رییس سازمان بسیج علمی فناوری کشور، با اشاره به اينکه مشکل کشور در توسعه اقتصادي مدیریت پول و سرمایه است گفت: در واقع نتوانستیم ویترین‌های سرمایه‌گذاری را به گونه‌ای تنظیم کنیم که سرمایه‌هایی به سمت طرح‌های نفتی جذب شود.

به گزارش خبرنگار اقتصادي باشگاه خبرنگاران، محمود تولایی در همايش ملي نفت و توسعه اقتصادي با محوريت بررسي تخصصی توسعه صنایع پایین‌دستی و ارزش افزوده با اشاره به این‌که جهان به پنج منطقه ژئواکونومیک تقسیم می‌شود، گفت: در حال حاضر چهار منطقه شرق آسیا، اروپا، آمریکا و اقیانوسیه صادر‌کننده‌ محصولات هستند. این در حالی است که غرب آسیا که ايران صرفا جزء صادر‌کننده‌ مواد خام و اولیه است.
 
وی با اشاره به این که منطقه غرب آسیا، هشت درصد جمعیت جهان را در خود جای داده است و دارای 75 درصد ذخائر نفت و گاز است و تولید‌کننده‌ 33 درصد انرژی هیدروکربنی است اظهار کرد: این در حالیست که هیچ کدام از کشورهای منطقه غرب آسیا حق وتو ندارد و هیچ کدام نیز عضو دائم شورای امنیت نیستند. از سوی دیگر کشورهای این منطقه فاقد یک سیستم پولی همگرا است.
 
تولایی افزود: در حالی در غرب منطقه آسیا این حجم از ذخائر هیدروکربنی وجود دارد که 46 درصد فقرای جهان که مسلمان نیز هستند در این منطقه ساکنند.
 
رییس سازمان بسیج علمی فناوری کشور با اشاره به این‌که رسالت دیروز کشور مبارزه با نظام دیکتاتور بود، گفت: رسالت امروز مقابله با مشکلات اقتصادی است.

وی با تاکيد براينکه چرا توليد داخلي در کشور شکل نگرفته است افزود:  برخی از مسئولان مشکل نقدینگی را مطرح می‌کنند، این در حالی است که سال 90 مردم 9.5 میلیون قطعه سکه و طلا و 1.7 میلیون دستگاه خودرو خریدند. پس مشکل نقدینگی نیست، مشکل مدیریت پول و سرمایه است در واقع نتوانستیم ویترین‌های سرمایه‌گذاری را به گونه‌ای تنظیم کنیم که سرمایه‌هایی به سمت طرح‌های نفتی جذب شود.
 
رییس سازمان بسیج علمی فناوری کشور، با اشاره به اينکه ايا در کشور مشکل زيرساخت مواجه است افزود: تعداد زياد سدها تا مرز خشکاندن کاملا بسترهاي آبي پيش رفته اند، برق را نه فقط به اغلب کشورهاي همسايه بلکه به کشورهاي دورتر صادر مي کنيم همچنين  در جاده و راه آهن کمبود داريم اما هر روز جاده اي جديد را افتتاح مي کنيم.

وي اضافه کرد:با توجه به اينکه با کمبود انرژي هستيم در حاليکه از حيث انرژي و ذخاير فسيلي در رتبه بالاتر هستيم.

تولایی هم چنین مشکل تولید داخل را کمبود انرژی و مواد خام ندانست و اظهار کرد: تمام عناصر جدول مندلیف در کشور ما وجود دارد، اما متاسفانه این عناصر به صورت خام صادر می‌شود.
 
رییس سازمان بسیج علمی فناوری کشور در ادامه مشکل تولید داخل را به دلیل نبود علم و تکنولوژی رد کرد و یادآور شد: در حال حاضر ایران رتبه‌ی 16 جهان را در بخش علم به خود اختصاص داده است اگرچه بخشی از علمی که در کشور تولید می‌شود با هدف رفع مشکلات تولید داخلی نیست.
 
وی با بیان این که بیش از 90 درصد از کالاهایی که وارد می‌شوند را می‌توان در داخل کشور با فناوری و دانش ساده تولید کرد گفت: کشور در حال حاضر در مدیریت پول و سرمایه مشکل دارد.
 تولايي اظهار داشت: متاسفانه اغلب فارغ التحصيلان با اقتصاد و بازار رشته تحصيلي بيگانه هستند بايد در اين زمينه تدابير هوشمندانه اي اتخاذ شود.

انتهاي پيام/
برچسب ها: نفت ، توسعه ، اقتصاد ، فناوری
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار