عضو کميسيون قضايي مجلس گفت: دولت هرچه سريعتر تكليف لايحه پليس قضايي را مشخص كند، چرا كه با وجود طرح افزایش اختیارات رئیس قوه قضاییه نباید این لایحه مسکوت باقی بماند.

"سيدحميدرضا طباطبايي" در گفتگو با خبرنگار حقوقي قضايي باشگاه خبرنگاران، در ارتباط با لايحه پليس قضايي و لزوم تعیین تکلیف آن اظهار داشت: شکل گیری پلیس قضایی به منظور تخصصی كردن امور قضايي بود، اما پس از مدتي اعضاي آن در دستگاه قضا و نيروي انتظامي ادغام شدند، که اين مهم موجب به وجود آمدن خلاء در دستگاه قضايي شد.
 
وي ادامه داد: به دليل عدم همراهي دولت گذشته در مشخص كردن تكليف لايحه پليس قضايي، اين لايحه همچنان مسکوت و بلاتكليف مانده و هنوز به صورت جدي در کمسيون قضایی مطرح نشده است.

طباطبايي خاطرنشان کرد: لايحه پليس قضايي بايد در کميسيون‌هاي مرتبط مجلس شوراي اسلامي از جمله کميسيون قضايي و امنيت ملی مورد بررسي قرار گيرد و نقاط ضعف و قوت آن با همراهي قوه قضاييه مشخص شود.
 
عضو کميسيون قضايي مجلس نهم در پايان خاطرنشان کرد: دولت باید هرچه سريعتر تكليف لايحه پليس قضايي را مشخص كند، چرا كه با طرح افزایش اختیارات رئیس قوه قضاییه نباید این لایحه مسکوت باقی بماند.

براي آگاهی از علت بلاتكليفي تصويب قانون "پليس قضايي" پس از گذشت 3 سال  اينجا کليک کنيد.
 
گفتنی است؛ بر اساس ماده 211 قانون برنامه پنجم توسعه، قوه قضايیه مکلف است به منـظور کاهش عنـاوین مجرمانه و دعاوی، ایجاد پلیس قضايی، استانداردسازی ضمانت اجراهای کیفری و جایگزین‌ کردن ضمانت اجراهای غیرکیفری مؤثر و روزآمد از قبیل انتظامی، انضباطی، مدنی، اداری و ترمیمی حداکثر تا پایان سال اول برنامه، لوایح قضايی مورد نیاز را تهیه كند تا از طریق دولت به مجلس شورای اسلامی تقدیم شود.
 
همچنین در حالي قانون برنامه پنج ساله پنجم توسعه جمهوري اسلامي ايران به ايجاد "پليس قضايي" تصريح دارد كه پس از گذشت 3 سال از تقديم اين لايحه به دولت، نه تنها چنين تشكيلاتي به وجود نيامده بلكه ظاهرا به فراموشي نيز سپرده شده است.

انتهاي پيام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار