خبرگزاري فرانسه در گزارشي به قلم "سيمون استوردي" نوشت: تلاش‌هاي ديپلماتيک براي حل موضوع هسته‌اي ايران هفته آينده با برگزاري نشست‌هايي در وين پيش از گفتگوهاي اصلي گروه پنج به علاوه يک در ژنو در هفتم و هشتم نوامبر قوت مي‌گيرد.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران، يوکيا آمانو، رييس آژانس هسته‌اي سازمان ملل روز دوشنبه با عباس عراقچي، معاون وزير خارجه‌ ايران و مذاکره‌کننده اصلي ايران در تلاش ديپلماتيک تازه‌ اين کشور ديدار مي‌کند.

سپس روز چهارشنبه و پنج‌شنبه، يک تيم هفت نفره‌از کارشناسان ايراني با همتايان خود از شش قدرت جهاني - انگليس، چين، فرانسه، روسيه، آمريکا و آلمان - ديدار مي‌کند تا براي نشست ژنو بسترسازي شود.

همه‌ اين نشست‌ها در پشت درهاي بسته برگزار خواهند شد.

ايران اين ادعا را رد مي کند که به دنبال سلاح هسته‌اي است.

برخي کارشناسان مدعي اند سال آينده، ايران ممکن است به "ظرفيت حساس" دست يابد، يعني نقطه‌اي که بتواند اورانيوم کافي براي توليد يک بمب غني‌سازي کند بي‌آنکه کسي متوجه شود. اما حسن روحاني از ماه اوت که به رياست جمهوري انتخاب شد اين اميد را ايجاد کرده است که اين موضوع حل شود و تهديد اقدام نظامي تا ابد فروکش کند.

جواد ظريف، وزير خارجه‌ ايران در ماه سپتامبر نشستي تاريخي با جان کري، همتاي آمريکايي خود در  مجمع عمومي سازمان ملل برگزار کرد.

باراک اوباما رييس‌جمهور آمريکا و روحاني نيز يک تماس تلفني تاريخي برگزار کردند که نخستين تماس ميان مقامات عالي اين دو کشور بود که از زمان پيروزي انقلاب اسلامي سال 1979 با هم رابطه ندارند.

 در 15 و 16 اکتبر در ژنو، ايران يک پيشنهاد تازه به پنج عضو دايم شوراي امنيت به‌علاوه آلمان ارايه کرد که عباس عراقچي گفت بن بست هسته‌اي را "در عرض يک سال" حل و فصل مي‌کند.

کاخ سفيد گفت ايران "سطح تازه‌اي از جديت در نشست ژنو نشان داده که تاکنون ديده نشده است. بااين‌حال، کاخ سفيد هشدار داد به اقدامات و نه اظهارات احتياج هست.

در گفتگوهاي موازي ايران با آژانس نيز خوش‌بيني وجود دارد طوري‌که آژانس نخستين نشست خود را با سفير ايران در وين در 27 سپتامبر "بسيار سازنده" توصيف کرد.

اگرچه فعاليت‌هاي ادعايي که آژانس قصد تحقيق درباره آن را دارد در گذشته رخ داده‌اند و عنصر مهمي در گفتگوها نيستند،‌ حل و فصل آنها براي برداشتن تحريم‌ها حياتي است.

مارک هيبس، تحليل‌گر موسسه کارنگي در گفتگو با خبرگزاري فرانسه گفت: "ايران براي رسيدن به اين مرحله راهي ندارد جز اين‌که به سوالات آژانس پاسخ بگويد."

وي در عين‌حال ادعا کرد: ايران احتمالا به دنبال موافقتي گسترده‌تر با  شش قدرت جهاني خواهد بود پيش از آن‌که به بازرسان آژانس اجازه دسترسي به سايت‌ها، اسناد و پرسنل مربوطه را بدهد.

عراقچي روز جمعه گفت: "اميدواريم ايران و آژانس بتوانند يا رويکرد جديد با حسن نيت اتخاذ کنند و بتوانيم ابهامات باقي‌مانده را در مدت کوتاهي برطرف کنيم."
برچسب ها: هسته ای ، دیپلماسی ، ایران ، وین ، ژنو ، iran ، nuclear
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار