مراسم نخل گرداني يكي از آيين هاي ويژه عزاداري براي تكريم امام حسين(ع) است كه در همه ساله در شهرستان جاجرم برگزار مي شود.


به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران بجنورد،عشق به حسین بزرگ و کوچک ،پیر و جوان نمی شناسد با شروع محرم هرکسی سعی می کند به نوعی ارادت خود را به حسین و اهل بیتش ابراز کنند اما این ارادت در شهرستان جاجرم با حال و هوایی خاص انجام می شود.

مسئول میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان جاجرم با بیان اینکه این شهرستان 35 هیئت عزادار دارد، در این باره به خبرنگار باشگاه خبرنگاران بجنورد،می گوید: هر یک از مردم این شهرستان  هیئت مخصوص به خود دارد و برای عزاداری در آن هیئت حضور می یابد.

رجب زاده می افزاید: صبح روز عاشورا هیات و دسته های زنجیر زنی با نظم خاصی در محلی به نام " حسینیه ی بزرگ" جمع می شوند واز هرهیئت یک نوحه خون به مدت 5 دقیقه نوحه سرایی می کند و مردم سینه و زنجیر می زنندو عزاداری تا ظهر ادامه دارد.

وی با تاکید براینکه عزاداری این خطه یک ویژگی خاصی دارد ، به نخل گردانی اشاره کرده و تصریح می کند: در روز عاشوراي حسيني اين مراسم كه از ديرباز و از پدران و اجداد مردم اين ديار نسل به نسل در ميان آنان به ارث رسيده، اجرا مي شود.

این مسئول می گوید: شهر ستان جاجرم یک نخل چوبی و یک نخل فلزی( معروف به نخل دهقانها) دارد .

مسئول میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان جاجرم اظهار می دارد: عزاداران جاجرم هرسال در روز عاشورا، نخل را به سمت ميدان حسينيه اين شهر حمل مي كنند كه حدود 40 تا 50نفر در برداشتن نخل مشاركت دارند پس از ورود نخلها به ميدان حركت آنها سرعت گرفته و سوگواران نيز حركت خود را تندتر كرده و به دنبال نخلها مي دوند.

وي اضافه می کند: در دور سوم نخل اول و در دور چهارم نخل دوم بر زمين گذاشته مي شود اما چرخيدن علم ها هنوز ادامه دارد و چند بار ديگر دور ميدان حسينيه حركت مي كنند و به عزاداري مي پردازند، سپس نخلها در جاي خود قرار مي گيرند و مردم به سوي مزار شهدا واقع در بهشت مهزيار رهسپار مي شوند.

کار‌شناسان مردم‌شناسی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان شمالی می گوید: روی نخل را با پارچه‌های سبزرنگ و یا سیاه که نوشته‌های مذهبی روی آن رودوزی شده می‌پوشانند و در نوک دو نخل نیز علم‌هایی نصب شده که این علم‌ها شبیه به نیزه‌های جنگی است که در اصطلاح محلی به آن تیغه می‌گویند و اشعار مذهبی روی آن حکاکی شده است.

حسین‌پناه می افزاید: هنگام اجرای مراسم دو نفر سوار بر نخل‌، نماد‌هایی از سرهای بریده‌شده را که به‌ صورت دو نوع میوه سیب و انار است بر روی این تیغه‌ها می‌گذارند.

وی می گوید: بر روی پارچه نخل اسم‌ پنج‌تن (محمد ـ علی ـ حسن ـ حسین ـ فاطمه)، اشعار مذهبی مانند «این کشته فتاده به هامون حسین توست وین صید دست و پا زده در خون حسین توست» و جمله «اِنَ الحسین مصباح الهدی و سفینه النجاه» رودوزی می‌شود.

وی در ارتباط با مدیریت نخل اضافه می کند: هدایت، کنترل و مسوولیت هر نخل بر عهده یک نفر است و حرکت نخل به سوی سیل عزاداران بر عهده افرادی است که آن را بر دوش خود برداشته و حرکت می‌دهند

نخلگرداني به معناي به حركت درآوردن اتاقكي چوبي كه با پارچه هاي رنگارنگ و نمادين تزيين شده، بهمراه دسته هاي عزادار است و نخل به منزله تابوت امام حسين (ع) است كه از چارچوبهايي به شكل خيمه ساخته شده و با پارچه هاي سبز و مشكي، كلاه خود و شمايل معصومين (ع) تزيين مي شود.

نخل گردانی در شهرستان جاجرم بيش از 400سال سابقه دارد و در سال 1390 در فهرست آثار معنوی به ثبت رسیده است./س

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.