خبرگزاري فرانسه در گزارشي به قلم "استفن کالينسون" نوشت: افشاي عمليات جاسوسي و مشکلات فزاينده سياست خارجي دولت باراک اوباما رئيس جمهور آمريکا، عملکرد دولت وي را مورد تهديد قرار داده است.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران، در اين گزارش آمده است: دولت اوباما بعد از سال هاي رياست جمهوري جرج بوش، رئيس جمهور سابق آمريکا، غالبا از ايجاد روابط مطمئن با متحدان اين کشور استقبال مي کرد.

اوضاع داخلي آمريکا که اخيرا  بن بست ميان دموکرات ها و جمهوري خواهان درباره بودجه و بدهي نشانه بارز آن است، نيز شرکاي آمريکا را نگران کرده است.

جان کري، وزير امور خارجه آمريکا، اين هفته اعلام کرد در حالي که ما با ايران و در باره روند صلح خاورميانه مذاکره مي کنيم، اين پرسش در اذهان رهبران خارجي به وجود امدکه : آيا مي توان به آمريکايي ها اميدوار بود؟

در چنين شرايطي افزايش افشاگري ها درباره عمليات جاسوسي آژانس امنيت ملي ‌آمريکا، که به ويژه به شنود تلفن همراه صدراعظم آلمان و شنود ميليون ها تماس در فرانسه متهم شده ، خشم اروپايي ها را برانگيخته است.

هيتر کانلي، مسئول امور اروپا و آسيا در وزارت امور خارجه دوران رياست جمهوري بوش که هم اکنون عضو انديشکده اي است، گفت پاسخ کاخ سفيد تا اين لحظه نتوانسته است متحدان آمريکا را آرام کند و رفتار کاخ سفيد تند شدن لحن رهبران اروپايي را موجب شده است، زيرا ما درک نمي کنيم اين موضوع تا چه اندازه براي افکار عمومي آنها مهم است.

برخي مقامات آمريکا در خفا نمايشي بودن واکنش هاي اروپايي ها را به سخره گرفته و يادآوري مي کنند که دولت هاي مفتضح ، خود آنها هستند که درباره عمليات جاسوسي موضع گيري مي کنند ، در حالي که دستگاه اطلاعاتي آمريکا خنثي شدن حملاتي را در اروپا امکان پذير کرده است.

با وجود اين به اعتقاد برخي از کارشناسان اين جنجال ممکن است عواقبي به دنبال داشته باشد که به طور مثال مذاکرات توافق تبادل-آزاد ميان اتحاديه اروپا و آمريکا از آن جمله است. رهبران اروپايي روز جمعه از واشنگتن خواستند به مجموعه قوانيني درباره حسن رفتار متعهد شود.

"جاش ارنست"، سخنگوي کاخ سفيد روز جمعه اعلام کرد تاکنون، در برابر خشم متحدان، واشنگتن تاوان سنگيني پرداخت نکرده و از طريق مقامات درجه دوم واکنش نشان داده است.

وي گفت: ما از شيوه هاي ديپلماتيک معمولي براي کاستن از برخي تنش ها اقدام کرده ايم.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار