نمایشنامه "سنج رنج و شکنج" بعنوان متفاوت‌ترین اثر زنده یاد "محمود استاد محمد" است هنوز هم حرف روز حساب می‌شود.

"احسان حاجی‌پور" کارگردان تئاتر در گفتگو با خبرنگار حوزه تئاتر باشگاه خبرنگاران گفت: از دو سال پیش درصدد اجرای نمایش "سپنج رنج و شکنج" بودیم، اما بنا به دلایلی موفق به اجرای این اثر نشدیم، تا زمانی که فرهنگسرای نیاوران تاریخ جدیدی را برای به صحنه رفتن این نمایش تعیین کرد و در حال حاضر "سپنج رنج و شکنج" را به روی صحنه می‌بریم.


وی ادامه  داد: شخصا به متن‌های زنده یاد "استاد محمد" بسیار علاقه‌مندم و آثار وی با سلیقه من بسیار هم خوانی دارد به طوری که نمایش گذشته من به نام "تئاتر ال" برخاسته از متن زنده یاد "استاد محمد" بود.

این کارگردان تئاتر عنوان کرد: "سپنج رنج و شکنج" متفاوت‌ترین نمایشنامه از نظر نگارشی و نوع متن است که در سال 82 نوشته شده ولی هنوز روایتگر حرف روز است.




"حاجی‌پور" ادامه داد: "سپنج" در لغت نامه دهخدا به  معنای سرای عاریتی است به طوری که بعضی اوقات "سپنج" حامل تلخی هستی در شرایط نامساعد است این نمایش شامل سه اپیزود است، اپیزود اول و سوم تنهایی انسان و تلخی این سپنج را نمایش می‌دهد و اپیزود دوم یک زندگی معمولی و روزمره را به روی صحنه می‌آورد.



این کارگردان بیان کرد: دغدغه این نمایش مسائل روز است به گونه‌ای که تماشاگر با آن همذات پنداری می‌کند ما در این نمایش خواهان جذب مخاطب به هر قیمت و بهانه‌ای نیستیم زیرا فرآیند جلب مخاطب با استفاده از سوپراستارها و تبلیغات آنچنانی کار شایسته‌ای نیست.

"حاجی‌پور" افزود: کار این گروه از تمرین دو نفر یعنی من و "احسان کرمی" شروع شد و بعد از مدتی "عزت‌الله مهرآوران" نیز به جمع ما ملحق شد و همچنین دیگر بازیگران از طرف "احسان کرمی" و آموزشگاه باران به من معرفی شدند.

این کارگردان تصریح کرد: طراحی صحنه‌ای که در نظر داشتم با میزانسن خانه هنرمندان و تالار مولوی در تناسب بود به طوری که گمان می‌کردم تماشاچی در چهارسوی سالن قرار می‌گیرد اما با در نظر گرفتن استاندارد نبودن سالن، در طراحی صحنه تغییراتی ایجاد کردم تا جایی که با امکانات موجود، یک طراحی صحنه مناسبی جلوه گر شود.



وی ادامه داد: سالن‌های بدون مخاطب نیز باید با دیده شدن در چرخه تولید تئاتر قرار گیرند به طوری که با مرکز زدایی مخاطب را به سالن‌های غیر مرکزی بکشانیم باید قدمی به سمت تئاتر خصوصی برداشته شود.

این کارگردان خاطرنشان کرد: نویسنده این نمایش صرفا یک نویسنده و کارگردان تئاتر نیست دانشی که در پس قلم این اثر بوده مرا از دست بردن و دخالت در این اثر بازداشت به طوری که متن بدون کوچکترین دخالتی به اجرا در می آید و خوشبختانه گروه به بهترین وجه در نمایش "سپنج رنج و شکنج" همکاری دارند و از بازخورد این نمایش راضی هستم.




لازم به ذکر است؛ نمایش "سپنج رنج و شکنج" ساعت 19 در سالن گوشه فرهنگسرای نیاوران به کارگردانی احسان حاجی پور و با بازی "احسان کرمی" ، "عزت الله مهرآوران" ، "مرتضی خالقی" و "آرزو رفیعی"، "مریم فروزبخش"، "حسین کریمی راد"، "محسن مهدی‌ نژا"د، "نیما مرشدی"، "آرزو ابراهیمی"، "یاسر قاسم‌زاده"، "اشکان تفنگ‌سازان"، " شمیم صادقی"، "روزبه کاظمی"، "مانی امیرقاسمی"، "علی باقری"، "ابراهیم سراحی"، "میلاد زندی" و "علی باقری "به روی صحنه می‌رود.


انتهای پیام/ص

برچسب ها: نمایشنامه ، زمان ، نمایش
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.