رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور از برگزاری همایش سالیانه پدافند غیرعامل در روز هشت آبان خبر داد و گفت: دشمنان اعتراف کرده‌اند که ما توانسته‌ایم در عرصه پدافند سایبری به موفقیت‌های خوبی دست یابیم و آن‌ها نتوانستند در حملاتی که انجام دادند به اهداف خود برسند.

به گزارش خبرنگار دفاعی - امنیتی باشگاه خبرنگاران، سردار "غلامرضا جلالی" رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور، صبح امروز در نشست خبری که در خبرگزاری تسنیم برگزار شد، با اشاره به اقدامات و فعالیت‌های پدافند غیرعامل اظهار داشت: خصومت دشمنان در حوزه پدافند غیرعامل از حد دشمنی صرف فراتر بوده و در حد نوعی جنگ است.  
 
وی با اشاره به رزمایش‌های تخصصی پدافند غیرعامل و تبیین اهداف آن از برگزاری همایش سالیانه پدافند غیرعامل در روز هشت آبان در سالن همایش‌های صدا و سیما خبر داد و افزود: این همایش با عنوان درونی سازی مولفه‌های اصلی اقتدار ملی برگزار می‌شود و مقام معظم رهبری نیز در طول سال جاری 8 بار این امر را تکرار کرده‌اند و ما باید در سطح راهبردی این قضیه را تشخیص دهیم، لذا دریافت تدابیر مسئولان دستگاه‌های اجرایی و استانداران و برگزاری کارگاه‌های تخصصی از جمله برنامه‌های این همایش است.
 
رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور تصریح کرد: یکی از محورهای کار پدافند غیرعامل رزمایش‌ها بوده و در سال گذشته رزمایش برق اضطراری را برگزار کردیم تا در شرایط نامتعارف قرار بگیریم و آمادگی خود را محک بزنیم که در این زمینه با سامانه برق اضطراری فرمان قطع برق را دادیم و برق جماران صدا و سیما، سایت نطنز را قطع کردیم که آمادگی خود را ارزیابی کنیم.

* برگزاری رزمایش‌های مختلف

سردار جلالی گفت: همچنین رزمایش‌های تخصصی سایبری برای ارزیابی میزان آسیب‌پذیری و ارزیابی آمادگی پدافند غیرعامل برگزار می‌شود.
 
وی افزود: رزمایش پدافند زیستی نیز به صورت واقعی با حضور حجاج در کشور انجام می‌شود تا اگر بیماری‌های جدیدی مانند سارس جدید اتفاق افتاد بتوانیم کنترل کنیم.
 
رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور اظهار داشت: در همه استان‌ها رزمایش‌های محدودی برگزار می‌کنیم که یکی از آن‌ها رزمایش در چابهار است. همچنین در حوزه آموزش و پرورش و آمادگی مدارس و در حوزه نیروگاه‌ها و حوزه‌های انرژی و رزمایش NBC در مترو را که میزان آمادگی در برابر حرکات تروریستی را نشان می‌دهد برگزار می‌کنیم.
 
سردار جلالی با اشاره به هفته پدافند غیرعامل تصریح کرد: همچنین همایش دانشجویی دانشگاه مالک اشتر برگزار می‌شود که از برگزیدگان دانشجویی، اساتید و پژوهش‌های برتر در پدافند غیرعامل تجلیل می‌شود و موضوع پدافند غیرعامل را با مبانی علمی تلفیق می‌کنیم.
 
وی افزود: همایش پدافند زیستی نیز در وزارت بهداشت و همایش راه آهن و شرکت‌های مهندسی در سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی برگزار خواهد شد.
 
رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور با ارائه گزارش اقدامات سازمان پدافند غیرعامل در قرارگاه‌های زیستی، شیمیایی و اقتصادی اظهار داشت: سند علمی پدافند غیرعامل نخستین بار در کشور نوشته شده و معماری کلان قرارگاه‌ها را در پدافند سایبری در سطح کشور نیز مشخص کرده که مثلاً در مورد حمله سایبری به پایانه خارک و وزارت نفت، دستگاه‌ها و استان‌ها چه کاری باید انجام دهند.
 
سردار جلالی با اشاره به برنامه جامع پدافند غیرعامل در این حوزه‌ها تصریح کرد: بحث اقتصاد اولین کار قرارگاه پدافندهای غیرعامل بوده و در این زمینه 20 دستگاه مسئول هستند.
 
وی افزود: اولین قرارگاه ما پدافند سایبری بوده که موضوع کاملاً نو و جدیدی است که پنج شش کشور دارای آن هستند. روسیه نیز به تازگی به آن دست یافته و آمریکایی‌ها نیز یک سال و نیم است که این پدافند را دارند. آلمان و انگلیس نیز از پدافند سایبری استفاده می‌کنند و ما نیز یک سال و نیم است که این قرارگاه را راه‌اندازی کرده‌ایم.

رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور ادامه داد: این قرارگاه ابتدا تهدیدات فضای سایبر را رصد و پایش می‌کند و یک موقع است که یک تیم هکر داخلی و یا خارجی حمله را ترتیب می‌دهد، اما موقعی نیز هست که یک کشور حمله می‌کند که ما با این دومی سرو کار داریم و در برابر آسیب‌پذیری سایبری مانند حملات "استاکس‌نت" به زیرساخت‌های بانکی و نفت و ... باید زیرساخت‌های کشور را از لحاظ تهدیدات طبقه‌بندی کرده و سپس ایمن‌سازی، استحکام‌بخشی و مصون‌بخشی کنیم.

* اذعان دشمنان به توانمندی ایران در عرصه پدافند سایبری
 
سردار جلالی درباره اقدامات سازمان پدافند غیرعامل در برابر اینگونه تهدیدات گفت: طرف مقابل نیز اعتراف کرده که ما در این مقطع توانسته‌ایم به موفقیت‌های خوبی دست یابیم و آن‌ها نتوانستند در حملاتی که انجام دادند به اهداف خود برسند.
 
وی افزود: مثلا اوباما با رمز عملیات المپیک، حمله سایبری خود را شروع کرد، اما ما توانستیم آن را کاملاً مدیریت کنیم و آمریکایی‌ها به اهداف خود نرسیدند.
 
رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور گفت: ما نیازمند صنعت پشتیبان دفاع سایبری هستیم و فرماندهی متمرکز در هدایت دفاع سایبری می‌خواهیم، به همین منظور مرکز پدافند سایبری را به عنوان بازوی عملیاتی ایجاد کردیم که ایجاد آزمایشگاه ارزیابی محصولات سایبری از جمله اقدامات این مرکز است.
 
سردار جلالی تصریح کرد: بسیاری از کشورها مانند انگلیس و آمریکا ورود محصولات خارجی در زیرساخت‌های حیاتی و دارای اهمیت خود را ممنوع کرده‌اند، لذا این محصولات در کشور ما نیز ابتدا باید آزمایش شود که تیم‌هایی را در این زمینه آماده کردیم تا اگر به یک مجموعه مثلاً حوزه نفت حمله شد آمادگی خود را نشان دهیم.
 
وی اظهار داشت: مأموریت رصد و پایش این تهدیدات را به مرکز پدافند سایبری داده‌ایم که در "وزارت دفاع" مستقر است.
 
رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور افزود: نتیجه تلاش علمی پدافند غیرعامل این بوده که توانسته مجموعه اسناد کاملاً بومی را تهیه کند که کپی از کار خارجی‌ها نیست و معماری ساختاری و سیاست‌های اجرایی را نیز در برمی‌گیرد، از جمله اعلام شده که به‌کارگیری سامانه‌های کنترل از راه دور خارجی ممنوع است.
 
سردار جلالی تصریح کرد: تجزیه و تحلیل تهدیدات مهم است؛ مثلاً قبلاً با گروه‌های هکری تروریستی و غیر تروریستی روبه رو بودیم، اما امروز وقتی یک کشور ارتش سایبری ایجاد می‌کند و وزیر خارجه انگلیس می‌گوید که «جنگ سایبری جنگ متمدنانه است»، بنابراین ما نیز دفاع متمدنانه از خود و منافع کشور انجام دهیم و باید دکترین تهدیدات سایبری دشمن را درک کنیم.

* نقاط تهدید سایبری مورد هدف قرار می‌گیرند
 
وی ادامه داد: به همین منظور یک جمع 200 نفره از اساتید در یک فرآیند شش ماهه و در یک اردوی پنج روزه استراتژی خاصی را به صورت اجتهاد علمی تصویب کرده است که نقطه تهدید را در همان منطقه مورد هدف قرار دهیم، مثلاً در خارک یا در رادیو و تلویزیون یا مثلاً نمونه نطنز از جمله این اقدامات بوده است.
 
رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور با اشاره به ابزار دفاعی در پدافند غیرعامل اظهار داشت: آمریکایی‌ها تحریم سامانه‌های نرم‌افزاری و سایبری ما را لغو کرده‌اند، اما این کارشان محبتی به ما نبود، زیرا اگر این محصولات را به ما ندهند امکان نفوذ نیز ندارند.
 
سردار جلالی افزود: محصول "اسکادا" در فضای سایبری و در سامانه‌های اطلاعاتی حتماً باید بومی باشد و آمریکایی‌ها نیز بر روی نفوذ آن حساب زیادی باز کرده‌اند، اما ما با یک کنسرسیوم داخلی به تولید بومی این محصول رسیده‌ایم.

وی با اشاره به اقدامات سازمان پدافند غیرعامل در حوزه ضد بدافزار (آنتی ویروس‌ها) گفت: این کار بسیار سخت و پرهزینه‌ای بوده که متصل به بانک‌های جهانی ویروس است و مرتباً به روز رسانی می‌شود؛ ما چند نسخه را باید آزمایش و کنترل کنیم که کل سیستم‌ها را اسکن کرده و همه اطلاعات را می‌فرستد.
 
رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور با اشاره به نظام جامع منابع الکترونیک و سایر نرم‌افزارهای عامل اظهار داشت: نظام رزمایش‌های سایبری نیز در پدافند غیرعامل ایجاد شده که ما رزمایش‌های بسیاری را مثلاً در بانک ملت، صدا و سیما و اپراتور همراه اول تست کردیم تا ضعف‌ها رفع شود و زیرساخت‌های حیاتی کشور را کنترل کنیم.
 
سردار جلالی با بیان اینکه نظریه پدافند غیرعامل بومی به صورت ابتکاری و سلسله مراتبی در دانشگاه‌های معین قرارگاه پدافند سایبری توسعه می‌یابد، تصریح کرد: طراحی نظام دفاع حقوقی سایبری در فضای بین‌المللی امر مهمی است که به دنبال آن هستیم که مثلاً در صورت حمله به سایت نطنز یا موضوع استاکس‌نت باید به صورت حقوقی از خود دفاع کنیم.
 
وی افزود: برآورد راهبردی تهدیدات سایبری دشمن مهم است، مثلاً کشتن "یاسر عرفات" با کلاه آلوده به پلوتونیوم و یا کشته شدن "چاوز" از طریق سرطان از جمله مواردی بوده که این تهدیدات را نشان می‌دهد.
 
رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور درباره پدافند زیستی گفت: در آن جایی که منشأ تهدید یک کشور خارجی است باید با آمادگی بالا با آن مقابله کرد و نیروهای مسلح در این زمینه می‌توانند کمک کنند. ریاست قرارگاه پدافند زیستی نیز در همه استان‌ها استاندار است و تیم‌های واکنش سریع نیز در این رابطه تشکیل شده است.

سردار جلالی درباره قرارگاه پدافند پرتوی گفت: در حوزه هسته‌ای حوادث احتمالی نشت هسته‌ای در حوزه‌های مردمی آموزش داده شده تا خود مردم مدیریت بحران کنند، لذا حدود 2 سال است که این قرارگاه تشکیل شده و "فریدون عباسی" رئیس سابق سازمان انرژی اتمی فرمانده این قرارگاه است.
 
وی افزود: پردازش سناریوهای احتمالی تهدید در همان حوزه تهدید مثلاً در زلزله بوشهر از جمله اقدامات این قرارگاه بوده و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز از ما خواسته تا سازوکار این حوزه را آماده کنیم. همچنین تقسیم‌بندی بین سایت که در سازمان انرژی اتمی و خارج از سایت که به وسیله استانداری‌ها صورت می‌گیرد انجام شده است.
 
رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور اظهار داشت: خوشبختانه 12 استان هسته‌ای داریم که 3 استان اراک، بوشهر و اصفهان در اولویت قرار دارند که ویژگی‌های خاص‌تری نسبت به سایر استان‌ها دارند. برای همین، اول ساختاری را تنظیم کردیم که مثلاً چگونه باید اعلام هشدار شود و چه کسی باید اقدام کند.
 
سردار جلالی با اشاره به تهدیدات نشت هسته‌ای گفت:سه تهدید اصلی تهدید نشت صنعتی، تروریستی و اقدامات خصمانه دشمن است.
 
وی افزود: ما با سازمان صدا و سیما هماهنگ کردیم که ابتدا در 3 استان که اولویت دارند و سپس برای کل کشور این آموزش‌ها را بدهند، زیرا مردم باید آمادگی و آموزش لازم را در موضوع هسته‌ای داشته باشند، به دلیل اینکه ایران در هر صورت یک کشور هسته‌ای است.
 
رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور تصریح کرد: در سه استان اصفهان، بوشهر و اراک، اورژانس رفع آلودگی هسته‌ای در نظر گرفته‌ایم تا اگر کسی مصدوم شد، رفع آلودگی صورت گیرد و در این زمینه طراحی‌های لازم انجام و اورژانس‌ها نیز راه‌اندازی شده است.

* مدیریت بحران هسته‌ای در استان‌ها

 
سردار جلالی با بیان اینکه الگوی مدیریت بحران هسته‌ای در استان‌ها را در نظر گرفته‌ایم، اظهار داشت: با جابه‌جایی دولت‌ها افراد در دستگاه‌ها تغییر می‌کنند و ما نگران این امر بودیم، لذا برای هر حوزه‌ای سند راهبردی پدافند غیرعامل تهیه شد تا با تغییر دولت‌ها تغییری ایجاد نشود یا در رزمایش‌ها دستورالعمل یکپارچه‌ای ابلاغ شده است.
 
وی افزود: یک بار در جلسه‌ای دکتر "جلیلی" در مورد ملاقاتی که با مقامات نروژ داشت، گفت که در حین جلسه آژیر کشیده شد و گفتند ما امروز دفاع قرمز داریم و همه باید به پناهگاه برویم و آن‌ها جلسه رسمی را ترک کردند و البته بعد از جلسه از مقامات ایران معذرت‌خواهی کردند.
 
رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور تصریح کرد: 12 و نیم میلیون دانش آموز داریم. کدام مدرسه می‌تواند بگوید چگونه باید مدیریت بحران کند، مثلاً وقتی یک کارخانه شیمیایی در کنار مدرسه است مدیر آن مدرسه باید بداند که چگونه با تهدید برخورد کند.
 
سردار جلالی گفت: در 10 سال گذشته مفهومی به نام پدافند غیرعامل را در کشور زنده و مفاهیم جدیدی را بازتولید کردیم که کاملاً بومی، علمی و تخصصی است و در 13 رشته دانشگاهی آن را توسعه دادیم. ما امروز جایگاه یکم تا پنجم را در حوزه‌های مختلف پدافندی در دنیا داریم.
 
وی با اشاره به رویکرد بومی در پدافند غیرعامل اظهار داشت: ما می‌توانیم ادعا کنیم که مرجع منطقه‌ای و جهانی در حوزه پدافند هستیم و اقدامات خوبی انجام داده‌ایم.

رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور در ادامه این نشست خبری در پاسخ به این سؤال که آیا جلسه‌ای با مسئولان دولت جدید در خصوص مسائل پدافندی داشته‌اید، گفت: یکی از تدابیر مقام معظم رهبری به پدافند این بود که ما مسئولان کشوری را چهره به چهره درباره پدافند توجیه کنیم و حدود 12 جلسه در دولت گذشته با معاونان وزرا داشته‌ایم و سازوکارهای اجرایی پدافندی وزارتخانه‌ها را به آن‌ها ابلاغ کرده‌ایم.
 
سردار جلالی افزود: خود آقای رئیس‌جمهور دبیر وقت کمیسیون دفاعی مجمع تشخیص مصلحت نظام بود که سیاست‌های پدافندی را خودش ارائه می‌کرد؛ از سوی دیگر با برخی دیگر از وزرا نیز در این زمینه صحبت‌هایی را داشته‌ایم.  

وی در پاسخ به سؤال دیگری مبنی بر ارزیابی از وضعیت موجود این حوزه گفت: ما دو شاخص در این ارزیابی داریم؛ یکی نگاه به گذشته و دیگری نگاه به آینده که در مقایسه با گذشته پیشرفت‌های بسیار خوبی در بسیاری از حوزه‌ها به دست آوردیم، مثلاً در حوزه صدا و سیما موفق شدیم پس از قطع برنامه‌های ماهواره‌ای ما سیگنال رسانی را انجام دهیم و تداوم ارتباطات صدا و سیما مرهون این کار بوده که البته خود بخش فنی صدا و سیما این کار را انجام داده‌اند.  
 
رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور افزود: برخی از حوزه‌ها سوخت فسیلی نداشتند و ما در حدود 25 روز در فشار سرما گاز را برای آن‌ها ذخیره‌سازی کردیم.  
 
سردار جلالی تصریح کرد: سال گذشته که در محضر مقام معظم رهبری بودیم، ایشان دو مسئله مصون‌سازی بدن در برابر تهدیدات و مصون‌سازی کشور در برابر تهدیدات را عنوان کردند؛ یعنی اگر دشمن تلاش کرد تا ضربه و ضرری به ما بزند بدن آسیب‌ناپذیر باشد و همچنین کشور در برابر انواع تهدید مصون باشد. البته برای رسیدن به هدف دوم کار خیلی زیادی داریم، اما امیدواریم که همه وارد شوند و اگر دشمن در حوزه‌ای ضربه زد ضربه نخوریم.  در حوزه اقتصادی مبارزه با تحریم و فراز و فرودهای نظام ارزی و همچنین در حوزه‌های سایبری باید فعالیت کنیم تا به آن هدف مورد نظر مقام معظم رهبری برسیم.
 
وی در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه آیا برای پاسخ متقابل، هکر تربیت می‌کنید، گفت: آمریکایی‌ها و اسرائیلی‌ها اعتقاد دارند که اقدامات سایبری ما باعث شده بحث زیادی از حملات قطع شود.  
 
رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور افزود: ما هکر تربیت نمی‌کنیم، زیرا ما پدافند هستیم و دفاع می‌کنیم و حوزه آفندی و حمله نداریم، لذا موضوع آفند سازوکار خاص خودش را می‌خواهد که ما هم باید داشته باشیم، اما در حوزه پدافند وجود ندارد.  
 
سردار جلالی تصریح کرد: ما از هکرها برای رزمایش‌ها استفاده می‌کنیم که برای ارزیابی ضعف‌های خودمان و برطرف کردن آن‌ها است.  
 
وی در پاسخ به این سؤال که کدام کشورها در حوزه زیستی حملات صورت داده‌اند، گفت: البته این حملات در حوزه زیستی اقدام ضد بشری محسوب می‌شود، اما کسی مسئولیت آن را نمی‌پذیرد، مثلاً در کشته شدن یاسر عرفات با کلاه آلوده به پولوتونیم که حتی وی را نبش قبر کرده و تشخیص دادند که بر اثر همین موضوع کشته شده کسی مسئولیتی را بر عهده نگرفته و لذا تهدیدات زیستی را باید با مطالعه درک کرد.  
 
رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور افزود: آمریکایی‌ها تسلط به حوزه‌های زیستی دارند و اعمال نفوذ بر دستگاه‌های علمی توسعه را انجام می‌دهند، لذا ما می‌توانیم ظرفیت‌های طرف مقابل را پیدا کرده و علیه او به کار گیریم.  
 
سردار جلالی تصریح کرد: "هیلاری کلینتون" به صورت رمزگونه می‌گوید «ما برای کسب قدرت هوشمند باید همه مؤلفه‌های قدرت را به کار بگیریم که البته قدرت بیولوژیک هم در این مؤلفه‌ها قرار دارد»، اما او نمی‌گوید قدرت بیولوژیک، بلکه می‌گوید همه مؤلفه‌های قدرت. تهدیدات ضد بشری با پوشش علمی به نام تهدید خاموش است که گفته نمی‌شود، اما علیه کشورهای دیگر به کار گرفته می‌شود، لذا تایید یا عدم تایید آمریکا در زمینه حوزه‌های زیستی و بیولوژیک برای ما مهم نیست و ما خودمان باید این تهدیدات را دریابیم.  
 
وی ادامه داد: مثلاً درباره بیماری سارس آن را جنگ زیستی بین چین و آمریکا خوانده‌اند یعنی آمریکایی‌ها بیماری سارس را به وجود آورده‌اند و با تبلیغات گسترده ضربه بزرگی به صنعت توریسم زدند و چین نیز برای پاسخ به بازتاب این مسئله اقدامات اولیه و صوری برای توجیه افکار عمومی انجام داد، لذا این جنگ زیستی مدرن است.  
 
رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور خاطرنشان کرد: کشور ما نیز در فرودگاه‌ها، قرنطینه به وجود آورد و هزینه‌هایی صورت داد و در موقعی که حاجیان به کشور بازگشتند این مسئله را کنترل می‌کرد در حالی که اصل چنین چیزی وجود نداشت، لذا هر کشوری باید مرجع تشخیص خودش باشد و نمونه سارس نیز باید در آزمایشگاه مرجع ما بیاید، بنابراین باید به استقلال و خود اتکایی در پدافند زیستی و غیر زیستی و حتی بیماری‌های نظامی برسیم.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار