جان کري وزير امور خارجه آمريکا روز دوشنبه ضمن دفاع از سياست کشورش براي حل بحران هسته‌اي ايران، نگاهي انتقادي نيز به موضع‌گيري‌هاي رژيم صهيونيستي داشت که مي‌خواهد فشارها را بر روي ايران افزايش دهد.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از خبرگزاري فرانسه، وي در سخناني در واشنگتن درباره خلع سلاح و منع گسترش تسليحات هسته‌اي خاطر نشان کرد آمريکا اين فرصت را به دست آورده تا تمايل واقعي ايران را براي پيگيري برنامه هسته‌اي صلح‌جويانه‌اش به بوته آزمايش بگذارد.

وزير امور خارجه آمريکا خاطر نشان کرد: اين ايده که آمريکا چنين فرصتي را بررسي نکند، کاملاً غيرمسئولانه خواهد بود.

وي در مراسمي در واشنگتن که در حمايت از منع گسترش تسليحات کشتار جمعي برگزار شد گفت: پس از انتشار علائمي از سوي دولت حسن روحاني مبني بر تمايل به دنبال کردن برنامه هسته اي صلح آميز، باراک اوباما رئيس جمهور آمريکا به وي وظيفه داده که اين تمايل را بسنجد.
اين در حاليست که جان کري گفت: ايران بايد چنين تمايلاتي را به طور عملي نشان دهد و عمل بايد واقعي و قابل تاييد باشد زيرا حرف هيچ گاه نمي‌تواند جاي عمل را بگيرد.

ايران اواسط اکتبر مذاکره با قدرت‌هاي گروه پنج به علاوه يک را درباره برنامه هسته‌اي مناقشه‌برانگيزش ازسر گرفت.

دور جديد گفتگوها بازتابي مثبت داشت و قرار است گفتگوهاي جديد طي روزهاي هفتم و هشتم نوامبر در ژنو پيگيري شود.

اما اسرائيل به اين گشايش ديپلماتيک بين غربي‌ها و ايران نگاه مثبتي ندارد.

بنابه اعلام رسانه‌هاي اسرائيلي، بنيامين نتانياهو نخست وزير اين رژيم ترديد دارد که آمريکا تحريم‌هاي اعمال شده بر ضد ايران را کاهش دهد. وي همچنين روز يکشنبه خواستار افزايش فشارها بر روي ايران شد و روز دوشنبه نيز در همين رابطه با باراک اوباما رئيس جمهور آمريکا تلفني گفتگو کرد.

جان کري افزود: برخي‌ تلاش مي‌کنند تا به هر شيوه ممکن که شده اين طور القا کنند که آزمايش راه ديپلماتيک با تهران، به نوعي خوب پيش نمي‌رود. 

کري البته به نام اسرائيل اشاره نکرد.

وزير امور خارجه آمريکا تاکيد کرد: ما در برابر اين تاکتيک‌ها عقب‌نشيني نمي‌کنيم.

يک وزير اسرائيلي نيز روز پنجشنبه اذعان کرده بود بين اين رژيم و آمريکا درباره برنامه هسته‌اي ايران اختلاف نظرهاي جزئي وجود دارد. 

جان کري در بخش ديگري از سخنراني خود  در بنياد پلاوشرز آمريکا گفت: چه کسي چند ماه پيش تصور مي کرد آمريکا تسليحاتي را جمع آوري کند که حتي وجود آنها را نيز اعلام نکرده و نپذيرفته بود. ما بايد از اين فرصت استفاده کنيم. ما بايد بخاطر بشريت اين فرصت را مغتنم بدانيم و به وظيفه خود درقبال کره زمين عمل کنيم. فقط بحث حرف در اين خصوص مطرح نيست. ما از کره شمالي مي خواهيم که به تعهدات بين المللي اش عمل کند. بايد به سمت جلو حرکت کنيم. بايد ببينيم مقامات کره شمالي چگونه پاسخ خواهند داد. چگونه رژيم و حکومتي ياغي منابع محدود خودش را براي طراحي و ساخت موشکهايي هزينه مي کند که هدف از آن ، کشتار است و نه اينکه اين منابع را براي بهبود زندگي شهروندان خودش ، سرمايه گذاري کند؟ باعنايت به همين تناقض مي توان فهميد که اوضاع به چطور است. بايد تسليحات جنگي به وسايلي تبديل شوند که به نفع کره زمين باشد. اين خواست، خواستي عالي و منطبق با اصول اصيل انساني است. بايد توجه داشت که مسئوليت ما در زمينه متوقف کردن اشاعه تسليحات ، فقط به نابود کردن تسليحات مربوط نمي شود. نابود کردن تسليحات کافي نيست بلکه بايد منابع و انرژي خود را در مسيري هدايت کنيم که براي ايجاد فرصتهاي شغلي و فرصتها باشد و در مسير رشد و پيشرفت از آن بهره گرفته شود، به همسايگان خود کمک کنيم، به افراد نيازمند کمک کنيم تا به بخش ديگر اصول انساني عمل شود. باراک اوباما، رئيس جمهور آمريکا و بنده معتقديم بايد عصر ما عصر عمران باشد و نه تخريب. بايد  اين عصر بيش از هر زمان ديگري در تاريخ بشريت ، عصر نوآوري و فعاليت و سير بيشتر ايده ها و فرهنگها باشد. بنابراين، فقط نابود کردن تسليحات کافي نيست بلکه بايد به فکر تغييراتي در مفهوم قدرت نيز باشيم. بايد به نقطه اي برسيم که روزي در جهان، ديگر هيچ جنگي نباشد.

وي در ادامه  افزود: راهبرد صلح جان اف کندي رئيس جمهور پيشين آمريکا، راهبردي شجاعانه بود. به اين راهبرد فکر کنيد. او اين راهبرد را در اوج جنگ سرد مطرح کرد. رويکرد باراک اوباما نيز به همان اندازه شجاعانه است بويژه زمانيکه بازيگران غيرحکومتي سبب تغيير شيوه تفکر ما درباره خطر هسته اي شده اند. دستيابي به اين تسليحات فقط روياهاي بلندپروازانه اشرار نيست. والدين سراسر جهان نگران اين مسئله هستند. آنها هرگز مسئوليت ما را درقبال نسل آينده فراموش نمي کنند. اگر ما به فرزندانمان توجه داريم و نگران آن هستيم نبايد فقط به نوع تسليحاتي مربوط باشد که براي آنها به ميراث مي گذاريم بلکه ما بايد به دنيايي توجه کنيم که امروزه بايد در قالب آن ، شجاعانه عمل کنيم. سخن مرا باور کنيد. من ساده لوح نيستم. ما مي دانيم که هدف ما در دستيابي به دنياي عاري از تسليحات هسته اي ، هدفي متعالي است اما ارزش مبارزه براي رسيدن به آن را دارد. ما فقط نمي توانيم آرزو کنيم چنين دنيايي متفاوت بوجود بيايد بلکه بايد براي رسيدن به آن مبارزه کنيم. فکر مي کنم همه شماهايي که در اين مکان جمع شده ايد مصمم هستيد اين کار انجام شود. بيايد به مبارزه در اين مسير ادامه بدهيم تا اين هدف تحقق پيدا کند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار