پايگاه اينترنتي فارن‌پالیسي در گزارشي به قلم "يوچي دريزن" نوشت: وزارت خزانه‌داري آمريکا قصد دارد در تازه‌ترین اقدام خود شرکت‌هایی را که تحریم‌های ضدایرانی را دور می‌زنند، شناسایی و تحریم کند.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران، وزارت خزانه‌داري دهها نهاد دولتي از جمله بانک مرکزي ايران را به بهانه‌های واهی تحت تعقيب قرار داده است، اما به همان جا بسنده نکرده است. تحليلگران وزارت خزانه داري آمريکا همچنين تلاش دارند تا شرکت‌هايي را در نقاط مختلف جهان، از شرکت هاي ساختماني گرفته تا شرکت هاي بيمه که تحریم‌های علیه ایران را دور می زنند، شناسايي کنند و سپس تک تک آنها را هدف تحريم قرار دهند. 

پايگاه اينترنتي فارن‌پالیسي می ‌نویسد: اين هفته که مذاکره‌کنندگان آمريکايي با همتايان ايراني خود براي دور جديد مذاکرات هسته‌اي بر سر يک ميز خواهند نشست، ايران بر خواسته ديرينه خود براي لغو تحريم‌هاي آمريکا و متحدانش تاکيد خواهد کرد. دولت باراک اوباما، رئيس جمهور آمريکا تمايل خود را براي کاهش موقت برخي از تحريم‌ها در ازاي دريافت امتيازهاي ملموس از ايران اعلام کرده است، اما دولت اوباما هيچ جزئياتي درباره تحريم هايي که احتمالاً در چارچوب توافق با ايران کاهش خواهد يافت ارائه نکرده است.

ريان کروکر، سفير سابق آمريکا در عراق و افغانستان در مصاحبه‌ای گفت چشم‌انداز تحريم‌ها بخش اصلي بحث هاي ماه گذشته وي با مقامات بلندپايه ايراني در مجمع عمومي سازمان ملل بود. 

وي در مصاحبه اي اعلام کرد: ايراني‌ها تحريم ها را غيرقانوني و غيراخلاقي دانستند. 

کروکر، معاون دانشکده جرج بوش در تگزاس گفت تحريم هاي هدفمند به ندرت کشورها را متقاعد به تغيير رفتارشان کرده است. اما تحریم‌های خزانه‌داری آمریکا موثر واقع شده است.

بخشي از کار وزارت خزانه داري در اين راستا، زيرنظر گرفتن شرکت‌هاي منفرد بوده است که تحریم‌های ایران را دور می‌زدند.

خوان زاراته،  معاون سابق وزارت خزانه داري آمريکا گفت تلاش هاي فعلي براي يافتن و تحريم این شرکت‌ها برگرفته از ابتکارهايي است که نخستين بار در دهه 1980 اجرا شد. 

با اين همه، بسياري از اين شرکت ها متهم به ارتباط مستقيم با برنامه هسته‌اي ايران نشده اند و ادعاهای مطرح شده اثبات نشد‌ه‌اند. اعضاي شرکت‌هايی که هدف تحريم هاي آمريکا قرار گرفته اند، هر گونه ارتباط با ايران را به شدت رد مي کنند.

کروکر معتقد است دولت اوباما حق دارد از نمايندگان بخواهد دست کم در حال حاضر از اجراي تحريم ها صرف نظر کنند.

وي گفت: تحريم هاي جديد کساني را که خواستار دستيابي به توافق هستند تضعيف خواهد کرد.
 
کروکر افزود: ما هميشه مي توانيم تحريم ها را عليه ايران اعمال کنيم. در حال حاضر بهتر است در مورد تحريم ها دست نگه داريم. 


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار