سالانه در دنيا 20 هزار تن آفت کش شيميايي مصرف مي شود که بخش قابل توجهي آن مربوط به "علف کش ها"ست.

 داوود يارمحمدي کارشناس کشاورزي در گفتگو با خبرنگار اقتصادي باشگاه خبرنگاران با اشاره به لزوم برنامه ريزي مدون براي مصرف آفت کش ها در کشور گفت: سالانه در دنيا 20 هزار تن آفت کش شيميايي مصرف مي شود که بخش قابل توجه آنها مربوط به "علف کش"هاست.

وي گفت: مصرف مکرر اما بي برنامه علف کش ها در جهان باعث شده در جهان از 360 بيوتيپ گياهي 198 گونه علف هرز مانده باشد.

اين کارشناس با بيان اينکه عدم کنترل علفهاي هرز سبب آسيب به زمين کشاورزي مي شود ادامه داد: عدم کنترل علفهاي هرز سبب آسيب به زمين کشاورزي مي شود اما استفاده بي رويه از علف کش ها علاوه بر آسيب به زمين سبب صدمه به بافت خاک مي شود و اين مهم در دراز مدت حتي کشاورز را مجبور به تغيير کاربري زمين زراعي مي کند.

يارمحمدي اضافه کرد: اين استفاده بي رويه سبب مقاوم سازي علفهاي هرز مي شود که اين مهم حتي کشاورزي مکانيزه را با اختلال مواجه مي کند.

وي تأکيد کرد: تقويت مديران محلي و دهياران در جهت آموزش و ترويج در راستاي استفاده بهينه از آفت کش ها بايد در دستور کار ادارات جهاد کشاورزي باشد.

يارمحمدي در پايان گفت: استفاده از آفت کش هاي بيولوژيک، شناسايي مناطق حساس به علف هاي هرز و اجراي طرح پايلوت از جمله اقدامات موثر در جلوگيري از مصرف بي رويه علف کش هاست هرچند در چند سال اخير اقداماتي توسط وزارت جهاد کشاورزي در اين زمينه صورت گرفته اما کافي نيست و مسئولان وزارت جهاد بايد نقش کشاورز را در اين زمينه از ياد نبرند.

انتهاي پيام/

برچسب ها: سایه ، سنگین ، علف کش ها
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار