يک کارشناس سياست خارجي مطرح کرد؛

ضرورت حضور ايران در اجلاس ژنو 2

يک کارشناس سياست خارجي گفت: اصرار ایران بر این است که مشکل سوریه باید با طرحی سوری-سوری و به دست ملت سوريه حل شود و گروه‌های تکفیری و تروریستی که هم‌اکنون از کشورهای مختلف در سوریه حاضر بوده و دست به اقدامات تروریستی می‌زنند حق تصمیم‌گیری درباره اجلاس ژنو2 را نداشته و نباید در این اجلاس شرکت کنند.

"حسين کنعاني‌مقدم" در گفتگو با خبرنگار سياست خارجي باشگاه خبرنگاران، با اشاره به سفر "اخضر ابراهيمي" نماينده ويژه سازمان‌ملل در امور سوريه به ايران گفت: به نظر می‌رسد ماموریت ابراهیمی این است که ایران را به حضور در اجلاس ژنو 2 ‌دعوت کند.

وي ادامه داد: همچنين ابراهيمي پیش‌شرط‌های آمریکا را از جمله اینکه ایران یا باید مصوبات ژنو 1 را بپذیرد یا با دولت انتقالی در سوریه موافقت کرده و اینکه درسال 2014 انتخابات سوریه بدون حضور بشار اسد برگزار شود را به ايران منتقل کند.

اين کارشناس سياست خارجي افزود: این رایزنی‌ها با حضور اخضر ابراهيمي در تهران انجام خواهد شد و البته مواضع ایران نيز در این موارد کاملا واضح است.

کنعاني‌مقدم اظهار داشت: ایران بدون هيچ پيش‌شرطي آماده شرکت در اجلاس ژنو 2 خواهد بود همچنین اعلام کرده است که هماهنگی‌های لازم را با دولت سوریه انجام خواهد داد تا نتایج اجلاس ژنو 2 مثبت و عملی باشد.

وي تاکيد کرد: اصرار ایران بر این است که مسئله سوریه باید با طرحی سوری-سوری و به دست ملت سوريه حل شود و گروه‌های تکفیری و تروریستی که هم‌اکنون از کشورهای مختلف در سوریه حاضر بوده و دست به اقدامات تروریستی می‌زنند حق تصمیم‌گیری درباره اجلاس ژنو2 را نداشته و نباید در این اجلاس شرکت کنند.

اين کارشناس سياست خارجي درباره مواضع قدرت‌هاي جهاني در رابطه با حضور ايران در اجلاس ژنو 2 تصريح کرد: آمریکا تا به حال مواضع مشروطی را اتخاذ کرده اما به طور کلي معتقد است که حضور جمهوری‌ اسلامی ایران می‌تواند اثربخش باشد و همچنين روس‌ها نیز اعلام کرده‌اند که بدون حضور ایران عملا امکان توافق در اين اجلاس وجود ندارد.

وي در پايان خاطرنشان کرد: به نظر می‌آید موضع قاطعی مبنی بر عدم حضور ایران در این اجلاس نبوده و غير از جنجال‌های رسانه‌ای و اظهار نظرهای شخصی، مانع جدي بر سر اين مسئله وجود نداشته باشد.

بسياري از کارشناسان سياست خارجي معتقدند عدم حضور معارضين سوري در اجلاس ژنو 2 باعث تقويت جايگاه دولت سوريه و بشار اسد خواهد شد.

لازم به ذکر است اخضر ابراهیمی طی سفر به تهران در دیدار با مسوولان ایرانی اعلام کرد "دبیرکل سازمان‌ملل و دبیرکل اتحادیه عرب و ما معتقد هستیم که شرکت ایران در اجلاس ژنو بدون پیش‌شرط طبیعی و ضروری است"

انتهاي پيام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار