کارشناس موسسه تحقيقاتي موسوم به موسسه واشنگتن براي سياستهاي خاورنزديک تصريح کرد آل‌سعود از تعامل ديپلماتيک ايران و آمريکا براي حل مسئله هسته‌اي بسيار خشمگين است.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران، "سيمون هندرسون" در موسسه تحقيقاتي موسوم به موسسه واشنگتن براي سياستهاي خاورنزديک گفت: هدف از گفتگوهاي هسته‌اي در ژنو، محدود کردن برنامه هسته‌اي اين کشور است و در مقابل آن، تحريمهاي ايران کاهش يابد. به نظر مي‌رسد فعلا تمرکز روي ساختار مذاکرات است و نه جزييات برنامه‌ها براي شش ماه آينده. ايران بايد گروه 1+5 و ديگر کشورهاي جهان را متقاعد کند برنامه هسته‌اي‌اش همانطور که مي گويد، براي مقاصد صلح آميز است.  در اين ميان بايد به نگراني هاي اسرائيل نيز توجه داشت. اسرائيل از آن بيم دارد که آمريکا و ديگر کشورهاي حاضر در گروه پنج بعلاوه يک امتيازهايي بسيار زياد و بسيار زودهنگام و بسيار سريع به ايران مي دهند. اسرائيل نگران ظرفيت غني‌سازي اورانيوم در ايران است. اسرائيل نگران فعاليتهايي است که ايران در گذشته داشته و به طراحي بمب اتمي مي‌شود. بنيامين نتانياهو نخست وزير اسرائيل در اين خصوص، رويکرد حداکثري دارد و بر چهار نکته تاکيد دارد. او مي گويد ايران بايد هرنوع غني سازي اورانيوم را متوقف کند. او تاکيد دارد ايران بايد مرکز هسته اي فردو را تعطيل کند. او مي گويد ايران بايد سانتريفيوژهاي پيشرفته موسوم به آي آر-2 را برچيند که در نطنز قرار دارد. نتانياهو تاکيد دارد ايران بايد انبار اورانيوم غني شده ايران به خارج از اين کشور انتقال پيداکند. خواسته ديگر نتانياهو اين است که ايران همه فعاليتهايش را در رئاکتور آب سنگين اراک متوقف کند.

وي در ادامه افزود: عربستان سعودي از تعامل هسته‌اي با ايران بسيار خشمگين و عصباني و مستاصل شده است. اين خشم عربستان سعودي متوجه آمريکا است. عربستان سعودي نگران اين است که مذاکرات هسته‌اي جاري سبب شود ايران به عنوان قدرت غالب در منطقه خليج‌فارس به رسميت شناخته شود. عربستان از اينکه ايران با آمريکا مذاکره کند و با آن همانند عضوي مسئوليت‌پذير در جامعه بين‌المللي برخورد شود، بسيار ناراحت است. عربستان سعودي نقشه ديگري را نيز مدنظر دارد که عبارتست از پيگيري برنامه هسته اي خودش.  اگر عربستان سعودي به سلاح هسته اي دست پيدا کند، کل منطقه خاورميانه تغيير خواهد کرد.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار