نتايج يك تحقيق در كشورمان نشان داد كه حدود 65 درصد موارد بروسلوز از طريق مواد لبني به ويژه شير آلوده ايجاد شده است.

منصور افضلي متخصص بيماري هاي عفوني و گرمسيري در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران گفت: بروسلوز از جمله بيماريهاي شايع عفوني در ايران است كه در بسياري از موارد علايم آن با علايم برخي از بيماري ها اشتباه مي شود.

وي افزود: تب، درد مفاصل و حتي استخوان ها، ضعف، بي حالي تعريق و كم خوابي  از جمله مهمترين علايم بيماري بروسلوز است كه در تشخيص اين علايم بايد بيشتر دقت شود.

افضلي با بيان اينكه تاكنون مطالعات گوناگوني در خصوص دلايل بروز و ابتلا بروسلوز صورت گرفته است تاكيد كرد: نتايج يك تحقيق در كشورمان نشان داد كه حدود 65 درصد موارد بروسلوز، از طريق مواد لبني به ويژه شير آلوده ايجاد شده است.

وي گفت: بقيه موارد بروسلوز به طور عمده مربوطه به مصرف ساير فراورده هاي دامي به ويژه گوشت آلوده به ميكروب بروسلا بوده است.

اين متخصص بيماري هاي عفوني و گرمسيري يادآور شد: بروسلوز بيماري عفوني است كه به طور اوليه حيوانات اهلي و وحشي را درگير مي كند و مي تواند به راحتي از طريق حيوانات به ويژه انواع مختلف دام به انسان منتقل شود.

افضلي خاطرنشان كرد: بروسلوز يك بيماري چند سيستمي است و علايم و عوارض آن مي توانند بسيار متعدد بوده و با ساير بيماري هاي عفوني و حتي غير عفوني اشتباه شود.

وي گفت: با انجام آزمايش و بررسي هاي دقيق مي توان بيماري بروسلوز و علت دقيق و قطعي آن را مشخص كرد./عط
 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار