رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری سبزوار گفت: کمبود اعتبارات در سال گذشته اشاره کرد و افزود: متاسفانه کمبود اعتبارات سال گذشته سبب شد تا تنها 50 درصد اعتبارات میراث فرهنگی در سال گذشته محقق شود.


حشمت ا... متین فر در گفتگو با  خبرنگارباشگاه خبرنگاران افزود: طبق اعتبارات کل استان، با توجه به امکانات و تعداد آثار تاریخی، سبزوار بعد از مشهد دومین شهرستانی است که بیشترین اعتبارات را به خود اختصاص داده است.

وی با اشاره به قدمت تاریخی شهرستان سبزوار گفت: این دیار بیش از 5500 سال قدمت دارد و به لحاظ قدمت آثار تاریخی و صنایع دستی حدود 900 اثر تاریخی و فرهنگی در این شهرستان به ثبت رسیده است که از این تعداد 275 اثر تاریخی دارای ثبت ملی میباشد.

وی افزود:  آثار تاریخی این شهرستان شامل بقاع متبرکه، محوطه ها، خانه های تاریخی،آبشار، آیین ها، صنایع دستی و ... می باشد.

متین فر با اشاره به قابلیت های سبزوار در حوزه گردشگری تصریح کرد: منطقه گردشگری دلبر و ششتمد ،  4 روستای دارای بافت تاریخی در داورزن و سبزوار و همچنین اقدامات مطالعاتی  روستای زعفرانیه، طبس، باشتین و مزینان که مهمترین هدف گردشگری میراث فرهنگی هستند.

وی تعداد پروژه های گردشگری،صنایع دستی و میراث فرهنگی سال گذشته را  12 طرح بیان کرد و گفت: اعتباری بالغ بر 440 میلیون تومان برای احداث این طرح ها پیش بینی شد ,اما  اعتبار تخصیص یافته بسیار ناچیز بود.

وی افزود:  میراث فرهنگی تنها موفق به جذب 83 میلیون تومان برای بحث های عمرانی و مبلغ 100 میلیون تومان برای مرمت و احیاء مسجد جامع شد.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری سبزوار  کل اعتبارات دریافتی سال گذشته را 220 میلیون تومان بیان کرد.

متین فر همچنین کل اعتبار مصوب شده برای احیاء و مرمت بناهای تاریخی سبزوار را 33 میلیون تومان بر شمرد و گفت: مرمت امامزاده استیر ،زادگاه دکتر علی شریعتی، منزل شیخ الاسلام در روستای کسکن، منزل عظیمیان، آرامگاه کاشفی، بیهقی از جمله بناهایی است که با مشارکت هیات امنا و مالکین بناها مرمت و احیاء شده است.

متین فر با بیان اینکه 6 میلیون تومان اعتبار برای ثبت آثار تاریخی سبزوار در فهرست آثار ملی ایران تخصیص یافته اظهار داشت: پرونده های ثبتی آثار تاریخی چشم آهو، سه بنای تاریخی شامل آب انبار روستای استیر و ابارش، منطقه گردشگری شیر احمد و دو درخت کهنسال تاریخی سبزوار به زودی در فهرست آثار ملی ایران ثبت خواهد شد.

وی ادامه داد: تاکنون اداره میراث فرهنگی 10 مورد پرونده ثبتی را اماده کرده که تعدادی از ان ها به ثبت رسیده است./س

 

برچسب ها: اعتبارات ، میراث ، فرهنگی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.