لوموند:

نقش تخریب شده فرانسه در مذاکرات هسته اي "ژنو"

روزنامه لوموند در مطلبي به بررسي نقش فرانسه و اين که برخي اين کشور را مقصر عدم دستيابي به توافق قلمداد مي کنند، پرداخت.

 به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران ؛‌ اين روزنامه فرانسوي در مقاله اي نوشت، درحالي که مذاکرات بر سر آينده برنامه هسته اي ايران شنبه شب دهم نوامبر بدون حصول توافق خاتمه يافت، ناظران نقش ايفا شده از سوي فرانسه را مقصر اين شکست دانسته‌اند. ناظران به طور ويژه اظهارات متعدد هيئت فرانسوي براي اصرار بر نقاط مورد اختلاف را در اين زمينه مورد توجه قرار داده اند.

رئيس دستگاه ديپلماسي فرانسه اولين کسي بود که از عدم وجود توافق سخن گفت، و خاطر نشان کرد که راه زيادي براي پيمودن در پيش است.

اين نکات، خشم برخي ديپلمات ها را هم که نخواستند نامشان فاش شود در پي داشت ، که حتي اين ناراحتي و عصبانيت خود را در مقابل خبرنگاران نيز پنهان نکردند. يکي از آنان با اشاره به اظهارات عمومي متعدد وزير امور خارجه فرانسه در زمينه هشدار نسبت به توافق ارزان احتمالي گفت: «آمريکايي ها و اتحاديه اروپا و ايراني ها چند ماه است بر روي اين فرايند کار مي کنند و اين اقدامات فابيوس تنها براي اين است که براي خود اهميتي دير هنگام دست و پا کند».

تمايل "لوران فابيوس" به صحبت کردن در مقابل رسانه ها ممکن است در اين بدگماني در قبال فرانسه نقش داشته باشد. اين واقعيت که او شنبه شب با بي نزاکتي رفتار کرد و قبل از کاترين اشتون، سخنگوي گروه 1+5، قبل از همه و به عنوان اولين نفر از سالن جلسه خارج شد، نيز مي تواند به دليل بي توجهي به وي باشد.

گيدو وستروله، وزير خارجه آلمان هنگام خروج از سالن مذاکرات، و زماني که سوالي درباره انتقادات مطرح شده از پاريس از او پرسيده شد، گفت: «کار گروهي فوق العاده‌اي به ويژه بين کشورهاي اروپايي وجود داشته است».

محمد جواد ظريف، وزير امور خارجه ايران، که تلاش بسياري در اين مذاکرات انجام داد و سرمايه‌گذاري بسياري هم روي آن کرده بود، به نوبه خود گفت: «با وجود عدم توافق، نا اميد نيست». او با لبخندي کنايه آميز گفت: «ما با هم کار مي کنيم و خوشبختانه وقتي براي بار ديگر يکديگر را ملاقات کنيم قادر خواهيم بود به توافق برسيم».

انتهای پیام / 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار