ملت ایران با تسخیر لانه جاسوسی مهمترین گام را در مسیر حفظ حقوق بین‌المللی و مبارزه با استکبار آمریکایی برداشت که با گذشت سی اندی سال همچنان ادامه دارد...

به گزارش خبرنگار حقوقی قضایی باشگاه خبرنگاران، با گذشت بیش از سي و اندی سال از پيروزي انقلاب اسلامي، غبار كهنه‌گي نتوانسته به چهره برخي حوادث بنشيند و آنان را از مركز توجه دور كند.

 در ميان اين حوادث تسخير لانه‌ جاسوسي توسط دانشجويان كه از سوي امام راحل "انقلاب دوم" لقب گرفت، جايگاهي ويژه دارد و همچنان كانون توجه بسياري از متخصصان، كارشناسان و انديشمندان جهانی است.
 
تا امروز بارها حادثه سيزده‌ آبان را از زواياي مختلف حقوقی، سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و ... مورد بررسي قرار داده‌اند، اما بديهي است كه پرداختن به  تمامی محورهاي مذکور، در این گزارش نمی‌گنجد، بنابراین این مهم، را از منظر حقوقی مورد بررسی قرار داده‌ایم، که در ادامه می‌خوانید:
 
13آبان روز تسخير سفارت آمريکا و مبارزه با استکبار جهاني
 
سفارت آمريكا در 13 آبان ماه 1358 به سبب حركت‌هاي توطئه‌آميزي كه از سوي آمريكا در طول 9 ماه پس از انقلاب در نقاط مختلفي از ايران صورت داده بود، توسط دانشجويان پيرو خط امام به تسخير در آمد و این اقدام خشم آمريكايي‌ها را برانگيخت و آنها كه ناتوان از درك ملتي استقلال‌طلب و آزاديخواه بودند، بر ضد جمهوري اسلامي ايران، به اقداماتي نظير فشار آوردن به مجامع بين‌المللي مانند سازمان ملل، سازمان كنفرانس اسلامي، شوراي امنيت و ...، ايجاد جو منفي تبليغاتي عليه دانشجويان مسلمان و برخي اقدامات ديگر دست زدند، اما این در حالی بود که آنها خود با توطئه علیه ایران ناقض قوانین بین‌اللملی بودند.
 
آمریکایی‌ها پس از احساس بی‌نتیجه بودن فشار به مجامع بین‌المللی به اقدامات جدي‌تري روي آوردند؛ از جمله: قطع كامل روابط سياسي در 20 مهر 1359، حمله نظامي به ايران و تجاوز به خاك كشورمان كه به شكست مفتضحانه آنها در صحراي طبس انجاميد و نيز محاصره اقتصادي و بلوكه كردن دارايي‌ها و اموال ايران از جمله اقدامات دیگر آنها علیه کشورمان بود.
 
اسناد موجود در سفارت‌خانه آمریکا و گزارش‌هاي مستندِ دخالت آمريكا در امور داخلي ايران و طراحي توطئه‌هاي مختلف قبل و بعد از پيروزي انقلاب به وضوح نشاندهنده  نقض حقوق یک کشور است.
 
در هنگام تسخير سفارت، آمريكايي‌ها، به سرعت مشغول نابود كردن بسياري از اسناد دخالت‌ها و تجاوزات و غارت‌هاي خود شدند ولي پس از تسخير سفارت به سرعت از نابودي باقي‌مانده اسناد جلوگيري شد و بعدها اسنادي كه از لانه جاسوسي آمريكا به دست آمده بود چاپ شده و در اختيار همگان قرار گرفت و همین امر دلیلی بر صحت این ادعاست که اقدامات آمریکا در تناقض کامل با حقوق بین‌الملل قرار داشت.
 
 عملکرد سفارت‌ آمریکا در ایران‌ نمونه‌ نقض‌ قوانین‌ بین‌المللی‌ و تجاوز به‌ حقوق ملت‌ها
 
حضرت‌ امام‌(ره‌) معتقد بودند، به‌ علت‌ رفتارهای‌ خلاف‌ عرف‌ بین‌المللی‌ کارمندان‌سفارت‌ آمریکا، این‌ مرکز از حقوق سیاسی‌ متداول‌ در عرف‌ بین‌المللی‌ برخوردار نبوده است، ایشان معتقد بودند سفارت‌خانه امریکا مرکز توطئه‌ و جاسوسی‌ بوده و اشخاصی‌ که‌ در آن‌ بر ضد نهضت‌ اسلامی‌ ما توطئه‌ کرده‌اند، از احترام‌ سیاسی‌ بین‌المللی‌ برخوردار نبوده است.
 
از منظر عرف و حقوق بين‌‏الملل، سفارت يك كشور در حكم خاك آن كشور است و اشغال آن خلاف مقررات و حقوق بين‏‌الملل است. اما بررسي واقعيات آن زمان، شرايط انقلابي و عملکرد سفارت در قبال انقلاب و اسنادي که به‌دست آمد مبين سوء استفاده سفارت آمريکا از مصونيت حقوقي خويش بوده و بر اين اساس ديگر نمي‌توانست از اين حق قانوني برخوردار باشد، چنانکه فرانسيس آنتوني بويل استاد حقوق دانشگاه ايلينويز آمريکا که از لحاظ حقوقي اين موضوع را بررسي کرده به اصل دفاع مشروع پيشگيرانه براي تبيين تسخير سفارت آمريکا توسط مردم ايران استناد کرده است.
 
مطابق حقوق بين‌‌‏الملل، سفارت‏خانه براى انجام كارهاى ديپلماتيك است، نه اَعمال جنايت كارانه و توطئه‏‌آميز و كودتا در يك كشور.
 
وقتى كه محرز و مسلم شد كه آمريكا از محل روابط ديپلماتيك سوءاستفاده كرده، در حقيقت این به معنای  نقض حقوق بين‏‌الملل است.  پس اگر دولتى در يك كشور ديگر از امتيازاتى كه در اختيار او قرار داده‏‌اند سوء استفاده كند، مثلا در آن كشور قاچاق مواد مخدر كند و يا عليه آن دولت كودتا كند، كار خلافى انجام داده است؛ و اين مسئله در حقوق بين‏‌الملل جواب داده شده است؛ يعنى سفارتى كه مورد سوء استفاده قرار می‌‏گيرد، ديگر مصونيت قبلى را از لحاظ بين‏‌المللى دارا نيست.
 
13 آبان در اذهان ملت ما همچنان حکم انقلاب دوم را پس از انقلاب جمهوری اسلامی ایران دارد و این روز، روز مبارزه با استکبار نام‌گذاری شده است، بنابراین شعار مرگ بر آمریکا از اعماق جان و دل مردم برخواست که نشانگر خاصیت و هدف اصلی انقلاب اسلامی است.

در همین زمینه باشگاه خبرنگاران با برخی از کارشناسان حقوقی در ارتباط با استکبار جهانی و اهمیت 13 آبان به گفتگو پرداخت که در ادامه می‌خوانید:

تغییر در ارتباطات بین‌المللی موجب تغییر در خاصیت انقلاب نخواهد شد/ مبارزه با سلطه‌گران در نوک پیکان اهداف نظام است

"سیدحمیدرضا طباطبایی"
عضو کمسیون حقوقی قضایی مجلس، با اشاره به فرارسیدن 13 آبان و دهه مبارزه با استکبار جهانی به باشگاه خبرنگاران گفت: برخی از کشورها خود را مدعی و حامی حقوق بشر می‌دانند، اما این در حالی است که در زمینه رعایت حداقلی حقوق بشر در کشورشان تناقضاتی وجود دارد.

وی ادامه داد: از آنجایی که جمهوری اسلامی ایران در مقوله حقوق بشر اسلامی صاحب ادعا است و به نوعی حرفی برای گفتن دارد، بنابراین می تواند در ارتباط با این مهم، برای سایر کشورها یک الگوی مناسب باشد.

طباطبایی افزود: هدف انقلاب اسلامی ما مبارزه با استکبار و خاصیت اصلی آن یعنی نفی سلطه است، بنابراین هرجایی که سلطه‌گر باشد مبارزه با آن هدف انقلاب بوده که مبارزه با رژیم غاصب صهیونیستی و آمریکا در  نوک پیکان است.

عضو کمسیون حقوقی قضایی مجلس در پایان گفت: حتی اگر در ارتباطات بین‌المللی ما تغییراتی حاصل شود، در خاصیت اصلی انقلاب ما  که نفی سلطه‌گری و سلطه‌پذیری است، تغییری حاصل نخواهد شد و این مهم، در طول زمان از بین نمی‌رود.

عدم سازگاري اقدامات آمريكا با موازين حقوق بين‌الملل/ جنایت‌های آمریکا قابل اغماض نیست

"يدالله عسگري" با اشاره به فرارسیدن دهه استكبار جهاني به باشگاه خبرنگاران گفت: بسياري از اقداماتي كه دولت آمريكا از بدو انقلاب اسلامی تا به امروز در حق ملت ايران انجام داده، با هيچ قاعده حقوقي سازگاري ندارد.

وي ادامه داد: بلوكه كردن اموال جمهوري اسلامي ايران از سوي آمريكا، نه تنها با موازين حقوق بين‌الملل و قواعد آن بلكه با موازين "معاهده مودت" كه قبل از انقلاب اسلامي بين دو كشور ار اعتبار برخوردار بوده، نيز ناسازگار است.

عسگري افزود: جنايت‌هاي آمريكا در مسائل حوزه خليج‌فارس، حمله به سكوهاي نفتي، ساقط كردن هواپيماهاي مسافری ايران، دشمني و عناد با كشورمان و دخالت‌هاي صريح در مواقع مختلف به‌خصوص در بحث انتخابات سال جاري از مواردي نيست كه از خاطر مردم كشورمان پاك شود.

اين حقوقدان بين‌الملل در پايان خاطرنشان كرد: دولت آمريكا در چشم مردم ايران همچنان يك كشور ناقض حقوق بين‌الملل است و جنايت‌هاي اين كشور در نظر مردم هرگز قابل اغماض نخواهد بود.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار