نماینده مردم بستان آباد در مجلس شورای اسلامی گفت: بخش اعظمی از آب کشور در بخش کشاورزی مصرف می شود، اما متأسفانه راندمان آبیاری دراین بخش کمتر از 35 درصد می باشد.

 

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران تبریز، نوری افزود: درنشست کمیسیون کشاورزی مجلس با حضور وزیر نیرو، مقررگردید جلسات مشترکی در راستای افزایش راندمان آبیاری بین وزارت نیرو و وزارت جهادکشاورزی با هدایت کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس به صورت مدون و دقیق برگزارشود.

وی با اشاره به اینکه افزایش بهره‌وری آبیاری کشاورزی راهکار اصلی توسعه پایدار کشاورزی و تأمین امنیت غذایی کشور است، ادامه داد: استفاده بهینه از منابع آب کشاورزی با توجه به بالابودن میزان مصرف آب در این بخش و درکنار آن پایین بودن راندمان آبیاری، ضرورت مصرف بهینه این ماده حیاتی در حال وآینده را مشخص می کند.

نایب رئیس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی گفت: کشاورزي به‌ دليل تأمين اساسي ترين کالاهاى مورد نياز جامعه، نقطه شروع توسعه اقتصادى هر کشور محسوب و اهميت آن با توجه به رشد جمعيت در جهان ونياز به غذا، هر روز در حال افزايش بوده و از طرفي، پايداري و رونق کشاورزي وابسته به تامين منابع آبي بوده و آب علاوه ايفای نقش مستقيم در زندگي، با تاثير گذاری بر رونق اقتصادی اهميت دو چنداني در توسعه و پيشرفت دارد.

نوری اضافه کرد: یکی از مباحث مهم درنشست با وزیر نیرو، بررسی کارشناسی کنترل آب های مرزی و استفاده از آب های نامتعارف چون آب دریاها از جمله دریای خزر و خلیج فارس درجهت مصارف صنعتی بود زیرا، وزارت نیرو باحمایت دولت می تواند ازکانال های درجه دو و سه درشبکه های زیربرخی از سدها برای توسعه آبیاری تحت فشار استفاده و این امر صرفه جویی درمصرف آب و افزایش راندمان آبیاری را بدنبال خواهد داشت.

وی گفت: زمان آن رسيده که از راهکارهاي جدید براي جلوگيري ازپرت آب دربخش کشاورزی استفاده وکوتاهي و تاخير دراتخاذ تدابير مناسب مي‌تواند آينده منابع آب کشور رادر آستانه بحران قرار دهد ودر اين راستا از مهمترين راه‌هاي افزايش راندمان آبياري، استفاده ازروش‌هاي مختلف آبياري نوين ازجمله آبياري تحت فشار است که باید بیش ازپیش مورد توجه برنامه ریزان قرارداشته وازآن حمایت شود تا کشاورزی بتواند به توسعه مطلوب مورد نظر دست یابد/س

برچسب ها: ارتقا ، راندمان ، آبیاری
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.