رئیس دانشگاه "علوم پزشکی شهید بهشتی" گفت:تاثیرات اقتصادی و امنیت غذایی اهمیت بیماری بروسلوز را دو چندان می کند زیرا می تواند سلامت و اقتصاد ما تحت تاثیر این بیماری آندمیک قرار گیرد .

پنجمین همایش کشوری بروسلوز با حضور دکتر پیوندی رئیس دانشگاه و جمعی از متخصصان و کارشناسان مربوطه هفتم آبان ماه در تالار امام خمینی (ره) دانشکده پزشکی آغاز به کار کرد.

به گزارش خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران؛ دکتر پیوندی رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی امروز  ۷ ابان پنجمین همایش کشوری بروسلوز گفت: این همایش علاوه بر مرور دانستنی های سابق پزشکان، منجر به آشنایی با یافته های جدید می شود که با بکارگیری آنها می توانیم این معضل بهداشتی و درمانی را در جامعه کاهش داده و سبب ارتقای سلامت جامعه شویم.

وی افزود: بیماری بروسلوز یا تب مالت بیماری اندمیکی در ایران است که در شمال، شمال غرب و غرب کشور شیوع بیشتری دارد. بررسی این بیماری با توجه به این که یک بیماری عفونی شایع و رایج در کشور محسوب می شود و همچنین مسایل اقتصادی از بعد امنیت غذایی و دامی را تحت الشعاع قرار می دهد حایز اهمیت می باشد.

 پیوندی با اشاره به مشترک بودن بیماری بروسلوز بین انسان و دام عنوان کرد: تاثیرات اقتصادی و امنیت غذایی اهمیت بیماری بروسلوز را دو چندان می کند زیرا می تواند سلامت و اقتصاد ما تحت تاثیر این بیماری آندمیک قرار گیرد .باید توجه داشت بروسلوز می تواند آسیبهای جدی را به امنیت غذایی و اقتصاد وارد کند و سبب کاهش ارتباطات دامی بین کشورها شود بنابراین برخورد جدی تری را می طلبد.

وی ضمن ابراز تاسف از عدم وجود آمارهای دقیق و مشخص در کشور درخصوص بروسلوز تاکید کرد: داشتن آمار و اطلاعات اولیه نقش مهم و اساسی در برنامه ریزی دقیق و سیاستگذاری نظام سلامت دارد.

 پیوندی با اشاره به تشخیص دشوار این بیماری به دلیل شباهت با سایر بیماریهای عفونی اظهار داشت: بروسلوز بعد از سل یک بیماری هزار چهره است که تشخیص آن را در برخی موارد دشوار می کند. مزمن بودن و عود بیماری و عوارض آن نیز معضلات زیادی را برای فرد و نظام سلامت ایجاد می کند و از جنبه های بهداشتی و اقتصادی آسیب وارد می کند.

رئیس دانشگاه انتقال بیماری از طریق شیر و فرآورده های لبنی و ترشحات مستقیم را مهمترین راه انتقال بیماری عنوان کرد و افزود: با وجود تمام بحثها در برخی کشورها نظیر سوئد و نروژ برنامه ریزی دقیق منجر به ریشه کنی بیماری بروسلوز شده است .

پیوندی با تاکید بر لزوم حرکت تمام سیاستگذران نظام سلامت در یک راستای همگرانه با داشتن آمارهای دقیق، همکاری سایر ارگانهای مربوطه در مورد موضوعات فرابخشی حوزه بهداشت و درمان نظیر سازمان جهاد کشاورزی را در این خصوص ضروری برشمرد و تاکید کرد: با ارایه آموزشهای همگانی به مردم و دست اندرکاران ، سیاست واحد و مشخصی را در این زمینه باید دنبال کرد تا انشاءالله در رده کشورهایی قرار گیریم که موردی از بروسلوز را شاهد نباشیم.

وی افزود: در نظام سلامت عوامل اجتماعی بسیاری تاثیرگذار هستند و حوزه بهداشت و درمان فقط ۲۵درصد سلامت مردم را تامین می کند و ۷۵ درصد دیگر برعهده سایر ارگانهاست که عوامل اجتماعی سلامت را تامین می کند. در خصوص این بیماری نیز اگر تعامل سازنده ای بین وزارت بهداشت و ارگانهای درگیر سلامت  نظیر جهاد کشاورزی ، سازمان دامپزشکی و... وجود نداشته باشد مطمئنا موفق به کنترل بیماری نخواهیم شد.

دکتر پیوندی تعاملات بین بخشی را در کنترل بیماری در سطح کشور موثر دانست و ضمن تقدیر از زحمات تمامی دست اندرکاران برگزاری سمینار اظهار امیدواری کرد این همایش منجر به افزایش سطح دانش پزشکی و سلامت جامعه شود و قطعنامه پایانی آن نیز سبب کاهش بیماری در بحث آندمیک شود.

انتهاي پيام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار