رئیس مرکز اصلاح نژاد و بهبود تولیدات دامی کشور با اعلام اینکه بانک ژنی اسبچه خزری تهیه شده است گفت: پنج طرح ملی برای گونه‌های دامی در کشور تهیه شده که اجرای آن منتظر اعتبارات است.

سیدعلیان در گفتگو باخبرنگار باشگاه خبرنگاران ساری با اشاره به اینکه ایران در تنوع گونه‌های نژادی در دنیا بی‌نظیر است،افزود:درتنوع ژنی گوسفند،بز،گاو و اسب مطالعاتی صورت گرفته است.

سیدعلیان با اشاره به اینکه کاسپین یا اسبچه خزر نیز از این موارد است که نیاز به توجه بیشتری دارد،گفت:در چند سال اخیر بانک ژن این حیوان در مرکز اصلاح نژاد کشور تهیه شده و به دنبال این هستیم که با ایجاد فضای کسب و کار برای اسب‌داران و باشگاه‌داران پرورش این اسب را اقتصادی کرده و شرایطی ایجاد کنیم که مردم به حفظ و حراست این گونه بپردازند.

وی با اعلام اینکه برای همه گونه‌های دامی کشور برنامه داریم و طرح ملی تا افق 1404 نوشته شده است،گفت:برنامه درباره پهنه‌بندی اقلیمی و ظرفیت‌های آمایش سرزمینی کشور با رویکرد اقتصادی کردن و تولید این گونه‌ها صورت گرفته است.

رئیس مرکز اصلاح نژاد و بهبود تولیدات دامی کشور با اشاره به اینکه پنج طرح ملی برای دام‌ها گوسفند،بز،گاو،گاومیش و شتر تدوین شده است،افزود:برنامه ملی اسب را نیز در دستور کار داریم اما این برنامه‌ها مشروط به تامین اعتبار است تا بتوانیم تقدیم دولت کرده و آن را اجرایی کنیم.

به گفته وی طرح‌های ملی گوسفند،بز و گاومیش به صورت پایلوت آماده شده است اما برای استفاده در سطح ملی ظرفیت‌های بیشتری نیاز است./س

برچسب ها: بانک ، اسبچه ، ژن
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.