دبیر شورای مرکزی کمیته امداد امام خمینی با اشاره به اینکه رسالت اصلی کمیته امداد کاهش فقر و محرومیت در جامعه است، گفت: توجه به این مسئله در ابعاد مختلف اقتصادی، اجتماعی، اخلاقی و فرهنگی افراد نمود پیدا می‌کند.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران ارومیه حمیدرضا ترقی در نشست تخصصی مسئولان فرهنگی، مشاوران و رابطین آموزش خانواده کمیته امداد آذربایجان غربی که در سالن کنفرانس اداره‌کل کمیته امداد استان برگزار شد، اظهار داشت: جهت‌گیری کلی کمیته امداد در کاهش فقر و محرومیت در جامعه است که این مسئله نه تنها در مسائل اقتصادی، بلکه به موضوعات فرهنگی، اجتماعی و اخلاقی افراد نیز مربوط می‌شود که لازم است با برنامه‌ریزی‌های جامع در راستای کاهش درصد فقر در ابعاد مختلف آن کوشید.

وی با اشاره به گزارش فعالیت ارائه شده از سوی مسئولان کمیته امداد استان، به تنوع فرهنگی در آذربایجان غربی اشاره و تصریح کرد: این ترکیب فرهنگی در استان مسئولیت مسئولان فرهنگی و مجریان کمیته امداد را در راستای نیل به اهداف فرهنگی خود دشوارتر کرده که البته توفیقاتی که این نهاد در رشد و تعالی فرهنگی افراد زیر پوشش خود داشته است، نشانه غلبه مسئولان فرهنگی استان بر این دشواری‌ها است.

عضو شورای مرکزی کمیته امداد امام خمینی بر وحدت رویه بخش‌های مختلف کمیته امداد در راستای دفاع از ارزش‌های متعالی نظام و انقلاب اسلامی تأکید کرد و افزود: زمانی کمیته امداد به وظایف خود در این مسیر به درستی عمل می‌کند که علاوه بر سوق دادن جوانان و خانواده‌ها به سمت انجام تکالیف دینی و دفاع از آرمان‌های اسلامی، بتواند توانمندی بالقوه خانواده‌ها در عرصه‌های مختلف را به فعلیت درآورد.

وی بر لزوم توجه به مبانی نظری در خودکفایی و امور اشتغال مددجویان اشاره کرد و اظهار داشت: مسئولان خودکفایی و اشتغال کمیته امداد نباید هدف خود را در تهیه و دادن اعتبار به متقاضیان خلاصه کنند، بلکه آنچه در این میان مهم‌تر است ایجاد انگیزه برای کار و تلاش و تقویت روحیه عزت نفس و خودباوری در آنها است.

ترقی کاهش فقر در عرصه‌های اقتصادی، فرهنگی، اخلاقی و اجتماعی را از وظایف مهم کمیته امداد در قبال اقشار محروم و ضعیف جامعه اعلام کرد و گفت: هرگاه بتوانیم با خدمات خود به خانواده‌های نیازمند، انزوای فرهنگی و خلاءهای روحی آنان را پوشش دهیم، آنگاه می‌توانیم ادعا کنیم که به وظایف خود به درستی عمل کرده‌ایم.

وی تصریح کرد: با تهیه شدن سند فقر در استان‌های کشور، در صدد هستیم تا با به‌کارگیری برنامه‌هایی جامع درصد فقر را به طور سالانه کاهش دهیم که این امر نیازمند همکاری دولت، مسئولان و مردم است.

عضو و دبیر شورای مرکزی کمیته امداد امام خمینی با بیان اینکه عزم دولت برای کاهش فقر در جامعه عزمی جدی و همیشگی است، گفت: البته این رویکرد به طرق مختلف در دولت‌های گذشته پیگیری شده است که امیدواریم این روند با شتاب بیش‌تری در دولت فعلی پیگیری شود و روز به روز شاهد کاهش محرومیت‌ها در کشور شویم.

ترقی توجه به بخش تولید، اعمال یارانه‌های بخش دارو و در حالت کلی اتخاذ سیاست‌های فقرزدایی را از عوامل موثر در کاهش درصد فقر در کشور عنوان کرد و گفت: در کنار فقر اقتصادی، موضوع مهم‌تر فقر فرهنگی است که رسیدگی به این موضوع می‌تواند سبب غنای فرهنگی خانواده‌ها، اصلاح الگوی مصرف و در نهایت رشد وضعیت اقتصادی خانواده‌ها شود.

وی بر لزوم ارائه آموزش‌ مهارت‌های زندگی به خانواده‌های زیر پوشش کمیته امداد تأکید کرد و گفت: فعالان فرهنگی نباید فعالیت‌های خود را به مباحث دینی محدود کنند، بلکه با ورود به نقاط آسیب‌پذیر خانواده‌ها و ترسیم نمودار آسیب‌، راه حل‌های مفیدی برای رفع مشکلات موجود و متداول میان خانواده‌ها ارائه دهند.

ترقی در زمینه ارائه خدمات مشاوره‌ای به خانواده‌ها، بر لزوم بهره‌گیری از مبانی و مفاهیم اسلامی تأکید کرد و افزود: متأسفانه امروزه در بسیاری از مراکز فعال مشاوره‌ای در کشور، مباحث برگرفته از متون غربی ارائه می‌شود و این در حالی است که غنای مفاهیم و ارزش‌های اسلامی و اثرگذاری مطلوب آنها قابل قیاس با موارد مشابه غربی نیست./س

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.