رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان آذربایجان شرقی گفت: از تعداد 65 نوع مواد معدنی موجود در کشور 52 نوع دراستان آذربایجان شرقی شناسایی شده است.

 

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران تبریز، عظمایی در گفتگو با خبرنگاران افزود: این مواد معدنی شامل مواد اولیه مصالح ساختمان نظیر سنگ آهک، گچ، پوکه معدنی، سنگ لاشه، سنگ ساختمانی و تزئینی و کانی‌های فلزی شامل مس و آهن و منگنز و کانی‌های غیرفلزی شامل کائولن، زرنیخ و سیلیس و به ویژه پرلیت، زئولیت، ورمیکولیت، دیاتومیت، نفلین سینیت است.

وی با بیان اینکه هم اکنون در آذربایجان‌شرقی 385 معدن فعال وجود دارد و مقدار ماده معدنی کشف و ذخیره شده استان بالغ بر 8 میلیارد تن است، افزود: به لحاظ ذخیره مواد معدنی رتبه اول و به لحاظ تنوع مواد معدنی رتبه سوم کشوری را دارا هستیم.

عظمایی در ادامه خاطر نشان کرد: این استان به لحاظ قابلیت‌ها و ظرفیت‌های معدنی از استان‌های معدن‌خیز کشور به شمار می‌آید.

عظمایی در ادامه با تاکید بر اینکه سالانه 30 میلیون تن ماده معدنی استخراج می‌شود، اظهار کرد: هم اکنون 15 هزار و 150 نفر به صورت مستقیم در معادن و صنایع معدنی مشغول به کار هستند.

وی تصریح کرد: با توجه به اینکه معدنکاری در مناطق محروم کشور انجام می‌یابد، این خود موجبات پیشرفت و توسعه مناطق محروم را در پی دارد چرا که ایجاد معدن باعث ایجاد زیرساخت‌هایی در امر راه، آب و برق و غیره در مناطق محروم می‌شود.

عظمایی با بیان اینکه متاسفانه قسمت عمده‌ای از مواد معدنی به صورت خام از کشور خارج می‌شود، گفت: این مسئله باید از سوی مدیران ارشد استانی و کشوری مورد تامل واقع گردد و راهکار آن توجه به صنایع پایین دستی معدن است/س

 

برچسب ها: شناسایی ، مواد ، معدنی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.