"مهرزاد دانش" در مورد نقد کردن پیرامون سینما یاداشتی را نوشته است

به گزارش حوزه سینما باشگاه خبرنگاران؛‌ یاداشتی از" مهرزاد دانش" را در مورد نقد کردن پیرامون سینما را در زیر می‌خوانید:

 آیا کار یک منتقد فیلم، فقط نقد فیلم است؟ این پرسش در واکنش به حس انفعالی است که در برابر موارد پرشماری از رویدادها و موقعیت های سینمایی از جانب بسیاری از منتقدها مشاهده می شود. مواردی همچون غائله ای که بر سر خانه سینما رفت، تحریم اسکار در سال گذشته، ممنوعیت کاری غیر رسمی برخی از نمایش چند فیلم در سینماهای تحت مالکیتش، ماجرای استخدام وکیل فرانسوی برای محکوم کردن هالیوود، ریخت و پاش های بی حساب و کتاب برخی از نهادها و ارگان های سینمایی، و. . . از جمله بحران ها یا موقعیت های سوال برانگیزی بودند که قابلیت فراوانی برای تحلیل و ریشه یابی داشته اند، اما بازتاب شان در رسانه ها، عمدتا بر عهده همکارانی بوده است که کم تر به عنوان منتقد شناخته شده اند و در عین حال بار اطلاع رسانی داشته تا تحلیل و نقد و واکاوی، می توان در برابر هر یک از موارد بالا، آمار گرفت که درصد اندکی از مطالب منتشر شده مربوطه، متعلق به منتقد ها بوده است.

ممکن است برخی از دوستان واکنش به مسائل روز را دون شأن خود تلقی کنند و رسالت ازلی و ابدی خود را صرفا در ارزیابی آثار هنری تعریف کرده باشند. اما به نظر نگارنده، بی توجهی به موارد پیرامونی و مناسبات سینمایی، می تواند حتی روی نفس تحلیل های هنری هم رفته رفته تاثیر منفی بگذارد.  منتقدی که دوست دار فیلم خوب است و تمایلش را روی تحلیل فیلم های ارزشمند متمرکز کرده، قاعدتا نمی تواند نسبت به کم و کیف فرایند هایی که بر ساخت فیلم خوب تاثیر گذار است بی تفاوت باشد و از آن جا که توانایی یک منتقد، در به کارگیری حرفه ای لحن متکی به واژگان و عبارات است، قاعدتا پرهیزش از نگارش مطالب تحلیلی در این باره پذیرفتنی به نظر نمی رسد. این که منتقد منتظر باشد تا فلان سایت خبری درباره فلان رویداد نظرش را در حد یکی دو جمله جویا شود چندان مطلوب نیست، چون خودش می تواند با عباراتی که محصول مستقیم اندیشه و ایده و اراده اش است، خیلی بهتر و حرفه ای تر تحلیلش را عرضه کند.

منتقدها صرفا مرجع و معیاری برای بررسی سکانس و زوم و نئورئالیسم و اکتورز استودیو نیستند. آن ها می توانند از بضاعت قلم و بییش خود برای اعلام موضع در برابر هر فضای سینمایی ای که در بهبود یا ناکامی تولید فیلم خوب موثر است بهره ببرند و در مقام وجدان بیدار مناسبات سینمایی در حوزه رسانه و پژوهش قرار گیرند و بسیار بهتر از خیل بی صلاحیت هایی که در این فضاها غوغا سالاری می کنند ظاهر شوند. خالی کردن این میدان، به منزله راه دادن به ناشایستگان است. کار یک منتقد فیلم، علاوه بر نقد فیلم، نقد هر آن چه جلوی تولید فیلم خوب را می گیرد هم هست.

منبع: ماهنامه فیلم

انتهای پیام/

برچسب ها: مهرزاد دانش ، سینما ، فیلم
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار