عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به اینکه ملت ایران پرورش یافته مدرسه بزرگ انقلاب است، گفت: این خیال باطلی است که آمریکا تصور کند ملت بزرگ ایران با افزایش تحریم‌ها تسلیم می‌شوند.

به گزارش خبرنگار سیاسی باشگاه خبرنگاران، ریشه‌های بی‌اعتمادی ایرانیان به آمریکایی‌ها طی یک قرن گذشته شب گذشته(12 آبان ماه) در برنامه گفتگوی ویژه خبری با حضور "غلامعلی حداد عادل" عضومجمع تشخیص مصلحت نظام مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

حداد عادل در پاسخ به سوال اول مجری برنامه مبنی براینکه چرا ملت ایران به آمریکا به عنوان یک ابرقدرت بزرگ اعتماد ندارد، گفت: از سال 1343 تا سال 1358 سه واقعه مهم تاریخی درکشور به وقوع پیوسته است.

وی ادامه داد: این سه حادثه شامل تبعید امام(ره) در اثر مخالفت با کاپیتولاسیون، آمدن دانش‌آموزان به دانشگاه تهران و تسخیر لانه جاسوسی توسط دانشجویان پیرو خط امام است.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به اینکه امروزه آمریکا تصویر زشتی را از خود در چشم مردم ایران و سایر جهانیان به وجود آورده، تصریح کرد: البته این تصویر زشت روزی وجود نداشت بلکه تا حدی هم زیبا بود!

** شعار مرگ بر آمریکا از سال 58 سرداده شد

حداد عادل با بیان اینکه ممکن است برخی اینگونه تصور کنند که مخالفت جمهوری اسلامی با آمریکا از سر لجبازی است، اظهار داشت: شعار مرگ بر آمریکا از سال 58 از سوی مردم شریف ایران سر داده شده و همچنان ادامه دارد، ضمن این که ما هرگز از حقوق خود کوتاه نخواهیم آمد.

وی با اشاره به اینکه برخی مسئله رابطه ایران و آمریکا را موضوعی سطحی و ساده و عده‌ای دیگر عمیق و بنیادین ارزیابی می‌کنند، ادامه داد: نظر ایرانیان نسبت به آمریکایی‌ها در فاصله جنگ جهانی اول تا دوم مثبت بود.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به اینکه آمریکا برخلاف انگلیسی‌ها و فرانسوی‌ها به شکل مرسوم کلاسیک استعمارگری نداشت، گفت: در قرن نوزدهم و بیستم کشوری را نمی‌شناسیم که بگوید مستعمره آمریکا بوده ولی باید گفت که دنیا مستعمره انگلستان است.

حداد عادل با اشاره به اینکه آمریکایی‌ها در آن دوران به استعمارگری شناخته نشده بودند، اظهار داشت: آمریکا به عنوان یک کشور پهناور و بزرگ در اروپا و آسیا برای خود سرگرم سازندگی بود.

وی با اشاره به پیشرفت‌های آمریکا افزود: بسیاری از مردم دنیا از استعمار انگلستان در آن دوران به ستوه آمده بودند به طوری که همیشه امیدشان را به آمریکا دوخته بودند.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه مردم کشورمان حقوق بگیر انگلیس نبودند، تصریح کرد: در دوران ملی شدن صنعت نفت انگلیسی‌ها فشارهای زیادی را به ایرانیان وارد کردند.

حداد عادل با اشاره به اینکه در آن دوران عده‌ای به آمریکایی‌ها خوشبین بودند، ادامه داد: مرحوم مصدق هم نیز به آمریکایی‌ها خوشبین بود.

وی در پاسخ به سوال دیگری مبنی براینکه چه شد که تصویر آمریکا در چشم مردم ایران و دنیا عوض شد، گفت: امروزه در هرکجای دنیا اگر اسمی از آمریکا برده شود مورد نفرت مردم قرار می‌گیرد.

**آمریکا با درصد بسیار بالایی منفور همه ملت‌های جهان است

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام افطود: موسسه آمارگیری همچون گالوپ اعلام می‌کند که آمریکایی‌‌ها با درصد بسیار بالایی منفور همه ملت‌های دنیا واقع شده اند.

حداد عادل با اشاره به اینکه باید رفتارهای آمریکا را در سیاست خارجی‌اش دنبال کنیم، گفت: سیاست خارجی آمریکا از یک بیماری مزمن رنج می‌برد به گونه‌ای که بیماری آن‌ها علاج‌ناپذیر است و این تصویر زشت همچنان زشت‌تر و زشت‌تر خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه آمریکایی‌ها همیشه به دنبال معرفی یک دشمن خارجی برای خود هستند، افزود: ملت آمریکا دارای سابقه کهن و قدیمی است به طوری که ملت این کشور مهاجرینی هستند که از اروپا با زبان‌های مختلف به این کشور آمدند.

حداد عادل با بیان اینکه کمونیسم در دوران جنگ سرد لولوی بیرونی محسوب می‌شد، تصریح کرد: تمام رفتارهای آمریکایی‌ها در نظامی‌گری و همچنین دخالت در همه کشورهای جهان خلاصه می‌شود که این دخالت‌ها با عنوان خطر کمونیسم و مارکسیست از سوی آن‌ها توجیه می‌شد.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به اینکه با فروپاشی شوروی دوران جنگ سرد تمام شد، ادامه داد: آمریکایی‌ها به این نتیجه رسیدند که هراس دیگری همچون شیعه‌هراسی، اسلام هراسی را باید جایگزین موارد دیگر کرد.

وی با اشاره به اینکه گشتن به دنبال به دست آوردن دشمن خارجی جزو مبانی آمریکا به حساب می‌آید، افزود: طمع آمریکا به نفت منطقه غرب آسیا از دیگر مسائلی است که دولتمردان این کشور در سیاست خارجی خود دنبال می‌کنند، به گونه‌ای که خطرهای بسیار و نفرت‌های عمیقی را ایجاد کرده است.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به اینکه آمریکا دارای مخازن نفتی بسیار زیادی است، گفت: آمریکا به دنبال تسلط بر مخازن نفت دنیاست با وجود اینکه خود هم تعیین‌کننده قیمت نفت محسوب می‌شود و هم با نفت خود صنعت کشورش را می‌چرخاند.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه آمریکا نفت خود را برای آینده ذخیره می‌کند، اضافه کرد: آمریکا بر مخازن نفتی سایر نقاط دنیا تسلط پیدا کرده است.

وی با اشاره به اینکه اگر آمریکا بر کشورهای نفت‌خیز تسلط پیدا کند در این صورت اختیار نفت دنیا را به دستان خود می‌گیرد، گفت: آمریکا در 28 مرداد با کنسرسیوم که انجام داد سهم خودش را به دست آورد.

** طمع آمریکا به نفت سبب تغییر چهره شده است

حدادعادل با بیان اینکه طمع آمریکا به نفت سایر کشورهای جهان از جمله ایران سبب تغییر چهره مطلوب به چهره منفور دنیا شده است ادامه داد: آمریکا در تلاش است تا پولی را که بابت نفت به شکورهای نفت‌خیز می‌دهد از طریق فروش اسلحه از آن‌ها پس گیرد.

وی با اشاره به اینکه نفت باید سبب آبادانی کشورها شود تا تاثیر مثبتی را از خود به جای بگذارد، تصریح کرد: کشورهای صاحب نفت باید پول خود را صرف اقتصاد واقعی کنند نه اینکه این پول به جیب سرمایه‌داران و کارخانه‌های اسلحه‌سازی سرازیر شود.

حداد عادل با اشاره به طبیعت کریه سرمایه‌داری در آمریکا اظهار داشت: سرمایه‌داران آمریکا چیزی جز تولید ثروت و پول را نمی‌شناسد.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به حمایت گسترده آمریکا از رژیم صهیونیستی گفت: ارتباط با اسرائیل رابطه منطقه‌ای آمریکا را با همه مسلمانان گسیخته کرده است.

وی تصریح کرد: در فلسطین یهودیان، مسیحیان و مسلمانان در کنار هم زندگی می‌کردند و جنگی با یهودیان نداشتند به گونه‌ای که کسی در آنجا کوره آدم‌سوزی به راه نیانداخته بود.

حداد عادل با بیان اینکه جنگ جهانی دوم ربطی به ملت فلسطین نداشت، اظهار داشت: در این جنگ آمریکایی‌ها، فرانسوی‌ها همه صهیونیست‌ها را تشویق کردند تا بر سر مردم مظلوم فلسطین بریزند به طوری که باید گفت آن‌ها با حقه‌بازی و توطئه زمین‌های مردم را خریدند و آن‌ها را بیرون انداختند.

وی با اشاره به اینکه سازمان ملل از رژیم نامشروع صهیونیستی حمایت می‌کند، ادامه داد: کشور پهناوری همچون آمریکا امنیت خود را به رژیم صهیونیستی گره زده است.

**آمریکا در سیاست خارجی‌ دچار اشتباهات بنیادی شد

حداد عادل در پاسخ به سوال دیگری مبنی براینکه چرا دیوار بی‌اعتمادی در خصوص رابطه ایران و آمریکا افزایش یافته است گفت: آمریکا در سیاست خارجی خود دچار اشتباهات بنیادی و راهبردی متعددی شده به طوری که این سیاست به سیاست کلی‌شان بدل شده است.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به اینکه آمریکا در همه جای دنیا از حکومت‌های دیکتاتور، مستبد و فاسد حمایت می‌کند تصریح کرد: اگر حاکمی از طریق قدرت ملی و اراده ملی بر سر کار نیامده باشد باید مطمئن بود که مورد حمایت آمریکا قرار گرفته است.

** آمریکا نماد پشتیبانی از حکومت‌‌های دیکتاتور و فاسد است

وی با اشاره به اینکه عموم حکومت‌های دیکتاتور و مستبد از نظر اخلاقی و اقتصادی فاسد هستند افزود: آمریکا نماد پشتیبانی از حکومت‌‌های دیکتاتور و فاسد است.

حداد عادل با اشاره به اینکه در 28 مرداد آمریکا و انگلیس جایشان را با یکدیگر عوض کردند تا برای اداره امور ایران رهبری به دست آمریکا بیفتد گفت: سیاست آمریکا در ایران این بود که امر متاع مبارک ملوکانه باشد.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام افزود: آمریکا به بهانه جلوگیری از خطر کمونیسم به دخالت در کشورها می‌پردازد.

وی با اشاره به اینکه آمریکا دولت مرحوم مصدق را با ارتشی که ساخته و پرداخته خودش بود سرنگون کرد، اظهار داشت: از سال 33 تا 57 خون از چشم ملت ایران سرازیر شد به طوری که نه آزادی وجود داشت نه انتخابات.

حداد عادل با اشاره به اینکه در زندان‌های ایران حدود 10 هزار زندانی سیاسی وجود داشت، تصریح کرد: در همه شهرهای بزرگ زندان‌ها از زندانیان سیاسی پر بوده است.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به شکنجه‌های عجیب‌ و غریب آمریکایی‌ها بر علیه زندانیان ایران، گفت: ملت ایران انقلاب کرد تا حکومت کشورش را خودش تعیین کند.

وی با اشاره به اینکه ملت ایران از سابقه هفت هزار ساله برخوردار است، ادامه داد: حکومت آمریکا نزدیک به 230 سال است که به استقلال رسیده است.

حدادعادل با اشاره به اینکه ملت ایران در خصوص تعیین سرنوشتان دارای حق مسلم است، اظهار داشت: آمریکا از روز اول انقلاب اسلامی ایران نامهربان و دشمن بود.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به اینکه آمریکا درک درستی از خواسته مردم شریف ایران نداشت، ادامه داد: آمریکا از روز اول پیروزی انقلاب به دنبال توطئه و طراحی عملیات مخّرب بود.

وی با بیان اینکه بردن شاه به آمریکا به بهانه بیماری و معالجه وی، دهن کجی به انقلاب اسلامی بود، گفت: مردم به اندازه‌ای از آمریکا خشمگین بودند که یکی دو بار به سمت لانه جاسوسی حرکت کردند اما باز پس کشیدند به طوری که در نهایت صبر ملت و دانشجویان ایرانی تمام شد و آن‌ها وارد سفارت آمریکا شدند.

حداد عادل با اشاره به اینکه تنها مردم ایران اینگونه رفتار نمی‌کند بلکه با همه مردم جهان نامهربان است، افزود: آمریکا زندگی را به کام همه ملت‌های دنیا تلخ کرده است.

وی در پاسخ به سوال دیگری مبنی براینکه آیا آمریکا همچنان یک ابرقدرت تلقی می‌شود، اضافه کرد: از دست رفتن حیثیت منفور آمریکا در دنیا خطرناک‌تر و مرموزتر از مشکلات اقتصادی درون این کشور است.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به اینکه آمریکا به عنوان یک دولت محترم شناخته نشده است، ادامه داد: ما با ملت آمریکا کاری نداریم این در حالی است که دولت آمریکا به عنوان یک دولت عاقل در نزد جهانیان معرفی نشده است.

حداد عادل گفت: داستان شنود تلفنی آمریکا برای جاسوسی سبب خدشه وارد شدن حیثیت این کشور شده است.

وی با اشاره به اینکه آمریکا با این اقدام خود به متحدین خود لطمه وارد کرده است، افزود: آمریکا با شنود تلفنی صدراعظم آلمان حتی به متحدش نیز رحم نکرده است.

** حیثیت آمریکا در نزد متحدینش خدشه‌دار شده است

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به اینکه حیثیت آمریکا در نزد متحدینش خدشه‌دار شده است گفت: صدو ده چند مکالمه در طول یک سال از سوی سفارت خانه آمریکا به قصد جاسوسی مورد شنود قرار گرفته است.

وی با اشاره به اینکه دولتمردان آمریکا در محاسباتشان دچار اشتباه شده‌اند اظهار داشت: این اقدام زشت آمریکا سبب از دست رفتن اعتماد سایر کشورها به این کشور شده است.

حداد عادل با اشاره به اینکه آمریکا مکالمات تلفنی مردم دنیا را چه در آسیا، اروپآ، آفریقا و آمریکای لاتین مورد شنود قرار می‌دهد خاطر نشان ساخت: آمریکایی‌ها 180 درجه برخلاف ادعاهایشان عمل کردند.

وی با بیان اینکه آمریکا در مقام تبلیغات خودشان را مدافع دموکراسی و مردم‌سالاری می‌دانند ادامه داد: این در حالی است که این کشور در نزد جهانیان بودیی از دموکراسی ومردم سالاری نبرده است به طوری که با کشوری همچون ایران که مدافع مردم‌سالاری و دموکراسی است دشمنی می‌کند.

حداد عادل با اشاره به اینکه اگر آمریکا مشروعیت حکومت‌ها را به ارائه مردم می‌داند پس چرا با حکومت اسماعیل همیه و حماس در فلسطین مخالفت می‌کند گفت: انتخابات این دولت زیر نظر ناظران بین‌المللی صورت گرفته به طوری که حتی کارتر جزو ناظران بین‌امللی در انتخابات حضور داشت.

وی با اشاره به اینکه تروریست‌‌ترین دولت دنیا رژیم صهیونیستی محسوب می‌شود اظهار داشت: در جاهای مختلف دنیا اقدامات تروریستی مختلفی از سوی رژیم جعلی صورت می‌گیرد به گونه‌ای که آن‌ها مورد حمایت آمریکا نیز قرار می‌گیرد.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به اینکه آمریکا از تروریست‌های سوریه حمایت می‌کنند به گونه‌ای که این گروه‌ها قلب افراد را از سینه‌هایشان بیرون می‌آوردند و می‌خورند، گفت: مشکل ما و سایر ملت‌ها با آمریکا مسئله اختلاف سلیقه نیست بلکه درک مسئله بسیار عمیق‌تر از این موضوعات است به طوری که آمریکا همیشه یک مشکل لاینحل برای دنیا ایجاد می‌کند.

حدادعادل در پاسخ به سوال دیگری مبنی براینکه چگونه جوان‌ها را باید با هویت واقعی ایالت متحده آمریکا آشنا کرد، اظهار داشت: جوانان نباید تحت تاثیر آمریکا قرار بگیرند و باید به صحبت‌های بنده و امثال من که نصف عمر خود را در قبل از انقلاب سپری کرده‌ایم به خوبی گوش دهند.

وی افزود: آمریکایی‌ها فکر می‌کنند که با قدرت، پول و سلاح و در نهایت با فشار می‌توانندب رای خودشان هژمونی و سلطه جهانی ایجاد کنند و حال اینکه آن چیزی که در اساس همه آن‌ها را باطل کرده بی‌منطق و خشن بوده اشتباهات اساسی آمریکاست.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به اینکه جوانان باید بدانند که آمریکا برای چه با انقلاب اسلامی ایران مخالفت می‌کند، ادامه داد: آمریکا پس از سرنگونی صدام 3 هزار میلیارد دلار در عراق هزینه کرده است این در حالی است که اگر این میزان صرف آبادانی عراق می‌شد بسیاری از مشکلات مردم این کشور مورد حل و فصل قرار می‌گرفت و مردم دنیا به جای اینکه چهره منفوری را از آمریکا بشناسند با محبوبیت این کشور روبرو می‌شدند.

وی با اشاره به اینکه ما همواره در صدد حفظ استقلال خود هستیم و اجازه نمی‌دهیم بیگانه به کشور ما نظر داشته باشد گفت: اگر آمریکا می‌خواهد در مذاکرات هسته‌ای گوشه‌ای از واقع‌بینی و هوشمندی را نشان دهد باید تغییری را در رفتارش ایجاد کند.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به اینکه آمریکا هنوز ملت ایران را نشناخته است افزود: ملت ایران 35 سال است که طعم استقلال و مردم‌سالاری دینی را چشیده و عزت پیدا کرده است به طوری که این ملت اجازه نخواهد داد که دوباره آمریکایی‌ها برگردند و مقدرات مردم را به دست بگیرند.

** ملت ایران در مدرسه بزرگ انقلاب رشد کرده است

حداد عادل با اشاره به اینکه همزمان با پیروزی انقلاب اسلامی مصر با کمپ دیوید خودش را به دامن آمریکا انداخت، افزود: آمریکا در این 35 سال چه گلی به سر مصر زده است؟

این عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به اینکه ملت ایران در مدرسه بزرگ انقلاب رشد پیدا کرده و پرورش یافته، خاطرنشان کرد: این خیال واهی است که آن‌ها فکر کنند که می‌توانند با افزایش تحریم‌ها به ایران بازگردند.

برای دیدن فیلم اینجا کلیک کنید.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار