب رسیدن به امنیت روحی- روانی کودکان، نخستین تأثیری است که از طلاق عاید بچه‌ها می‌شود.

 حاج حیدری در گفتگو با خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران گفت:  آسیب رسیدن به امنیت روحی- روانی کودکان، نخستین تأثیری است که از طلاق عاید بچه‌ها می‌شود. 

وی افزود: اشتباهات و خودخواهی‌های والدین مسلما تا پیش از جدایی، سبب بروز شرایط تلخ و ناگواری در خانه بوده و کودکان به عنوان نخستین قربانیان این تشنج و درگیری، حتی قبل از رسمیت یافتن طلاق میان والدینشان، در زمینه‌ی امنیت روانی، دچار آسیب دیدگی‌های شدید می‌شوند. 

این روانشناس تصریح کرد: نوجوانانی که والدین آن‌ها از هم جدا شده یا نوجوانان بی سرپرست، بیشتر در معرض اعتیاد به مواد مخدر هستند. از هم گسیختگی خانواده‌ها، زندگی نوجوان با یکی از والدین، طلاق والدین و اعتیاد والدین، همگی موجب تمایل نوجوانان به مصرف مواد مخدر می‌شوند. 

حاج حیدری در ادامه بیان کرد: اثرات ناخوشایند طلاق، حتی در بزرگسالی نیز بچه‌های طلاق را رها نکرده و بسیاری از آنها در ارتباطات اجتماعی مشکل داشته و گاهی از برخورد دیگران و قضاوت آن‌ها در مورد خودشان عذاب  می‌ کشند. 

وی درخصوص ویژگی‌های رفتاری بچه‌های طلاق گفت:  آسیب دیدن عزت نفس و حس مفید بودن و روحیه‌ی سازگاری با دیگران در بچه‌های طلاق کاملاً طبیعی است و بچه‌هایی که والدین آنها از یک دیگر جدا شده‌اند، شدیداً دچار افت روحی و خدشه دار شدن ویژگی‌های رفتاری خاص کودکان سالم شده و اصطلاح این گونه نارسایی‌های رفتاری در این قبیل کودکان مستلزم طرح وقت و صرف هزینه‌های بسیار بالایی خواهد بود. 

وی در پایان افزود: این گونه کودکان بیش تر از سایر آمار جامعه در برابر تهدیدها و آسیب‌های اجتماعی، ضربه پذیر هستند و به علت مشکلات عدیده در بافت کمی زندگانی این قبیل کودکان، آنان خیلی سریع تر از دیگر افراد جامعه، گرفتار باندهای قاچاق مواد مخدر، سرقت و دیگر بزهکاری‌های اجتماعی و اقتصادی می‌شوند.
انتهای پیام/

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار