مدیر عامل شرکت آب منطقه ای قزوین گفت: کشت محصولات کم آب بر و کنترل و نظارت بر این موضوع از طریق ادارات جهاد کشاورزی، یکی از مهم ترین راهکارهای مدیریت خشکسالی است.

به گزارش خبرنگار اقتصادي باشگاه خبرنگاران حمید قزوینی با اعلام این مطلب، درباره آخرین وضعیت بارندگی های سال آبی گفت: میانگین بارندگی استان از مهرماه سال گذشته تا کنون 278 میلی متر بوده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته، 21 درصد و در مقایسه با آمار بلندمدت، 12 درصد کاهش را نشان می دهد.

وی افزود: رواناب های سطحی و رودخانه ها نیز نسبت به متوسط دراز مدت بیش از 52 درصد کاهش یافته اند.

قزوینی در ادامه گفت: ذخیره آبی سد طالقان نسبت به سال آبی گذشته 150 میلیون متر مکعب کاهش یافته است.

مدیر عامل شرکت آب منطقه ای قزوین تصريح کرد : به دلیل کمبود بارش های مناسب در سال گذشته و کاهش میزان نفوذ و تغذیه سفره های آب زیر زمینی، افت سطح آب زیرزمینی دشت قزوین تشدید شده است.

وی افزود: کشاورزان استان نیز باید با رعایت الگوی کشت و مصرف بهینه آب و توجه به هشدارهای مسئولان ذیربط، شرایط خاص کم آبی را لحاظ  و همکاری لازم با مسئولان را داشته باشند.

قزوینی بابيان اينکه  کشت محصولات کم آب بر و کنترل و نظارت بر این موضوع از طریق ادارات جهاد کشاورزی را یکی از مهم ترین راهکارهای مدیریت خشکسالی است گفت: به منظور مقابله با کم آبی و کاهش اثرات و پیامدهای آن، اطلاع رسانی گسترده در سطح استان از طریق مراکز خدمات کشاورزی مبنی بر ارائه راهکارهای مناسب صرفه جویی و مصرف بهینه آب بايد به  کشاورزان و مصرف کنندگان آب های سطحی و زیرزمینی در اولویت اقدامات اجرایی قرار گیرد.

وی خاطرنشان کرد:استفاده از روش های مدرن آبیاری، ممانعت از برداشت های بی رویه و غیرمجاز آب زیرزمینی، همکاری نیروی انتظامی با گروه های گشت و بازرسی مستقر در تمامی محدوده های مطالعاتی، کنترل و عدم ارائه نهاده های کشاورزی به هر نوع چاه یا منابع آب سطحی فاقد مجوز، همکاری فرمانداران و بخشداران در رابطه با پشتیبانی از تشکل های آب بران به لحاظ ارتقای فرهنگ عمومی مصرف آب زیرزمینی، بازچرخانی و استفاده مجدد آب را از راه‌های کنترل و مدیریت مصرف بهتر برای جبران خشکسالی نام برد.

انتهاي پيام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار