دوران بلوغ يك مرحله مهم در زندگي است كه بايد چند سال قبل از ورود به آن نوع رژيم غذايي مناسب را انتخاب كرده و مصرف كنيم.

دكتر ميترا زراتي، متخصص تغذيه در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشاه خبرنگاران گفت: تغذيه در دوران بلوغ به خاطر تغييرات فيزيولوژيكي كه ايجاد مي شود بسيار مهم است.

وي ادامه داد: در دوران بلوغ از جمله اين تغييرات مي توان به افزايش حجم عضلات و رشد استخوان ها و اندام ها اشاره كرد اگر تغذيه در اين دوران به درستي نباشد امكان رشد و عبور از دوران بلوغ را مشكل مي كند.

زراتي خاطر نشان كرد: در زژيم غذايي دختران كه در سن "بلوغ "هستند حتما بايد مواد مغذي مانند حبوبات گوشت قرمز منابع "كلسيم" براي افزايش رشد استخوان ها مصرف لبنيات همچين منابع حاوي كلسيم شامل كلم سفيد، كلم برگ كلم بنفش همچنين دانه كنجد وجود داشته باشد.

وي تصريح كرد: همچنين دختران بايد از قرص آهن و مكمل آهن استفاده كنند مصرف مواد حاوي پر پروتئين مانند سفيد تخم مرغ در پسران لازم و ضروري است به طور معمول 4 تا 5 در هفته مصرف داشته باشد همچنين استفاده از شير و ماست و انواع گوشت ها و حبوبات به خصوص سويا لازم و ضروري است.

زراتي تصريح كرد: در دوران بلوغ از مصرف قندهاي ساده آب ميوه و شربت و شكلات هاي تافي جلوگيري شود چون اين مواد روي هورمون هاي رشد اثر مي گذارند و ترشح آن ها را كم مي كند و رشد قدي افراد را مختل مي كند./ح

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار