"راهکارهای مهارت آموزی و مشکلات موجود بر سر راه عملی شدن علم" با حضور معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی و ایرج بختیاری و محمدرضا احمدی از دارندگان مدال نقره در مسابقات جهانی رباتیک آلمان در گفتگوي ويژه خبري بحث و بررسی شد.

به گزارش خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران "راهکارهای مهارت آموزی و مشکلات موجود بر سر راه عملی شدن علم" شب گذشته (7آبان) با حضور کوروش پرند معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی و ایرج بختیاری و محمدرضا احمدی از دارندگان مدال نقره در مسابقات جهانی رباتیک آلمان در گفتگوي ويژه خبري مورد بحث و بررسی قرار گرفت.  
 
کوروش پرند در ابتدا در پاسخ به سوال مجری مبنی بر اینکه مسابقات ملی مهارت‌آموزی در چه سطوحی و هر چند سال یک بار برگزار می‌شود، گفت: اولین مسابقات جهانی مهارت در سال 1950 میان اسپانیا و پرتقال در شهر مادرید برگزار شد.  
 
وی با اشاره به این که از سال 1952 به این طرف هر دو سال یک بار این مسابقات در یکی از کشورهای دنیا برگزار می‌شود، افزود: قبل از انقلاب ما سه دوره در این مسابقات جهانی شرکت کرده بودیم.
 
* سال 2000 عضو سازمان جهانی مهارت شدیم 

معاون وزیر کار و رفاه و تعاون اجتماعی با بیان این که در سال 2000 با تصویب مجلس عضو سازمان جهانی مهارت شدیم خاطر نشان ساخت: از سال 2001 هر دو سال یک بار در مسابقات جهانی حضور داشتیم.  
 
پرند با بیان اینکه در سه چهار ماه پیش یعنی در سال 2013 این مسابقات مهارت آموزی در یکی از شهرهای آلمان برگزار شد، اظهار داشت: مسابقات ملی مهارت آموزی به منظور انتخاب تیم جمهوری اسلامی ایران برای شرکت در مسابقات سال 2015 برزیل انجام شد.
 
وی با اشاره به این که چهاردهمین دوره مسابقات ملی مهارت آموزی در حال برگزاری است ادامه داد: از میان افراد شرکت کننده تعدادی را در رشته‌های مختلف برای حضور در تیم ملی کشورمان انتخاب خواهیم کرد.
 
رئیس سازمان فنی و حرفه‌ای کشور در پاسخ به سوال دیگری مبنی براینکه در حال حاضر این مسابقات در چند سطح برگزار می‌شود، افزود: جمهوری اسلامی ایران از سال 2001 در مسابقات جهانی مهارت آموزی شرکت کرده‌اند به طوری که این مسابقات در آن سال در کره برگزار شده بود.
 
پرند با اشاره به این که نمره ایران در میانگین نمرات شرکت کنندگان 429.13 بود گفت: در میان 35 کشور شرکت کننده ایران رتبه 35 را کسب کرده بود.
 
معاون وزیر کار و رفاه و تعاون اجتماعی  با اشاره به این که مسابقات جهانی به ترتیب در سال 2003 در سوئیس، 2005 در فنلاند، 2007 در ژاپن، 2009 در کانادا، 2011 انگلیس و 2013 در آلمان برگزار شد، خاطر نشان کرد: در میانگین نمرات شرکت کنندگان نمره ایران در هر سال ارتقا پیدا می‌کرد به طوری که در سال 2013 آلمان نمره ما 516.91 بود.

*در سال 2013 رتبه 4 مسابقات جهانی را به دست آوردیم

وی با اشاره به این که به ترتیب در سال 2001 رتبه 35، 2003 رتبه 30، 2005 رتبه 28، 2007 رتبه 27، 2009 رتبه 16، 2011 رتبه 6 و در نهایت در 2013 رتبه 4 در میانگین نمرات شرکت کنندگان کسب کردیم اظهار داشت: کسب رتبه 4 افتخار بزرگی برای کشور محسوب می‌شود.
 
پرند در پاسخ به سوال دیگری مبنی براینکه این مسابقات مهارت آموزی در سطح ملی و بین المللی چگونه برگزار می‌شود تصریح کرد: در مسابقات جهانی استانداردهای خاصی وجود دارد به طوری که هر تیم از سه قسمت تشکیل می‌شود.  
 
رئیس سازمان فنی و حرفه‌ای کشور با اشاره به این که تیم رشته رباتیک دو نفره است افزود: کارشناسان و مربیان کشورهای مختلف به مسابقه دهندگان امتیاز می‌دهند به طوری که در این سری از مسابقات ملی مهارت قرار است تغییراتی در حوزه کارشناسان اعمال شود.  
معاون وزیر کار و رفاه و تعاون اجتماعی با اشاره به این که مسابقات اصولا در چهار روز برگزار می‌شود گفت: مسابقات ملی مهارت را از روز یکشنبه شروع کرده‌ایم به طوری که تا به امروز یعنی چهارشنبه ادامه خواهد شد.  
 
پرند با اشاره به این بازمهندسی مربیان موجود خاطر نشان ساخت: در این دوره از مسابقات از افراد و کارشناسان جدیدتری استفاده کرده‌ایم.  
 
وی با اشاره به این که کارشناسان براساس پروژه‌های افراد به آن‌ها امتیاز می‌دهند گفت: در یک سیستم کامپیوتری به نام برنامه CIS اطلاعات افراد وارد می‌شود.  
 
رئیس سازمان فنی و حرفه‌ای کشور با بیان این که در مسابقات جهانی 2013 ، 11 تیم از سوی جمهوری اسلامی ایران شرکت کرده بودند اظهار داشت: دوستان ما در رشته‌های طلا و جواهرسازی و رباتیک توانستند مدال نقره را کسب کنند و در طراحی وب مدال برنز و 8 تیم باقی مانده نیز نمره بالای 500 را از آن خود کردند به طوری که دیپلم افتخار را به دست آوردند.  
 
معاون وزیر کار و رفاه و تعاون اجتماعی گفت: جمهوری اسلامی ایران و کره جنوبی در مسابقات جهانی 2013 به عنوان تنها کشورهایی بودند که تمامی شرکت کنندگان توانستند مدال کسب کنند.

* در مسابقات 2013 تمام گروه مدال آوري کرد

وی خاطر نشان ساخت: قبل از انقلاب این اولین باری است که یک تیم توانسته بود تمامی شرکت کنندگانش مدال یا مدالیوم را به دست آورند.
 
پرند در پاسخ به سوال دیگری مبنی براینکه در سال جاری در سطح ملی چند داوطلب در مسابقات مهارت آموزی شرکت کرده بودند گفت: شرکت کنندگان در سه سطح در مسابقات حضور داشتند به طوری که اولین سطح مربوط به شهرستان‌ها،‌ سپس استان‌ها و در نهایت سطح جهانی می‌شود.  
 
وی با اشاره به این که در مسابقات شهرستانی حدود 35 هزار نفر ثبت نام کرده بودند ادامه داد: این افراد به مراکز آموزش فنی و حرفه‌ای کشور مراجعه و ثبت نام کرده‌اند و یا این که از طریق وب سایت ثبت نام به عمل آورده‌اند.  
 
* شاهد رشد 30 درصدی در مسابقات شهرستانی بوديم

رئیس سازمان فنی و حرفه‌ای کشور با اشاره به این که امسال در مسابقات شهرستانی بیش از 30 درصد رشد را در میان شرکت کنندگان شاهد بودیم ادامه داد: در مرحله استانی حدود 50 هزار نفر شرکت کننده در استان‌های مختلف کشور حضور داشتند که با هم به رقابت پرداختند.  
 
معاون وزیر کار و رفاه و تعاون اجتماعی  افزود: 570 نفر در مسابقات مهارت آموزی انتخاب شدند که در 28 رشته با یکدیگر به رقابت پرداختند.
 
پرند در پاسخ به سوال دیگری مبنی براینکه شعار از علم تا صنعت را تا چه حد کاربردی ارزیابی می‌کنید گفت: مسابقات مهارت آموزی در چهار قسمت برگزار می‌شود یکی از آن‌ها در مرکز تربیت مربی و پژوهش‌های فنی و حرفه‌ای است به طوری که در این مرکز تاسیسات الکترونیکی، فناوری اطلاعات در گرایش نرم افزاری در رشته‌های کاشی کاری، طراحی گرافیک، آجرچینی، الکترونیک، لوله کشی، کابینت سازی، طراحی وب، طراحی مهندسی مکانیک، CNC، فناوری گرایش شبکه وجود دارد.  
 
*مرکز 9 دی بزرگترین مرکز آموزشی خودرو در منطقه است
 
وی با اشاره به این که صافکاری، نقاشی و فناوری خودرو نیز در مرکز 9 دی وجود دارد گفت: این مرکز بزرگترین مرکز آموزشی خودرو در منطقه است.
 
رئیس سازمان فنی و حرفه‌ای کشور با اشاره به این که طراحی فضای سبز، کنترل صنعتی و اتصالات چوبی، گرایش CNC نیز در مرکز شماره 1 شهید خدایی کرج و ساخت تولید جواهرسازی، آشپزی، قنادی و جوشکاری نیز در اداره کل آموزش فنی و حرفه‌ای استان البرز فرا گرفته می‌شود افزود: از این رشته‌ها می‌توان به عنوان رشته‌های کاربردی در صنعت استفاده کرد.  
 
*باید به دنبال شناسایی نخبگان مهارتی کشور باشیم

رئیس سازمان فنی و حرفه‌ای کشور در پاسخ به سوال دیگری مبنی براینکه چه ارتباطی میان علم و صنعت وجود دارد اظهار داشت: بنده به عنوان مسئول سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای به دنبال شناسایی نخبگان مهارتی کشور هستم.

وی با اشاره به این که چهارمین دوره مسابقات مهارت آموزی به طور متوسط در 15 رشته برگزار شد، تصریح کرد: بیش از هزار نخبه مهارتی در کشور وجود دارد که بایستی آن‌ها را مورد شناسایی قرار دهیم.  
 
*باید شبکه ملی نخبگان مهارتی در کشور ایجاد شود

پرند با بیان این که باید اطلاعات نخبگان مهارتی را در پایگاه اطلاعاتی ثبت کنیم افزود: باید به دنبال ایجاد شبکه ملی نخبگان مهارتی در کشور باشیم.  
 
معاون وزیر کار و رفاه و تعاون اجتماعی با اشاره به این که در شبکه نخبگان مهارتی به دنبال تبادل اطلاعات میان افراد نخبه‌ايم گفت: ما با صاحبان صنعت، اصناف، کارخانه‌ها، کارآفرینان و خیرین در حال رایزنی هستیم تا آن‌ها را به صورت یک شبکه منسجم قرار دهیم.  
 
وی با اشاره به این که بنده در دوره مسئول تیم ملی جمهوری اسلامی ایران در انگلستان و آلمان بوده‌ام خاطر نشان ساخت: باید همه نخبگان علمی و مهارتی را در کشور مورد شناسایی قرار دهیم.
 
رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور تصریح کرد: باید بر روی افراد نخبه سرمایه گذاری کنیم و از تجربیات و اندوخته‌های مهارتی آن‌ها در تکنولوژی فناوری استفاده کنیم.
 
پرند با اشاره به این که باید علم و عمل، علم و مهارت و علم و صنعت را به یکدیگر وصل کنیم اظهار داشت: کسانی که در سال‌های گذشته مقام به دست آورده‌اند اکنون به عنوان مربی در حوزه اطلاعات استفاده می‌شود.  
 
وی با اشاره به این که این افراد در بزرگترین شرکت‌های کامپیوتری کشور به عنوان کارشناس در حل مسائل مورد استفاده قرار می‌گیرند، گفت: این نخبگان کسانی هستند که در تمامی برنامه نویسی‌ها و سیستم‌های آنالیز را مورد مدیریت خود قرار می‌دهند.
 
معاون وزیر کار و رفاه و تعاون اجتماعی  با بیان این که این افراد می‌توانند حتی 50 انسان دیگر را مورد مدیریت خود قرار دهند افزود: یک سری افراد دیگر هستند که آن‌ها به خارج از کشور رفتند و در آن جا مشغول فعالیت هستند.  
 
رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور با بیان این که قسمت اعظمی از نخبگان مهارتی خودشان کسب و کاری را به راه انداخته‌اند گفت: اگر در کشور بتوانیم شبکه نخبگان مهارتی را ایجاد کنیم بسیاری از مسائل و مشکلات موجود حل خواهد شد.  
 
پرند با اشاره به گفتگوی خود با معاون علم و فناوری رئیس‌جمهور گفت: ان شالله به خوبی بتوانیم تمامی مسائل را اجرایی کنیم.  
 
*نخبگان مهارتی باید در رده نخبگان علمی کشور قرار بگیرند

وی با اشاره به این که باید به نخبگان مهارتی به صورت ویژه توجه شود اظهار داشت: نخبگان مهارتی باید در رده نخبگان علمی کشور قرار بگیرند.  
 
وی در پاسخ به سوال دیگری مبنی براینکه سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور چه برنامه‌ای را برای مسابقات سال 20015 در نظر گرفته است بیان کرد: با وزیرعلوم، تحقیقات و فناوری صحبت کردیم تا تسهیلاتی را برای شرکت کنندگان در نظر بگیرند.
 
پرند با اشاره به این که در سال 2013 برای افراد شرکت کننده در مسابقات اردوی خارج از کشور در نظر گرفته شده بود گفت: کسانی که در حوزه فناوری خودرو بودند به ترکیه اعزام شدند و در آن جا آموزش‌های لازم را فرا گرفتند.  
 
رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور با اشاره به این که در قسمت‌های دیگر وضعیتمان خوب است افزود: در حوزه رباتیک با شرکت کنندگان و مربیان خوبی مواجه بودیم که آن‌ها می‌توانند ما را در این حوزه کمک کنند.  
 
* کشورهاي عربي علاقمند به حضور تيم ايراني در کشورشان هستند

وی اظهار داشت: ما به دنبال این هستیم که ان شالله برای سال 2015 بتوانیم برای شرکت کنندگان اردوی خارجی در نظر بگیریم گفت: کشورهای عربی علاقه‌مند هستند تا ما در کشور آن‌ها حضور داشته باشیم زیرا تیم ایرانی از قدرت لازم در حوزه آموزش و فنی و حرفه‌ای و مسابقات بین المللی برخوردار است.  
 
وی با اشاره به این که کشورهای عربی علاقه مند هستند تا از تجربیات بچه‌های ما استفاده کنند افزود: ان شالله در این دوره از مسابقات به دنبال عملیاتی کردن بسیاری از مسائل هستیم.  
 
معاون وزیر کار و رفاه و تعاون اجتماعی در پاسخ به سوال دیگری مبنی براینکه بانوان در چه رشته‌هایی در این دوره از مسابقات شرکت کرده‌اند گفت: در چهاردهمین دوره مسابقات مهارت آموزی 14 نفر خانم شرکت کرده بودند به طوری که بخش اعظمی از آن‌ها در قنادی و خیاطی حضور داشتند به طوری که در این دوره تغییر جالبی در یکی از رشته‌های سنگین به وجود آمد مثلا خانم‌ها در رشته جوشکاری نیز شرکت کردند.  
 
پرند با اشاره به این که باید فرهنگ کار و مهارت آموزی را در کشور ایجاد کنیم اظهار داشت: متاسفانه در کشور ما فرهنگ مدرک گرایی جایگاهی پیدا کرده است به گونه‌ای که افراد به دنبال به دست آوردن مدرک لیسانس، فوق لیسانس و دکترا هستند.  
 
وی با اشاره به این که 4.5 میلیون دانشجو در کشور داریم خاطر نشان ساخت: 65 درصد از این دانشجویان در دوره کارشناسی هستند.
 
*باید برای ایجاد فرهنگ کار و مهارت آموزی در کشور تلاش کنیم

پرند با اشاره به این که 25 هزار داوطلب برای دکترا و یک میلیون نفر برای آزمون کارشناسی ارشد وجود دارد گفت: باید برای ایجاد فرهنگ کار و مهارت آموزی در کشور تلاش کنیم.
 
معاون وزیر کار و رفاه و تعاون اجتماعی با اشاره به این که در سال 2007 در لندن تمامی مدارس این کشور به صورت منسجم در مسابقات مهارت آموزی بازدید داشته‌اند گفت: دانش آموزان مدارس لندن از این مسابقات بازدید کردند تا فرهنگ کار و مهارت آموزی در این کشور نهادینه شود.

وی با اشاره به این که مسابقات مهارت آموزی محدودیت سنی دارد به طوری که افراد باید زیر 21 سال سن داشته باشند افزود: البته برای برخی از رشته‌ها شرکت کنندگان می‌توانند زیر 24 سال باشد.
 
*باید فرهنگ کار و مهارت آموزی در کشور نهادینه شود

پرند خاطر نشان ساخت: باید در سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور به سمتی حرکت کنیم تا مسابقات بزرگ کشوری را به گونه‌ای برگزار کنیم که فرهنگ کار و مهارت آموزی در کشور نهادینه شود.
 
وی با اشاره به این که باید اصحاب رسانه و صدا و سیما به ما در این نهادینه سازی فرهنگ کمک کنند گفت: 700 مرکز ثابت و 3 هزار آموزشگاه آزاد در کشور وجود دارد که البته مسابقات بزرگ کشوری به صورت بسیار زیبا در کشور به اجرا در می‌آید.  
 
معاون وزير تعاون کار و رفاه اجتماعي گفت: باید صدا و سیما به ما کمک کند تا مسابقات با همکاری آن‌ها مورد پخش قرار بگیرد و مردم از مسابقات موجود مطلع شوند. 

در ادامه برنامه احمدی دارنده مدال نقره رباتیک مسابقات جهانی آلمان گفت: امکانات و نیازهایی که از طرف سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور برای شرکت کنندگان در نظر گرفته شده بود بسیار خوب بود و ما توانستیم مقام‌های خوبی را در این زمینه کسب کنیم.  
 
وی با اشاره به این که کمک‌های سازمان فنی و حرفه‌ای کشور به صورت شبانه روزی سبب شد تا شرکت کنندگان در این دوره از مسابقات سربلند بیرون بیایند افزود: در رشته رباتیک شرکت کنندگان نیازمند این هستند که به صورت مکانیزه، اتوماسیون شوند و یا این که یک خط تولیدی به صورت رباتیک و مکانیزه برای آن‌ها راه اندازی شود.  
 
این دارنده مدال نقره رباتیک مسابقات جهانی با بیان این که برای بسیاری از شرکت‌ها کار و فعالیت کردن انسان در مجموعه‌ای مقدور نیست بنابراین باید آن‌ها فکر استفاده از ربات باشند خاطر نشان ساخت: شرکت‌هایی هم چون صنایع روز می‌توانند از ربات‌ها استفاده کنند اما متاسفانه به دلیل کمبود منابع با مشکلاتی روبه رو هستند.  
 
* بازماندن از تحصيل مشکلي بر سر راه شرکت در مسابقات

احمدی با اشاره به این که یکی از مهمترین مشکلات موجود در مسابقات کمبود وقت بود گفت: یکی دیگر از مسائل و مشکلات ما مربوط به تحصیلاتمان است زیرا زمانی که در مسابقات شرکت می‌کنیم از امر تحصیل باز می‌مانیم و این امر تبدیل به یک دغدغه بزرگ برای ما می‌شود بنابراین اگر مسئولین بتوانند کاری کنند و مساعدتی را برای بچه‌های شرکت کننده در نظر بگیرند خیال ما نیز آسوده می‌شود.  
 
وی با اشاره به این که کشورهایی که رتبه‌های پایینی را در مسابقات کسب کردند بیشتر دارای اردوهای خارجی بودند خاطر نشان ساخت: آن‌ها به چندین کشور رفتند و از تکنولوژی‌های موجود بهره لازم را بردند.  
 
این دارنده مدال نقره رباتیک مسابقات جهانی با اشاره به این که قرار است خط مشی اصلی مسابقات طراحی فرهنگ مهارت آموزی باشد گفت: باید میل مهارت آموزی را در میان نوجوانان و شرکت کنندگان ایجاد کنیم.
 
وی با اشاره به این که باید تبلیغات خوبی در مدارس در این حوزه انجام شود اظهار داشت: متاسفانه در مدارس فنی و حرفه‌ای و هنرستان‌ها آموزش‌های لازم در این زمینه به صورت ضعیف صورت می‌گیرد.  
 
وی با اشاره به این که باید تبلیغات غلط حذف شود افزود: باید افراد بنا به توانایی‌هایشان در رشته‌های مورد نظر خود شرکت کنند.  
 
* هدف کارآموزان مهارتي جهش در صنعت است

ایرج بختیاری در ادامه برنامه به عنوان دارنده مدال نقره رباتیک در مسابقات جهانی گفت: بعد از مسابقات کشوری سال 91 اردوی مستمر و فشرده‌ای را گذراندیم به طوری که حدود یک سال در اردوی تمرینی شرکت کردیم.
 
وی با اشاره به حضور کارشناسان خبره و پشتیبانی آن‌ها از شرکت کنندگان افزود: این کارشناسان پشتوانه خوبی برای شرکت کنندگان در این دوره از مسابقات بودند تا به مقام‌های خوبی دست یابیم.  
 
دارنده مدال نقره مسابقات جهاني رباتيک آلمان در پاسخ به سوال دیگری مبنی براینکه مسابقات مهارت آموزی بیشتر در چه رشته‌های برگزار شد خاطر نشان ساخت: مسابقات مهارتی بیشتر در رشته‌هایی برگزار شد که در آن‌ها افراد در کارهای مختلفی هم چون مَچ کردن علم‌های مختلف با هم به چالش کشیده می‌شدند.  
 
وی با اشاره به این که شرکت کنندگان در رشته‌های رباتیک، طراحی وب و مدیریت شبکه حضور داشتند خاطر نشان ساخت: این رشته‌ها جزو رشته‌های صنعتی هستند که مورد استقبال شرکت کنندگان قرار گرفت به گونه‌ای که شرکت کنندگان می‌توانند وارد بازار کار شوند.  
 
بختیاری با اشاره به این که این دوره از مسابقات به گونه‌ای تعریف شده بود که کارآموز صرفا برای مسابقه دادن به آن جا نیامده بود اظهار داشت: هدف کارآموز صرفا کسب مدال و مسابقه دادن نیست بلکه هدف بیشتر پیشرفت و جهش در صنعت است.  
 
این دارنده مدال نقره رباتیک مسابقات جهانی با اشاره به این که کسانی که در اردوهای مورد نظر شرکت می‌کنند می‌توانند مستقیما در صنعت و یا در شرکت‌های مختلف حضور داشته باشند گفت: این کارآموزان می‌توانند به پیشرفت صنعتی کشور کمک کنند.  
 
بختیاری با اشاره به این که افراد برتر در این دوره از مسابقات در چند مرحله گزینش می‌شوند گفت: باید بر روی افرادی که دارای توانایی و مهارت بیشتری هستند کار بیشتری شود و سرمایه گذاری لازم بر روی آن‌ها اعمال شود.  
 
وی با اشاره به این که ما باید بتوانیم از تجربیات خودمان به خوبی استفاده کنیم افزود: باید دست به دست هم دهیم تا صنعت کشور را به شکوفایی برسانیم و ان شالله رتبه ایران در مسابقات سال 20015 رتبه قابل قبولی خواهد بود.  
 
بختیاری با اشاره به این که باید بر روی ارزش‌هایمان به خوبی بازنگری کنیم تا گرایش مردم و جامعه به آموزش‌های رشته‌های مهارتی بیشتر شود گفت: باید بسترهای لازم را برای کودکان و نوجوانان فراهم کنیم تا آن‌ها وارد حرفه‌ای شوند که به آن علاقه دارند.

برای دیدن فیلم اینجا کلیک کنید.

انتهاي پيام/
برچسب ها: وزیر ، تعاون ، کار
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۱
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۰۳ ۰۸ آبان ۱۳۹۲
با سلام جهت مشاهده رتبه ایران به لینک زیر مراجعه فرمایید
http://medals.worldskills.org/medals/2013
آخرین اخبار