بر آنیم تا در این مجال، قطعاتی کوتاه و بلند از کتاب وحی را با نگاهی گزیده به انعکاس آن در ادبیات پارسی، از کتاب «در محضر قرآن» اثر ارزشمند استاد الهی قمشه‌ای پیشکش طالبان حق و جوینگان حقیقت کنیم تا چه قبول افتد و چه در نظر آید.

به گزارش مجله شبانه باشگاه خبرنگاران؛ امام حسین(ع) در راه اصلاح امت جدش قیام کرد و در این راه همۀ هستی اش را به قربانگاه آورد تا ثابت کند در این راه فقط و فقط مطیع امر پروردگار است و هوای نفس در او راه ندارد. در ادامه به تببین بعضی از ریشه های هدف والای أباعبدالله (ع) در قرآن کریم می پردازیم.

در اسلام به‌‌ همان مقدار که از فساد انتقاد و با آن مقابله شده، نسبت به اصلاح سفارش و تأکید شده است. قرآن تنها به ایمان و تقوای درونی اکتفا نمی‌کند، بلکه اصلاح را لازمهٔ ایمان و تقوی می‌شمارد.
«آمن و اصلح» (۱) و «فمن اتّقی و اصلح» (۲) خداوند خود اوّل مصلح است؛ «و اصلح بالهم» (۳) و لذا از مردم نیز خواسته تا اوّل عیب‌های خود را اصلاح کنند؛ «تابوا و اصلحوا...» (۴) و سپس به اصلاح جامعه بپردازند.

 «فاتّقوا اللّه و اصلحوا ذات بینکم» (۵) اصلاح گر هرگز به دنبال فتنه انگیزان نمی‌رود، «و اصلح و لا تتّبع سبیل المفسدین» (۶) البتّه اصلاحات باید بر معیار عدل و قانون باشد «فاصلحوا بینهما بالعدل و اقسطوا» (۷)
 کسی که راههای صلاح و اصلاح را به روی خود ببندد، نابود خواهد شد هر چند فرزند پیامبر باشد؛ «انّه لیس من اهلک انّه عمل غیر صالح» (۸) (ای نوح!) او از خاندان تو نیست، براستی که عمل او غیر صالح است. اولیای الهی از خدا درخواست می‌کردند که به صالحان ملحق شوند. «اَلحِقنی بالصالحین» (۹)

 قرآن معمولاً ایمان را همراه عمل صالح بیان کرده است؛ «الذین آمنوا و عملواالصالحات» اثر بخشی عمل صالح محدود به زمان و مکان نیست و حتّی نسل‌های بعدی از اعمال پدران صالح خود خیر و بهره می‌برند. «و کان ابوهما صالحا» (۱۰)
 قرآن هدف از کامیابی از نعمت‌ها را انجام عمل صالح می‌داند، «یا ایّها الرّسل کلوا من الطیبات و اعملوا صالحا» (۱۱) یعنی بهره‌گیری و کامیابی شما از نعمت‌ها باید برای انجام کار نیک و عمل صالح باشد.

 خداوند متعال حکومت آیندهٔ زمین را نصیب بندگان صالح خود خواهد کرد. «اِنّ الارض یَرثُها عبادی الصالحون» (۱۲)
 انسان بعد از اصلاح خود، باید به اصلاح دیگران بپردازد و تمام توان خود را در این راه بکار گیرد «ان ارید الا الاصلاح ما استطعت» (
۱۳) چیزی جز اصلاح تا سر حد توانم نمی‌خواهم.

 البتّه خداوند متعال اصلاح طلبان واقعی را از کسانی که شعار اصلاح می‌دهند، جدا می‌کند و چهرهٔ مدّعیان دروغین را افشا می‌کند؛ «قالوا انّما نحن مصلحون ألا اِنّهم هم المفسدون و لکن لایشعرون» (۱۴) آن‌ها می‌گویند: فقط ما اصلاح‌طلبیم، آگاه باشید آن‌ها خود فساد کنندگانند، ولی نمی‌فهمند.

 آری، خداوند مصلحین واقعی را می‌شناسد. «و اللَّه یعلم المفسد من المصلح» (
۱۵)
 خداوند به مصلحان واقعی وعدهٔ پاداش داده است. «انّا لانضیع اجر المصلحین» (۱۶)

 نکته قابل توجه آنکه هر چه میزان فساد بالا برود، تلاش مصلحانهٔ بیشتری را طلب می‌کند. (آری هر چه هوا گرم‌تر شود، نیاز به آب زیاد‌تر می‌شود) و هر چه مفسدان خطرناک‌تر شوند، مصلحان بزرگتری می‌طلبد. در برابر نمرود جز ابراهیم‌علیه السلام و در برابر فرعون جز موسی‌علیه السلام و در برابر یزید جز حسین علیه السلام چه کسانی می‌توانند مقابله کنند؟!

 بدیهی است برنامهٔ اصلاحات همیشه با نامه و گفت‌و‌گو و تذکّر پیش نمی‌رود، بلکه گاهی شرایطی پیش می‌آید که باید به استقبال خطر رفت. امام حسین علیه السلام اوّلین مصلِح اسلامی است که به استقبال سخت‌ترین شداید رفت و جان خود را تسلیم حقّ نموده و به شهادت رسید.

________________________________________
۱) انعام، ۴۸.
۲) اعراف، ۳۵.
۳) محمّد، ۲.
۴) نساء، ۱۴۶.
۵) انفال، ۱.
۶) اعراف، ۱۴۲.
۷) حجرات، ۹.
۸) هود، ۴۶.
۹) شعرا، ۸۳.
۱۰) کهف ۸۲.
۱۱
) مؤمنون، ۵۱.
۱۲) انبیاء، ۱۰۵.
۱۳) هود، ۸۸.
۱۴) بقره، ۱۱ - ۱۲.
۱۵) بقره، ۲۲۰.
۱۶) اعراف، ۱۷۰.

برای مشاهده مجله شبانه اینجا کلیک کنید
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار