نيويورک‌تايمز: آمريکا در پي يک توافق هسته‌اي محدود با ايران است

نيويورک‌تايمز نوشت: هدف آمريکا و متحدانش جلوگيري از پيشرفت هسته‌اي ايران طي دوران مذاکره است.

به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران، روزنامه نيويورک تايمز امروز در اينترنت در گزارشي به قلم "مايکل گوردون" نوشت: در آستانه دور جديد مذاکرات بين قدرتهاي جهان و ايران، يک مقام عالي رتبه دولت اوباما که خواست نامش علني نشود، روز چهارشنبه  ادعا کرد، اگر تهران با توقف موقت برنامه هسته‌اي اش و تغيير بخشي از آن موافقت کند، آمريکا حاضر است تحريم‌هاي ايران را به طور محدود کاهش دهد.

وي به گزارشگران در ژنو گفت، تعليق تلاشهاي هسته‌اي ايران، شايد براي شش ماه، به مذاکره‌کنندگان فرصت پيگيري يک توافق جامع و بسيار چالش‌برانگيزتر را خواهد داد.

مذاکرات با ايران که مدتی متوقف شده بود، پس از انتخاب حسن روحاني به رياست جمهوري ايران در ماه اوت انرژي مجدد گرفت. 

وي اعلام کرد که درصدد رفع نگراني‌هاي ديرينه درباره برنامه هسته‌اي اين کشور و در نتيجه لغو تحريم هاي اقتصادي است که بر ضد آن اعمال شده است.

اما درحاليکه جو مذاکرات بهبود يافته است، مقامات دولت اوباما نگرانند که در صورت پيدا نشدن راهي براي توقف برنامه هسته‌اي ايران، فرصت بدست آمده   براي مذاکره از دست برود.  

برخي کارشناسان مي گويند، ايران قبلا تا نقطه‌اي پيش رفته است که توانايي فني ساخت بمب را دارد.

"اولي هينونن" معاون سابق مديرکل آژانس بين المللي انرژي اتمي در مصاحبه‌اي ادعا کرد: اگر ايران اين تصميم سياسي را اتخاذ کند که به يک کشور مجهز به تسليحات هسته‌اي تبدل شود، تخصص فني لازم و مقدار کافي اورانيم با غناي بيست درصد را براي توليد يک ماده منفجره هسته اي خام ظرف دو يا سه ماه در اختيار دارد. 

وي افزود ايران براي توليد ابزارهاي لازم براي پرتاب چنين ماده منفجره اي با يک فروند موشک بالستيک به مدت زمان بسيار بيشتري نياز دارد اما در آنصورت از آستانه هسته اي عبور کرده است.

در عين حال ، قانون گذاران آمريکايي در واکنش به پيشرفتها در برنامه هسته اي ايران، در صدد اعمال تحريم هاي اقتصادي حتي سخت‌تري‌اند که مقامات دولت اوباما نگرانند به جو مذاکرات لطمه بزند.

مقامات رسمي آمريکا گفته اند، ميزان لغو تحريم‌ها در گام اول بستگي به محدوديت هاي هسته‌اي دارد که ايران مايل است بپذيرد. 

مقام دولت اوباما گفت، ماه گذشته با مقامات ايراني درباره برخي محدوديت‌هاي احتمالي و شيوه لغو تحريم‌ها صحبت شد.

توماس پيکرينگ سفير سابق و معاون وزيرخارجه آمريکا که از طرفداران پر و پاقرص مذاکره با ايران است،‌ اخيرا در مصاحبه اي گفت: به نظر من گروه پنج به علاوه يک بايد يک بسته هر چه قوي‌تر براي لغو تحريم ها داشته باشد تا بتوانند از ايرانيان حداکثر امتياز را  به لحاظ کند و محدود کردن غني سازي بدست آورند.

مقامات ايراني علنا درباره احتمال يک پيشرفت قريب الوقوع ابراز اميدواري کرده اند.

مقام دولت اوباما درباره دستاوردهاي احتمالي اين هفته محتاط تر بود اما گفت که امکان رسيدن به يک تفاهم اوليه وجود دارد.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار