همایش چاوشی خوانی با هدف احیاء سنت دیرینه چاوشی خوانی و حمایت از مواریث معنوی ارزشمند و جذب گردشگر در اولین روز محرم در شهر سوریان فارس برگزار شد .

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران شیراز، مسئول میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری شهرستان بوانات گفت : چاوشی خوانی یکی از آیین های قدیمی و سنتی در پاسداشت آغاز ماه محرم است که با حرکت یکپارچه چاوشی خوانان و پیر غلامان امروز از سه مسجد امام حسین (ع) ، صاحب الزمان (عج) و جامع شهر سوریان به طرف حسینیه امام صادق ( ع ) آغاز شد.

منصور خدابنده افزود : در این مراسم در بین راه هر گروه از چاوش خوانان و همراهان به عنوان سفیران محرم با چاوشی خوانی و اهدای بیرق مشکی به اهالی و بازاریان جهت نصب در سر درب منازل و مغازه ها اول ماه محرم و عزای حسینی را خبر دادند .

چاوشی خوانان و هیأت های عزاداری با بر افراشتن پنج بیرق بزرگ که یکی از آن ها به نشانه قیام امام حسین (ع) به رنگ سرخ و چهار بیرق دیگر به رنگ مشکی به نشانه عزای حسینی می باشد این مراسم مذهبی را اجرا نمودند.

این آیین عاشورایی فارس با قدمتی دیرینه در شهر سوریان برگزار می شده و هم اکنون مستندات آن جهت ثبت در فهرست آثار معنوی کشور آماده شده است ./ب

برچسب ها: احیا ، سنت ، محرم ، فارس
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.