بروسلوز یکی از بیماری های شایع عفونی در جهان و از جمله در ایران است که به دلیل تظاهرات بالینی متنوع و شباهت علائم آن به بسیاری از بیماری های دیگر، به آن عروس هزار چهره می گویند.

حسن هدیه لو، فوق تخصص بیماری های عفونی در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران تصریح کرد: بروسلوز یکی از بیماری های شایع عفونی در جهان و از جمله در ایران است و در برخی از مناطق دنیا به عنوان یک مشکل بهداشتی مهم و عمده محسوب می شود.

وی گفت: بروسلوز بیماری مشترک بین انسان و حیوان است، قابلیت انتقال بالایی دارد و شایع ترین راه ابتلا به آن از طریق لبنیات آلوده است.

هدیه لو با اشاره به اینکه بروسلوز یک بیماری چند سیستمی است اظهار داشت: این بیماری به دلیل تظاهرات بالینی مختلف می تواند در تشخیص افتراقی بسیاری از بیماری های عفونی و غیر عفونی مورد استفاده قرار گیرد.

وی تأکید کرد: در واقع به دلیل تظاهرات بالینی متنوع و شباهت علائم آن به بسیاری از بیماری های دیگر، به بیماری بروسلوز عروس هزار چهره می گویند.

هدیه لو با اشاره به اینکه اختلالات خونی از جمله مهمترین علائم بروسلوز است یادآور شد: اختلالات خونی این بیماری به طور عمده شامل کم خونی، لکوپنی و ترومبوسیتوپنی است که این اختلالات ممکن است در طی مراحل مختلف بیماری ایجاد شود.

وی افزود: تب در مفاصل، تعریق ضعف و بی حالی و آرتریت از شایعترین علایم مرتبط با بروسلوز است که این علائم ممکن است با برخی از بیماری های دیگر اشتباه شود.

هدیه لو خاطرنشان کرد: با توجه به تنوع علائم بالینی در بیماری بروسلوز و درگیری اعضای مختلف بدن در جریان این بیماری، تشخیص افتراقی علائم این بیماری به ویژه تب های طولانی مدت برای تشخیص و درمان مناسب بروسلوز بسیار ضروری است.

**مشکلات عصبی و روانی ناشی از بروسلوز بسیار قابل توجه است

این فوق تخصص بیماری های عفونی در ادامه به خبرنگار باشگاه خبرنگاران گفت: بروسلوز می تواند سیستم های مختلف بدن را درگیر کند و ممکن است با طیف وسیعی از علائم و نظاهرات بالینی بروز کند.

وی با اشاره به اینکه مشکلات عصبی و روانی ناشی از بروسلوز بسیار قابل توجه است تصریح کرد: دستگاه عصبی مرکزی و محیطی در طی بیماری بروسلوز ممکن است به شدت درگیر شوند و همچنین علائمی همچون نور پاتی محیطی انسفالیت و میلیت و برخی دیگر از مشکلات عصبی در جریان بیماری احتمال بروز دارد.

هدیه لو افزود: فراموشی، تحریک پذیری، افسردگی و برخی دیگر از مشکلات و اختلالات روحی و روانی نیز ممکن است در جریان بیماری بروسلوز و در طی مراحل مختلف آن دیده شود که البته این علائم را باید با دقت بیشتری مورد بررسی قرار داد.

وی با بیان اینکه مصرف لبنیات و فرآورده های دامی آلوده شایعترین و مهمترین راه های انتقال میکروب عامل بروسلوز است یادآور شد: افرادی که در دامداری ها مشغول به فعالیت هستند بسیار بیشتر از دیگران در معرض ابتلا به بروسلوز هستند چراکه میکروب عامل بیماری ممکن است حتی بدون مصرف لبنیات و فرآورده های دامی آلوده و از طریق تماس با دام آلوده به فرد منتقل شود.

هدیه لو خاطرنشان کرد: در همه مناطق و در تمام گروه های سنی امکان بروز دارد و درگیری فرد با بیماری با توجه به شدت و میزان آلودگی به میکروب بیماری زا، می تواند از درجات خفیف تا شدید متغیر باشد./ح
 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار