خشکسالی های اخیر و وزش توفان های شدید که دامنه آن به دیگر شهرهای استان نیز کشیده شده است کارشناسان را به فکر تغییر کاربری مزارع در سیستان انداخته است.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران زاهدان ، رئیس پژوهشکده زمین شناسی و جغرافیای دانشگاه سیستان و بلوچستان گفت: خشکسالی های اخیر مشکلات فراوانی از جمله توفان های شن، هجوم ریزگردها و به دنبال آن مهاجرت به شهرها رادربرداشته است.

غلامرضا نوری افزود: از این رو می توان با ایجاد مزارع بادی از طریق نصب توربین های بادی در اراضی کشاورزی دشت سیستان علاوه بر ایجاد درامد برای ساکنان منطقه به صادرات برق نیز اقدام کرد.

وی ادامه داد: همچنین تاکنون در راستای بهره برداری از انرژی تابش خورشید و انرژی بادی طی 2سال اخیر سایت انرژی خورشیدی و توربین بادی در دانشگاه سیستان و بلوچستان و منطقه رامشار به صورت آزمایشی راه اندازی شده است که مطالعات انجام شده از طریق این سایت ها نشان داده است که سیستان و بلوچستان منبع انرژی های نو است و با سرمایه گذاری در این بخش می توان تحول عظیمی در تولید و اقتصاد منطقه ایجاد کرد.

وی خاطرنشان کرد: مردم سیستان جزء اولین مردمانی در دنیا هستند که نیروی باد را مهارکرده اند و در عصر کنونی نیز باید نیروی مخرب باد در منطقه را مهار وبرای رفاه مردم استفاده کرد.

وی در پایان گفت:سیستان و بلوچستان با دارابودن 11درصد مساحت کشور منبعی از انرژی های نواست که باید از آن استفاده کرد./س

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.