رئيس سازمان پدافند غير عامل کشور گفت: تحريم‌ها کمترين فشار را به حوزه دفاعي کشور وارد کرده‌اند، زیرا از ابتدا در تحريم بوده‌ايم و راهکار مقابله با آن را مي‌دانيم.

به گزارش خبرنگار دفاعی - امنیتی باشگاه خبرنگاران، سردار "غلامرضا جلالي" رئيس سازمان پدافند غير عامل کشور با حضور در همايش "پدافند غير عامل در نظام سلامت" که صبح امروز در وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکي برگزار شد، اظهار داشت: استراتژي کشور بر اساس دفاع طراحي شده و ما رويکرد تهاجمي نداريم، البته در بعضي حوزه‌ها مثل فرهنگي مي‌توانيم به دنياي استکبار حمله کنيم اما استراتژي نظامي ما دفاعي است.
 
وي افزود: امروز در فضاي کشور، رهبري به عنوان مؤلفه بسيار قوي براي نظام مطرح است اما شايد ارزش آن را در فضاي امروزي کم بدانيم اما با نگاه به تاريخ و يا کشورهاي همسايه شاهد هستيم که آن‌ها از اين مؤلفه قوي محروم هستند.
 
رئيس سازمان پدافند غيرعامل کشور تصریح کرد: درتاريخ، بزرگ‌ترين تلفات انساني در جنگ جهاني اول براي ايران اتفاق افتاده که از تاریخ کشورما حذف شده، زیرا در اين دوران از جمعيت 20 ميليوني کشور، 10 ميليون نفر یعنی نيمي از جمعيت کشور بر اثرعواقب جنگي تلف شده‌اند و هيچ کشوري تاکنون چنين تلفاتی نداده است.
 
وي ادامه داد: البته در آن موقع نظام بهداشت و درمان و نظام دفاعي در کشور وجود نداشت و اين واقعه تلخ تا وقوع انقلاب اسلامي ادامه داشت.
 
سردار جلالي بيان داشت : امروز از حکومتي مستقل و غير متأثر از ساير کشورها برخوردار هستيم و تصميمات کشور کاملاً داخلي است و در مقطع فعلي تأکيد مقام معظم رهبري اين است که مؤلفه‌هاي اقتدار قدرت را دروني کنيم و ما بايد به داخل اتکا داشته باشيم.
 
رئيس سازمان پدافند غيرعامل کشور با بيان اينکه امروز بسياري از کشورها مي‌خواهند استحکام دروني کشور را بشکنند، تصريح کرد: در دفاع بايد متکي به خود باشيم، زیرا در زماني‌که انقلاب کرديم بلافاصله به ايران حمله شد اما در کشور دفاع را بر اساس حرکات درون زا انجام داديم و با نگاه داخلي جنگيديم، حتی در آن زمان‌که درگير جنگ با عراق بوديم حمله شوروي به افغانستان را نیز محکوم کرديم.
 
وي اظهار داشت: امروز وارث نظام دفاعي صد در صد داخلي هستيم و موشک‌هاي ما ايراني‌تر از هر محصول ديگري است.
 
سردار جلالي افزود: در حوزه تحريم شايد کمترين فشار به حوزه دفاعي وارد شده، زیرا از ابتدا در تحريم بوديم و راهکار مقابله با آن را مي‌دانيم.
 
رئيس سازمان پدافند غيرعامل بيان داشت: در دنياي امروز تهديدات تغيير کرده و کاربرد قدرت نظامي کاهش يافته و يا کاناليزه شده است  و مؤلفه هاي ديگري از قدرت به‌وجود آمده که بايد در برابر آن‌ها مقاومت کنيم.
 
سردار جلالي ادامه داد: امروز شاهد تهديدات سايبري هستيم و همچنین در گذشته جنگي به نام جنگ بيولوژيک وجود نداشته اما امروز دشمن، جنگ‌ها را کاملاً عملياتي تعريف کرده، البته به لحاظ تاريخي و با توجه به رشد افکار عمومي و رسانه، تکرار اين حوادث بعيد نخواهد بود و مفهومش اتفاق نيافتدن نيست.
 
وي تأکيد کرد: امروز محيط اقتصادي تبديل به محيط جنگي شده و محيط رقابتي به محيط تخاصمی تبديل شده و بايد براي دفاع اقتصادي متکي به مولفه‌هاي درون زا باشيم و در همین زمینه اقتصاد پزشکي يکي از مؤلفه‌هاي مهم در جنگ اقتصادي بوده است، لذا شاهد تحريم دارو هستيم.
 
 
رئيس سازمان پدافند غير عامل کشور گفت: امروز شايد چهره مدرن جنگ زيستي اتفاق بيفتد، البته در زمان صلح رويکردهاي ديگري در اين نوع جنگ وجود دارد زیرا هيچ‌کس به طور رسمي اعلام جنگ نمي‌کند و مراکز پزشکي حوزه سلامت تبديل به کارخانه سلاح‌هاي زيستي مي‌شود، لذا زمان‌ که يک موجود زنده با نگاه خصمانه مهندسي شود اين موجود زنده تبديل به سلاح زيستي شده و در راستاي اهداف بسياري از کشورهايي که ادعاي انسان‌دوستي دارند قرار مي‌گيرد.
 
وي ادامه داد: بايد نگاه درون زا به مقوله زيستي داشته باشیم و از خوش خيالي و خوش باوري نسبت به غرب پرهیز کنيم، زیرا آن‌ها داراي سلاح‌هاي بيولوژيک هستند و اگر در شرايط جنگ زيستي تعريف نشده قرار گيرند از اين سلاح‌ها عليه ما استفاده مي‌کنند.
 
سردار جلالي اظهار داشت: خوشبختانه از دو سال گذشته با حرکت علمي، دانشي، اجماع و حرکت اغنايي توانسته‌ايم در حوزه مربوط به انسان با محوريت وزارت بهداشت، دام و نباتات با محوريت سازمان دارو، آب با محوريت وزارت نيرو، هوا وصنايع غذايي، اهداف مشترکي را به‌وجود آوريم و اولين حوزه با اهمیت انساني به عهده وزارت بهداشت است.
 
اين فرمانده هشت سال دفاع مقدس بيان داشت: مؤلفه‌هاي جمعي به اهداف مشترک نياز دارند که در اين سند همکاري، پيش‌بيني و پس از امضاي رياست ستاد کل نيروهاي مسلح ابلاغ شده و امروز شاهد رونمايي از آن هستيم اما در اين سند راهبردي انسجام براي حرکت، دفاع و مديريت براي حوزه انساني بايد با مشارکت دستگاه‌هاي ذيربط شکل گيرد.
 
وي با بيان اينکه چند اولويت بايد در وزارت بهداشت انجام شود، افزود: حوزه عملياتي کاملاً بايد احصا شود و اولين جزء آن، رابطه فرماندهي بين وزات بهداشت، جهاد و حتي نيروي انتظامي است و طرح مديريت بحران در حوزه درمان نياز است که امداد و نجات ارتقا يابد و طرح‌هاي عملياتي آن مشخص شود.
 
رئيس سازمان پدافند غیرعامل کشور بيان داشت: نيازمند شبکه سازماندهي رصد، پايش و تحليل تغييرات زيستي هستيم، البته شبکه‌هاي آزمايشگاهي ما متعدد است اما بايد ساماندهي شود.
 
وي ادامه داد: نيازمند ساماندهي و کنترل براي رفع حوادث هستيم و همچنين نيازمند پيوست افکار و اطلاعات عمومي خواهيم بود که با چه رويکردي اطلاع رساني انجام شود.
 
سردار جلالي اظهار داشت:  در حوزه خون، نيازمند نظام سازماندهي جذب، پايش، پالايش ، مميزي و ارتقاي خوداتکايي هستيم تا در صورت قطع وابستگي‌ها چرخه دچار اخلال نشود و در حوزه تأمين نيازهاي زيستي بايد به ذخيره مناسب دارو توجه کنيم تا به خودکفايي برسيم، زیرا دفاع زيستي نبايد متکي به بيرون باشد.
 
اين فرمانده هشت سال دفاع مقدس تأکيد کرد: نيازمند شبکه جامع اطلاعاتي در حوزه موجودات زنده هستيم واطلاعات زيستي و تخصصي بايد کاملاً به صورت علمي ارائه شود و همچنين در بحث آموزش وپژوهش بايد نظام پدافند زيستي را طراحي کنيم و مديران ما بايد اين تخصص را فراگيرند.
 
رئيس سازمان پدافند غیرعامل کشور در پايان خاطرنشان کرد: در حوزه‌هايي که بايد هماهنگي بين حوزه‌اي انجام پذيرد، سازمان پدافند غيرعامل اين آمادگي را دارد تا هماهنگي‌هاي مورد نظر را انجام دهد.
 
گفتني است در اين مراسم از سند راهبردي محيط زيستي کشور در حوزه انسان با قرائت پيام فرمانده کل نيروهاي مسلح و وزير بهداشت، رونمايي شد.
 
انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار