با حضور مديرعامل سازمان بهشت زهرا و جمعي از مسئولان مراسم تجليل از خادمين آرامستان‌هاي کشور برگزار شد.

به گزارش خبرنگار اجتماعي باشگاه خبرنگاران؛ مراسم تجليل از خادمین آرامستان‌های سراسر کشور  برای دومین بار به میزبانی سازمان بهشت زهرا(سلام الله علیها) و اتحادیه آرامستان‌های کشور در هتل شهر تهران برگزار شد.

 در اين مراسم  قدرت‌الله قنبریان،مدیر عامل اتحادیه آرامستان‌های کشور به عنوان اولین سخنران به مدعوین همایش خیرمقدم گفت و به تشریح اهداف این گردهمایی پرداخت و تصریح کرد: امسال دومین دوره همایش را با همکاری و هماهنگی سازمان بهشت زهرا (سلام الله علیها) در سه روز؛ حضور در مرقد امام خمینی (رضوان الله تعالی علیه)، مزار شهدا و برج میلاد تهران و نیز دیدار با نمایندگان مجلس شورای اسلامی و بازگو کردن مشکلاتمان آغاز کردیم و امروز هم که سومین روز و آخرین روز از این همایش است با تقدیر از غسال و غساله‌های نمونه به پایان می‌رسانیم.

در ادامه اين مراسم توکلی، مدیرعامل سازمان بهشت زهرا(سلام الله علیها) ضمن عزیز و گرامی دانستن جمعی که در بین آنان حضور دارد، گفت: شادمانی و خوشحالی خود را از حضور در بین شما نمی‌توانم پنهان کنم و با تمام وجودم باور دارم که صحبت کردن از خوبی و خوب بودن،اخلاق و اخلاق‌مداری در بین شما عزیزان زیره به کرمان بردن است.

 وي ادامه داد: صحبت‌های من امروز دو بخش دارد. بخش اول از زبان و نگاه همکارانم؛ تطهیرکنندگان، کارگران و خادمین مردم که من خودم را از آنان می‌دانم و بخش دوم از نگاه مدیرعامل آرامستان بهشت زهرا(سلام الله علیها) و از باب انتقال تجربیات و اندوخته‌های فراوانم در چند سال کارکردن در کنار خادمین آرامستان بهشت زهرا (سلام الله علیها) بزرگترین آرامستان کشور است، که تقدیم می‌کنم.

توکلی با اشاره به اینکه نگاه یک تطهیرکننده و خادم اموات مسلمین به جایگاه خودش باید چگونه باشد،گفت: تطهیر‌کنندگی یک جایگاه ویژه و مرتبه است و باعث دور شدن از گناه و پاکی انسان می‌شود و ما امروز اینجا جمع شده‌ایم برای ارج نهادن به مقام و شغل عزیزان شاغل در آرامستان‌ها (غسال‌ها و غساله‌ها) و تغییر نگاه از خدماتی محور به فرهنگی محور و عزت محور و این مهم را از خودمان باید آغاز کنیم تا نگاه جامعه هم در نهایت تغییر کند.
  
شهردار حرم مطهر حضرت امام خمینی(رضوان الله تعالی علیه) با اشاره به جایگاه و اهمیت شغلی غسال و غساله‌ها گفت:  من از تمام گرفتاری‌ها و سختی شغل شما و کارکنان آرامستانهای کشور اطلاع دارم ولی معتقدم در گام اول باید کاری کنیم که یک تطهیر کننده چه مرد و چه زن آن عزت واقعی و کرامت حقیقی یک شهروند را بیابد و آن گاه که خود را با افراد دیگر از منظر حق و حقوق زندگی کردن برابر دید و به جایگاه خود رسید می‌توانیم با قاطعیت بگوییم که مشکلات بعدی هم هموار و آسان می‌شود.

 توکلی در بخش ديگري از اظهارات خود تصريح کرد: من به عنوان مدیرعامل سازمان بهشت زهرا(سلام الله علیها) به تک تک پرسنلم توجه ویژه دارم، به منازل اکثر آنها رفته‌ام و از نزدیک پای درد و دل آنها نشسته‌ام و قاطعانه می‌گویم که با احترام به پرسنل‌، جایگاه من به عنوان مدیرعامل سازمان بهشت‌زهرا (سلام الله علیها) بالارفته است. ارتباط ما یک ارتباط یک طرفه و سرد نیست.ما با همکارانمان ارتباط دلی,عاطفی و صمیمانه داریم.باید در آرامستان‌های سراسر کشور این اتفاق بیفتد و به حقوق پرسنل توجه ویژه شود.

مدیرعامل سازمان بهشت‌زهرا (سلام الله علیها) افزود: مدیران عامل آرامستان‌های کشور باید در زمینه ارتقای منزلت شغلی این افراد تلاش کنند. حتی با یک تغییر اسم ساده، مثلا از «مرده‌شورخانه» به «سالن تطهیر» چه تحول عظیمی در این رابطه اتفاق می‌افتد.این نکات مهمی است که باید به آن توجه شود. باید این ارتقای منزلت را دنبال کنیم و از آسیب‌های اجتماعی که در این زمینه وجود دارد، بکاهیم.

وی خاطرنشان کرد: ما در سازمان بهشت‌زهرا (سلام الله علیها) کارگروهی تشکیل داده‌ایم که آسیب شناسی کرده و برای رفع نواقص برنامه دارد و این آمادگی وجود دارد که تجربیاتمان را در اختیار دیگران قرار دهیم. ما با نگاه کاملا علمی و با فعال کردن حوزه تحقیق و پژوهش قدم‌های خوبی در راستای به روز رسانی خدمات و فرهنگی کردن فعالیت‌ها انجام داده‌ایم که می‌توانیم به صورت گسترده در قالب کارگاه‌های آموزشی این مهم را در اختیار دیگر آرامستان‌ها قرار دهیم تا از این طریق مشکلاتشان از جمله در زمینه حقوق، سختی‌ کار و درمان حل شود.

در ادامه اين مراسم منصور باقرصاد، قائم‌مقام معاونت خدمات شهری شهرداری تهران که در این مراسم حضور داشت در خصوص برگزاری این همایش و اهداف آن گفت: برگزاری این همایش‌ها در سطح خادمین آرامستان‌های سراسر کشور اهداف متعددی را دنبال می‌کند. یکی از این اهداف، بازدید پرسنل از دیگر آرامستان‌های کشور است که در این بازدیدها شاهد انتقال تجربیات و برنامه‌های نوین به دیگر آرامستان‌ها بوده‌ایم و موضوع اصلی این جلسات، افزایش تجربیات و تبادل افکار است.

وی افزود: در این همایش ضمن بازدید افراد از کارهایی که انجام شده و نوآوری‌هایی که صورت گرفته است، کلاس‌های آموزشی هم برای آنها در نظر گرفته شده است که آموزش‌های لازم برای ارتقای کیفی کار توسط افراد با تجربه، به عزیزان داده می‌شود.

باقرصاد با بیان اینکه امروز در جامعه ما دیدگاه‌های خاصی روی بعضی مشاغل حاکم است، اظهار داشت: متاسفانه یکی از مشاغلی که این‌گونه هستند، خادمین آرامستان‌ها در بخش‌های مختلف‌اند که علی‌رغم اینکه دین اسلام در رابطه با مرگ و اهمیت آن و در مورد موضوع کفن و دفن و غسل اموات اهمیت ویژه‌ای قائل شده است، این دیدگاه بر این شغل حاکم شده است.

وی با اشاره به رضایتمندی غسال‌ها و غساله‌ها از شغل‌شان، افزود: در این شغل از پیرمرد و پیرزن تا جوان و میانسال مشاهده می‌شود که همگی از شغل خود رضایت دارند. طبیعتا باید از این افراد قدردانی شود. امروز کسانی که در این شغل و در این راه قدم گذاشته‌اند و در حال انجام یک کار الهی هستند، در جایی باید از آنها قدردانی شود که بحمدالله با برگزاری این همایش، این کار صورت گرفته است.

باقرصاد در خاتمه تاکید کرد: متاسفانه ما شاهدیم که جامعه کمتر به فکر مشکلات قشر غسال و غساله ها بوده‌ و همین تجلیل ساده از این عزیزان بسیار کار خوب، نو و خداپسندانه‌ای است که تاثیرات خوب روحی و روانی هم دارد در این رابطه باید از بهشت زهرا(سلام الله علیها) تقدیر و تشکر کرد.

انتهاي پيام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار