روزنامه " واشنگتن تایمز " در مقاله ای با اشاره مذاکرات هسته ای ژنو نوشت :‌ سفرهای مداوم "جان کری" به سرزمین های اشغالی و دیدارهای وی با نتانیاهو تنها با هدف آرام کردن تنش ها میان آمریکا و اسرائیل است .

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران ؛ این روزنامه در ادامه مقاله خود تاکید کرد :‌ پس از آخرین ملاقات نتانیاهو و کری ،‌ وزیر امور خارجه آمریکا در مصاحبه ای تلویزیونی از تصمیم جدی تل آویو برای انجام مذاکرات صلح خبر داد . وی در مصاحبه با شبکه 2 تلویزیون اسرائیل به نقل از "‌بنیامین نتانیاهو" نخست وزیر رژیم صهیونیستی اظهار داشت که چنانچه این مذاکرات با شکست مواجه شود برای جلوگیری از تشدید انزوای بین المللی اسرائیل فشارهای همه جانبه را علیه فلسطینیان بیشتر خواهد کرد . 

کری همچنین با تاکید بر ادامه ساخت شهرک های اسرائیلی گفت :‌ اگرچه این شهرک سازی های نگرانی های فراوانی را در مجامع بین المللی علیه تل آویو ایجاد کرده است اما بنیامین نتانیاهو همچنان بر ادامه ساخت آنها اصرا داشته و علیرغم حضور در مذاکرات صلح ،‌ آن رانیز عملی خواهد کرد . 

نتانیاهو حین پخش این مصاحبه تلویزیونی در تماسی تلفنی و لحنی کاملا عصبانی اظهار داشت که "‌اسرائیل "‌با هرگونه مذاکره ای میان ایران و آمریکا شدیدا مخالف است . 

در ادامه این مقاله آمده است :‌شکنندگی کنونی روابط میان واشنگتن و تل آویو تنها به یک تلنگر بسته است . این موضوع را به راحتی می توان از زمانی مشاهده کرد که "‌جان کری" در سخنان دیپلماتیک خود نام کشورهای ایران و فلسطین را بکار برد . این سخنان کری تنش میان دولت اوباما و کابینه نتانیاهو را بیش از پیش خدشه دار نمود . 

یکی از روزنامه اسرائیلی در انتقاد از شرایط موجوددر روابط میان آمریکا واسرائیل نوشته است که تل آویو بطور حتم از تمایل فراوانی که واشنگتن برای برقراری رابطه با تهران ناامید شده است و نمی تواند مانع تصمیمی که کاخ سفید برای احیای روابط با " جمهوری اسلامی"‌گرفته ایت ،‌شود . 

در حقیقت مذاکراتی که آمریکا با ایران برای لغو تحریم های ضدایرانی انجام میدهد هشداری برای اسرائیل است که نشان میدهد واشنگتن قادر است در آینده ای نزدیک به یکی از دوستان ایران تبدیل خواهد شد همانطور که روزگاری دوست و هم پیمان اسرائیل بوده است . 

اوباما و نتانیاهو در همین سال در ملاقاتی که با یکدیگر داشتند بر احترام متقابل تاکید کردند و اظهار داشتند که گرچه اختلاف نظرهایی میان آنان وجود دارد اما بطن اساسی افکار و اعتقادات آنان یکی است و در اصل مناسبات داخلی و بین المللی با یکدیگر تفاهم دارند . اما سوال اینجاست که در چنین وضعیتی مشکل چیست ؟

نویسنده در ادامه تاکید کرد :‌ اوباما همیشه در مجامع عمومی از موضع گیری های اسرائیل حمایت کرده است . وی همواره تلاش کرده موضع حمایتی خود در قبال تل آویو را بیش از روسای جمهور پیشین آمریکا داشته باشد . اما مقامات صهیونیست معتقدند صلح تنها با سخنانی که اوباما به زبان می آورد حاصل نمی شود . 

اسرائیلی ها معتقدند حتی بدون وجود هرگونه تهدیدی سرزمین های اشغالی در آینده نزدیک مورد حمله قرار خواهد گرفت بنابراین باید بههر صورتی از این منطقه محتفظت نظامی شود . 

فضای روابط اسرائیل و آمریکا بدنبال تغییر دولت در ایران و روی کار آمدن " حسن روحانی"‌ بعنوان رییس جمهور بیش از پیش تشدید شده است . همچنین اصرار اسرائیل برای ادامه شهرک سازی ها نیز نقطه اختلاف دیگری است که شکاف تل آویو و واشنگتن را عمیق تر کرده است . 

در انتهای این مقاله آمده است :‌ نتانیاهو مدعی است تحریم ها و فشارهای بین المللی علیه " جمهوری اسلامی"‌حتی در صورت توقف برنامه هسته ای ایران نیز باید ادامه یابد . به وضوح مشخص است که چنین سخنی نه تنها از سوی ایران پذیرفته نمی شود بلکه خود کشورهای غربی نیز چنین پیشنهاد غیرمنطقی و نامعقولی را قبول نمیکنند . 

سیاست های نتانیاهو ممکن است منجر به تامین امنیت اسرائیل شود اما تمامی تلاش های واشنگتن را نابود خواهدکرد و جرقه درگیری و تشدید اختلافات را در منطقه روشن خواهد نمود . 

انتهای پیام /



اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار