استاندار خوزستان گفت: برآیند تعارضات سرمایه گذاری های ملی به جای داشتن خیر و برکت برای مردم منطقه، موجب ایجاد معضلات بسیاری از جمله معضلات زیست محیطی شده است.

به گزارش باشگاه خبرنگاران خوزستان؛ عبدالحسن مقتدایی در جلسه مشترک شورای حفاظت کیفی رودخانه کارون و کارگروه کاهش آلودگی هوا و مدیریت پسماند که عصر دیروز (دوشنبه، 6 آبان) با حضور معاون رئیس جمهور در استانداری خوزستان برگزار شد، با اشاره به آسیب های ناشی از جنگ تحمیلی در خوزستان، اظهار کرد: هشت سال جنگ تحمیلی موجب شد که همه اقدامات توسعه ای استان خوزستان متوقف شود و آثار زیست محیطی ناشی از جنگ هم تلفات بسیاری بر جای گذاشته و مین های به جا مانده از جنگ نیز آثار زیست محیطی بر منطقه داشته است.

 

وی با اشاره به برخی تعارضات در سرمایه گذاری ها افزود: در گذشته سرمایه های سنگینی در کشور انجام شد که در برخی موارد در تعارض با یکدیگر بودند. مشکل از اینجا آغاز شد که برآیند سرمایه گذاری های ملی ما که باید برای مردم منطقه خیر و برکت داشته باشد، توقف و ضایعات در پی داشته است. سدی که برای مهار آب ساخته شده یا نیروگاهی که احداث شده و یا مجموعه کشت و صنعتها در استان همه اقداماتی با هدف خدمت بوده است.

 

مقتدایی تصریح کرد: این تعارضات ملی توسط مدیران منطقه حل نخواهد شد. اکنون مساله ای که در خوزستان با آن مواجه هستیم این است که برداشت در سطح ملی، ولی خدمات در سطح استانی است. به عبارتی برخی تبعات سرمایه گذاری های ملی را مردم خوزستان تحمل می کنند.

 

وی با اشاره به اهمیت رودخانه کارون در خوزستان افزود: آنچه که به عنوان مباحث زیست محیطی مطرح می شود، بدون استثناء گوشه ای از آن مربوط به کارون است. مردم در این زمینه به خوبی با مسئولان همراهی کرده اند. کارون با هزار کیلومتر طولی که دارد دارای یک تاریخچه فرهنگی و یک سمفونی وحدت ملی است.

 

مقتدایی با تاکید بر لزوم بازنگری در تعارضات سرمایه گذاری های ملی ادامه داد: اگر قرار باشد آب در کارون جاری باشد و تامین آب صنایع صورت بگیرد، حفظ و زنده نگه داشتن سرزمین تولیدی به نام خوزستان باید در اولویت کارها باشد و این به حفظ کارون وابسته است. خوزستان مانند پدر یک خانواده است که در حال پیر شدن است.

 

استاندار خوزستان اظهار کرد: اگر تعارضات سرمایه گذاری برداشته شود بی شک حیات استان خوزستان از حیث اقتصادی، اجتماعی و سیاسی حفظ خواهد شد. ملی ترین استان کشور، خوزستان است. جای جای این مملکت در جنگ 8 ساله در این استان شهید داده است و هیچ استانی به اندازه خوزستان ملی نیست، لذا باید به گونه ای حفظ شود که سرپا بماند و رمق داشته باشد تا به تولید کشور کمک کند. /س
برچسب ها: حفظ ، حیات ، خوزستان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.