وزير راه و شهرسازي گفت: 50 هزار ميليارد تومان از منابع دولتي به پروژه مسکن مهر تخصيص يافته و اين پروژه نيازمند هزينه 100 هزار ميليارد تومان براي تکميل واحدها است.

به گزارش خبرنگار اقتصادي باشگاه خبرنگاران، عباس آخوندي وزير راه و شهرسازي در دهمين بزرگداشت روز جهاني شهرسازي ايران با شعار تحول گفتمان شهرسازي از شهروند محوري به شهروند مداري با بيان اينکه شهروندي امروزه تبديل به سوژه روز مردم شده است گفت: در حال حاضر نسبت به مفهوم شهروندي داراي اجماع ملي نيستيم و از حقوق و انديشه شهروندي اطلاعات نداريم.

وي در خصوص معناي شهروندي گفت: شهروند به معناي کسي است که متعلق به يک سرزمين است و نسبت به آن حق و مسئوليت دارد.

آخوندي در ادامه گفت: بسياري از مردم تابع يک کشور هستند ولي نسبت به آن حق پرسشگري ندارند. 

وزير راه و شهرسازي با بيان اينکه دولت از تمام مواهب محيط استفاده مي کند ولي هيچ مسئوليتي نسبت به آن ندارد، افزود: حس حق تعلق به يک سرزمين و اجتماع حق پرسشگري حرف هاي تکراري است ولي بسيار عميق و موثر در برنامه هاي ملي و شهري است.
 
آخوندي با اشاره به اينکه ايران با پديده بداخلاقي و اخلاقي مواجه است تصريح کرد: کسي که در سرزمين حق انتخاب نداشته باشد با بداخلاقي روبرو مي شود اما زماني که به حق خود مي رسد اخلاق نيز به وجود مي آيد. 

وي در ادامه با اشاره به اينکه آنچه که تلقي مي شد موتور محرک توسعه دولت است، افزود: جامعه نياز به يک تغيير گسترده دارد و آن اينکه دولت محور توسعه نيست بلکه محور توسعه شهروندان هستند.

آخوندي در ادامه افزود: شهروند پرسشگر محور توسعه يک جامعه است و دولت توزيع گر هيچ نقشي در توسعه يک جامعه ندارد. 

وي در خصوص مسکن مهر گفت: بزرگترين مشکل مسکن مهر آن است که شهروندان را تبديل به انسان هاي وابسته به دولت کرده که همين امر بزرگترين مانع توسعه ملي به شمار مي رود. وزير راه و شهرسازي با اشاره به اينکه حدود 50 هزار ميليارد از منابع دولتي به اين پروژه تخصيص يافته است اين پروژه نيازمند هزينه 100 هزار ميليارد تومان براي تکميل واحدها است.

آخوندي در ادامه گفت: بايد از اين سرمايه بزرگ مالي درس بگيريم و اشتباهات گذشته را تکرار نکنيم. 

وزير راه و شهرسازي با بيان اينکه من به شدت مدافع حقوق کساني هستم که در واحدهاي مسکن مهر زندگي مي کنند گفت: من نگران خدمات زيربنايي، سلامت، و خدمات اجتماعي در شهرهاي جديدي هستم که واحدهاي مسکن مهر در آنها ساخته شده است. 

وي در ادامه اظهار داشت: تمام تلاش خود را براي تکميل واحدها به کار مي گيريم و به تعهدات خود در خصوص اتمام پروژه هاي مسکن مهر وفادا هستيم. 

آخوندي با اشاره به اينکه در طراحي شهري و پاسخگويي به نيازهاي انسان ها نبايد انسان برابر با کالا باشد گفت: بايد محله هايي ايجاد کنيم که داراي سرمايه اجتماعي باشد.

وزير راه و شهرسازي در ادامه گفت: شهرهاي جديد ظرف دو سال درست و صد هزار واحد مسکوني در آن ساخته شده و 400 هزار ساکن بدون خدمات زيربنايي و سرمايه اجتماعي در آن ساکن شدند آيا مي توان بدون سابقه تاريخي و خدمات زيربنايي نام آن را شهر گذاشت.

وي خاطرنشان کرد: بايد نگاه خود را نسبت به ساخت شهر جديد تغيير دهيم و شهري بسازيم که شهروندان نسبت به آب وخاک آن حس مسئوليت داشته باشند.

وزير راه و شهرسازي با اشاره به اينکه شهر تهران با وجود شلوغي و آلودگي جمعيت آن به 18 ميليون نفر رسيده است گفت: 25 درصد از جمعيت ايران در شهر تهران زندگي مي کنند.

وي در ادامه افزود: بايد نگاه کالايي به مردم را تغيير دهيم و با انديشه ديگري به شهروندان نگاه کنيم. 

آخوندي در ادامه توضيح داد: بايد فضايي ايجاد کنيم که شهروندان هيچ وابستگي به دولت نداشته باشند و دولت براي پيشرفت و توسعه خود به شهروندان وابسته شوند.

وزير راه و شهرسازي در پايان خاطرنشان کرد: جامعه نياز به يک چرخش اساسي در نگاه توسعه ملي و حق دولت شهروندي دارد.

انتهاي پيام/
برچسب ها: مسکن ، مهر ، وزیر ، شهرسازی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار