مقام سابق آمريکايي تاکيد کرد طرح مطرح در گفتگوهاي ژنو، توافقي خوب براي آمريکا است و نبايد همه خواسته‌ها را از همان ابتداي کار مدنظر داشت.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران، "کليف کوپچان" کارشناس موسسه تحقيقاتي يوروسيا در واشنگتن  و از مقامات سابق وزارت امورخارجه آمريکا در گفتگو با  شبکه تلويزيوني پي‌بي‌اس" آمريکا گفت: گفتگوهاي ژنو گام بسيار خوبي براي شروع است. آمريکا و کشورهاي غربي تلاش مي کنند توان غني‌سازي اورانيوم ايران را محدود کنند. به نظر من ، امکان رسيدن به چنين توافقي زياد است.

وي در ادامه افزود: اينکه نظارت بر ميزان غني‌سازي اورانيوم ايران چگونه باشد و در نهايت ايران در زمينه غني‌سازي چه حرکتي داشته باشد بايد بخشي از توافق نهايي با ايران باشد. اينکه اين مسئله در حال حاضر مطرح شود باعث مي‌شود روندي مختل شود که مي‌تواند بسيار نتيجه‌بخش باشد و به توافق موقت منجر شود. ظاهرا دولت آمريکا مي خواهد دارايي‌هاي توقيف شده ايران را آزاد کند و از تحريم بخش خودروسازي اين کشور خودداري کند و تحريمهاي اعمال‌شده دربخش صادرات فلزات گرانبها و فراورده‌هاي پتروشيمي به ايران را کاهش بدهد. با اين اوصاف، مي‌بينيم که قرار نيست بخش اصلي تحريم‌هاي اعمال‌شده عليه ايران دست بخورد. تحريمهاي نفتي و تحريمهاي مالي بخش اصلي تحريمهاي اعمال شده عليه ايران است و با اين طرح جديد، دست نخواهد خورد.

وي در ادامه گفت: توافق با ايران نبايد مبتني بر اعتماد باشد بلکه بايد بر راستي‌آزمايي مبتني باشد. آنچه آمريکا و گروه پنج بعلاوه يک بايد به دنبال آن باشند اين است که بازرسي ها ايران به صورت چشمگيري افزايش يابد و گسترده شود. اما فکر نمي‌کنم اگر از ابتدا بخواهيم همه خواسته هاي خودمان را مدنظر داشته باشيم و بر آن تاکيد کنيم ، نمي‌توانيم به نتيجه برسيم . در اين صورت، طرف ايراني حاضر نخواهد شد آزمايشگاههاي فيزيک و موسسات تحقيقاتي خودش را به روي بازرسان بازکند. اگر در مرحله اول تعامل، چنين درخواستي از ايران مطرح شود، اشتباهي بسيار بزرگ خواهد بود. در توافق نهايي بايد به دنبال محدود کردن برنامه هسته‌اي ايران بود. بايد به دنبال توافق خوب بود و هرتلاشي در اين زمينه مبذول شود اما بايد مدنظر داشت که نمي توان به همه خواسته ها رسيد. اگر چنين رويکرد حداکثري وجود داشته باشد، طرف مقابل نيز واکنش نشان خواهد داد و از گفتگوها خارج خواهد شد. نبايد در اين برهه بسيار حساس که فرصتي محدود بوجود آمده است ، به دنبال همه مطالباتمان باشيم و درنهايت، همه چيز را از دست بدهيم. اگر اين کار انجام شود اشتباهي عظيم خواهد بود.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار