عید سعیدقربان، آغاز اشغال خرمشهر، آغاز هفته پیوند اولیا و مربیان، انفجار اولین بمب هسته‌ای چین، روز جهانی غذا و ... از مهم‌ترین رخدادهای تاریخ امروز است.

به گزارش مجله شبانه باشگاه خبرنگاران، امروز 24 مهر 1392 خورشیدی برابر با 10 ذی الحجه 1434 هجری و 16 اكتبر 2013 میلادی است. مهمترین رخدادهای تاریخ امروز از این قرار است:

عید سعیدقربان
حضرت ابراهیم (ع) در خواب، ذبح فرزندش را می‌بیند و پس از سه بار، این موضوع را با پسرش حضرت اسماعیل مطرح می‌کند. اسماعیل این دستور الهی را با آغوش باز می‌پذیرد و خود را برای اجرای آن آماده می‌سازد.

پس از مهیا شدن ابراهیم و اسماعیل جهت انجام امر خداوند، از جانب پروردگار، قوچی جهت قربانی فرستاده می‌شود و این پدرو پسر از این آزمایش الهی، سربلند بیرون می‌آیند. از آن پس روز دهم ذیحجه به عید قربان نام گذاری شده است.

به آتش کشیدن مسجد جامع کرمان توسط مزدوران رژیم پهلوی (1357 ش)
در روز 24 مهر 1357 ش حدود 20 هزار نفر از مردم مسلمان کرمان به منظور بزرگداشت اربعین شهدای 17 شهریور تهران و اولین سالگرد شهادت آیت‌اللَّه مصطفی خمینی، کلیه مغازه‌ها را تعطیل کرده و در مسجد جامع کرمان اجتماع کردند. ناگهان حدود 300 نفر از عوامل رژیم در لباس زاغه‌نشینان معروف به کولی با در دست داشتن چوب و میله آهنی و با شعار جاوید شاه به مسجد حمله کردند و با میله و چوب به جان مردم افتاده و پس از ضرب و شتم، قسمتی از وسایل مسجد و ساختمان از جمله قرآن‌ها را سوزاندند. علاوه بر آن مغازه‌هایی را که تصویر امام را نصب کرده بودند، غارت نموده و آسیب فراوانی زدند. هدف رژیم از ایجاد این بلوا، برهم زدن اجتماع بزرگ مردم مسلمان و ایجاد رعب و وحشت آن هم به اسم مردم بود. این حادثه موجب نفرت شدید مردم شد و امام خمینی (ره) در پیامی، این اعمال را نتیجه حمله‌های جنون‌آمیز دانستند.

تعطیلی بازار تهران و شهرهای مختلف ایران در اعتراض به جنایات رژیم پهلوی (1357 ش)

برگزاری مراسم باشکوه چهلم شهدای هفدهم شهریور در بهشت زهرا (1357 ش)
روز جمعه 17 شهریور، مردم، بیخبر از حکومت نظامی به خیابان‌ها ریخته و ارتش شاه در میدان ژاله (شهدا) به روی مردم بی دفاع آتش گشود و خیابان های اطراف را غرق در خون مردم بیگناه نمود. هفده شهریور 1357 بدین شکل در تاریخ انقلاب به جمعه سیاه معروف گردید.

آغاز اشغال خرمشهر توسط قوای متجاوز بعثی عراق (1359 ش)
بعد از ظهر روز دوشنبه 31 شهریور ماه 1359، ناگهان بارانی از آتش بر خرمشهر باریدن گرفت و شهر را غرق در آتش و دود ساخت. برای اغلب مردم بروز چنین وضعی قابل تصور نبود. در واقع پس از حملات هوایی عراق بر فرودگاههای ایران در بعد از ظهر روز 31/6/59، یگانهای زمینی عراق ماموریت خود را شروع کردند. دشمن قبل از حرکت، اجرای آتش روی پاسگاه های مرزی و جاده های اصلی را تشدید نمود و علاوه بر اجرای آتش توپخانه، تانک ها و خمپاره اندازها، جاده خرمشهر- اهواز، پاسگاه کیلومتر 25 و پاسگاه شلمچه را زیر بمباران هوایی خود گرفت. عراق ابتدا سعی کرد عقبه اصلی خرمشهر یعنی جاده خرمشهر- اهواز را تهدید کند و امکان مقاومت نیروهای مستقر در مرز و پاسگاه های مرزی را خنثی سازد. در این وضعیت، هرچند ادامه مقاومت بسیار دشوار بود اما ترک شهر برای حماسه آفرینانش دشوارتر به نظر می‌رسید، به همین خاطر مقاومت قدم به قدم سلحشوران مسلمان ادامه یافت تا روز 24 مهرماه که خرمشهر، شهر خون شد و «خونین شهر» نام گرفت.

درگذشت استاد "مرتضی حنانه" آهنگ ساز معاصر ایرانی (1368 ش)
مرتضی حنانه (فرزند مهندس محمد حنّانه مؤسس دبیرستان ایرانشهر) پس از طی دوران ابتدایی و ورود به هنرستان موسیقی، از طرف هنرستان به چکسلواکی رفت تا آموزش‌های لازم را طی کند. با شروع جنگ جهانی دوم، این هنرستان تعطیل شد؛ ولی مرتضی حنانه با تلاش خود و دوستانش، پایه ارکستر سمفونیک تهران را بنا گذاشت. او بعدها برای تکمیل تحصیلات خود در موسیقی به ایتالیا رفت و پس از بازگشت به ایران به تدریس موسیقی پرداخت. حنانه پس از مدتی ارکستر سمفونیک رادیو ایران را با نام فارابی تأسیس کرد و پس از افتتاح تلویزیون ایران، در سمت مشاور سرپرستی، کلاس‌های آموزش فنی خوانندگان را تشکیل داد. استاد حنانه که در سال 1350 ش موفق به اخذ نشانِ بهترین آهنگساز برای یک فیلم شده بود، اولین کسی است که در ایران به ساخت موسیقی فیلم اقدام کرده است. گام‌های گمشده، دروازه‌های متروک و مَقاصِدُ الاَلحان و... از جمله آثار استاد مرتضی حنانه می‌باشد.

آغاز هفته پیوند اولیا و مربیان
خانه و مدرسه زمانی می‌توانند رسالت آموزشی و تربیتی خاص خود را به نحو مطلوب انجام دهند که هر یک شناخت تربیتی کافی داشته باشند و نقش تربیتی خاص خود را با بصیرت انجام دهند. در این راستا انجمن اولیا و مربیان، هیأتی منتخب از پدران و مادران، دانش‌آموزان و مربیان مدرسه است که با هدف همکاری در جهت پیشبرد امور آموزش و پرورش دانش‌آموزان تشکیل می‌شود. انجمن اولیا و مربیان، مظهر همکاری خانه و مدرسه در امر تعلیم و تربیت کودکان و نوجوانان است.

در هفته پیوند اولیا و مربیان که از تاریخ 24 تا 30 مهرماه هر سال برگزار می‌گردد، پدران و مادران به مدارس دعوت شده و درباره مسائل تربیتی بحث و تبادل نظر نموده و نمایندگان خود را در انجمن برای یک سال برمی‌گزینند. مشاوره و برنامه‌ریزی به منظور تحقق اهداف انجمن؛ همکاری و همفکری با مدیر و مربیان مدرسه در مورد برنامه‌های اوقات فراغت دانش‌آموزان و دعوت از اولیای علاقمند به منظور بهره‌مندی از خدمات و یاری‌های آنان برای تهیه و تدارک و تکمیل امکانات آموزشی - پرورشی مدرسه از جمله مهم‌ترین وظایف انجمن اولیا و مربیان می‌باشند.

وفات "ابن الانباری" ادیب و نحوی (328 ق)
ابوبکر محمد بن قاسم انباری بغدادی معروف به انباری و ابن الانباری ازبزرگان ادبا، نحوی و لُغَوی قرن چهارم هجری است. ابن انباری در تفسیر، حدیث، شعر و فنون ادبی بسیار ماهر و در بدیهه گویی و ضرب‌المثل استاد بود. ابن انباری به داشتن دانش و تالیفات بسیار و فضایل اخلاقی، مشهور است و تا آخرین روزهای عمر از آموختن دانش غافل نبود. اما آنچه بیش از همه، نظر مورخان را به ابن انباری جلب کرده است، حافظهٔ توانای اوست. کسانی که در کلاس درس او شرکت داشتند، گفته‌اند که وی در مجالس درس، تنها از حافظهٔ خود، بهره می‌برد و از دفتر و کتاب کمتر استفاده می‌کرد. از تالیفات ابن انباری می‌توان به کتب ادب الکاتب، الاضداد و ضمائر القرآن، اشاره کرد.

سقوط قلعهٔ شهر بخارا در مقابل حملات سپاهیان مغول (616 ق)
چنگیزخان مغول در ادامهٔ کشورگشایی‌های خود در ذی‌الحجّه سال 616 ق به بخارا رسید و پس از سه روز محاصره، آن شهر را فتح کرد و آتش زد. چون بنای خانه‌های بخارا از چوب بود، همهٔ آن‌ها به جز چند سرای و مسجد که از آجر ساخته بودند، بقیه از میان رفت. چنگیز آن شهر را غارت و مردم آن را قتل‌عام کرد. وی سپس جوانان بخارا را به صورت لشکری انبوه و غیرمنظم با خود برد و از ایشان در کارهای غیرنظامی مانند پرکردن خندق‌ها و آوردن سنگ و چوب جهت انباشتن رودخانه‌ها و کارهای دیگر استفاده می‌کردند. چنگیز در بخارا چنان کشتار و خرابی کرد که چون یکی از فراریانِ آن شهر را دربارهٔ این حادثه پرسیدند گفت: آمدند و سوختند و کشتند و بردند و رفتند.

تولد "محمد علی خان بامداد" نویسنده و شاعر (1305 ق)
میرزا محمدعلی خان بامداد در مشهد مقدس به دنیا آمد. او پس از فراگیری علوم مقدماتی، حکمت و ادب را نیز آموخت. دوران زندگی بامداد مقارن با استبداد صغیر در ایران بود. وی که از آزادی خواهان به شمار می‌رفت، در اثر فشارهای رژیم حاکم به تهران آمد و برای بیداری مردم و ترویج آزادی و مشروطیت، روزنامهٔ بامداد را منتشر کرد. قطعات نظم و نثر او که درجراید و مجلات ادبی چاپ و منتشر می‌شد، از شهرت و استقبال فراوانی در میان مردم برخوردار بود. بامداد، مدتی ریاست کل اوقاف را به عهده داشت و همچنین در دورهٔ ششم مجلس شورای ملی از سوی مردم به نمایندگی انتخاب شد.

تولد "دیوید بن گوریون" بانی رژیم غاصب صهیونیستی (1886 م)
دیوید بن گوریون (تولد: ۱۶ اکتبر ۱۸۸۶ - درگذشت: ۱ دسامبر ۱۹۷۳) اولین نخست وزیر کشور اسرائیل بود. وی رئیس کمیته اجرایی آژانس یهود و رهبری اقدامات سیاسی نظامی صهیونیست‌ها در فلسطین زیر قیومیت انگلستان را با هدف تشکیل کشور اسرائیل را به عهده گرفت و همینطور نیز با گروههای شبه نظامی اشترن و ارگون و با سازمان هاگانا همکاری می‌کرد. در سال ۱۹۵۳ از نخست وزیری استعفا داد و در سال ۱۹۵۵ به عنوان وزیر دفاع اسرائیل انتخاب شد.

وی دوبار به عنوان نخست وزیر کشور اسرائیل انتخاب شد. دیوید بن گوریون نهایتا در سال ۱۹۷۰ از فعالیت‌های سیاسی کناره گیری کرد. نقل است که دایوید بن گوریون خانم گلدا مایر را «تنها مرد در دولت اسرائیل» نام داده بود.

مرگ "موشه دایان" سیاست‌مدار برجسته رژیم صهیونیستی (1981 م)
موشه دایان از نظامیان و سیاست مداران مشهور رژیم اشغال‌گر قدس، در 20 مه 1915 م در دهکده‌ای یهودی نشین واقع در فلسطین اشغالی به دنیا آمد. وی در 14 سالگی به گروهک‌های تروریستی پیوست و از سال 1939 م به جرم فعالیت‌های شدید صهیونیستی، به زندان انگلیسی‌ها افتاد. وی پس از آن‌که دو سال بعد در 1941 از زندان رهایی یافت، در همان سال در جریان عملیات چریکی علیه نیروهای فرانسوی مستقر در لبنان از ناحیه چشم چپ مجروح شد و بینایی آن را از دست داد. با اعلام موجودیت رژیم صهیونیستی در سال 1948 م، دایان از سال 1953 م به مدت پنج سال رئیس ستاد ارتش و پنج سال نیز وزیر کشاورزی بود. وی هم‌چنین در جریان جنگ شش روزه بین اعراب و اسرائیل پُست وزارت دفاع را برعهده داشت و در 1977 وزیر امور خارجه رژیم صهیونیستی گردید. موشه‌دایان که از ستون‌های اصلی حکومت متجاوز اسرائیل محسوب می‌شد سرانجام در 16 اکتبر سال 1981 بر اثر ابتلا به سرطان در 66 سالگی درگذشت.

آغاز تحریم نفتی کشورهای عرب علیه حامیان رژیم صهیونیستی (1973 م)
به دنبال شروع جنگ چهارم اعراب و اسرائیل و حمایت امریکا و بریتانیا از رژیم صهیونیستی، کشورهای عرب صادرکننده نفت، در روز شانزدهم اکتبر 1973 م، تحریم نفتی امریکا، انگلیس و شرکت‌های نفتی فروشنده این ماده مهم به رژیم اسرائیل را آغاز کردند. این امر باعث افزایش سریع قیمت نفت تا چهار برابر در سطح جهان شد که برای کشورهای غربی بسیار غیرمنتظره بود، به گونه‌ای که از آن به شوک نفتی تعبیر کردند.

اجرای حکم مجازات جنایت کاران جنگی محکوم شده در دادگاه نورنبرگ (1946 م)
پس از پایان جنگ جهانی دوم، دادگاهی بین‌المللی برای محاکمه جنایت‌کاران جنگیِ این نبرد خونین، در شهر نورنبرگ آلمان برگزار شد که اعضای هیأت قضاوتْ، از مقامات عالی رتبه چهار کشور اشغال کننده آلمان، یعنی امریکا، انگلیس، شوروی و فرانسه تعیین شده بودند. رسیدگی به جرائم رهبران آلمان هیتلری، که بیشتر آن‌ها به جنایت علیه بشریت و مشارکت در توطئه بر ضد صلح و جنایات جنگی متهم بودند، بیش از ده ماه به طول انجامید تا این‌که دادگاه در روز اول اکتبر سال 1946 م، نظر خود را درباره 22 نفر از متهمان اعلام کرد. بر این اساس، 12 نفر از مقامات برجسته حزب نازی، محکوم به اعدام، 7 نفر به ده سال زندان تا حبس ابد و سه نفر نیز تبرئه شدند. تقاضای تخفیف مجازات محکومیت از طرف شورای عالی متفقین برای نظارت بر امور آلمان رد شد و احکام صادره، در روز 16 اکتبر 1946 م به اجرا درآمد. از محکومین به اعدام، هرمان گورینگ، مرد شماره دو آلمان نازی که در جریان دادگاه، خونسردتر از همه به نظر می‌رسید، دو ساعت قبل از اعدام، با سم سیانور خودکشی کرد. رودلْفْ هِس آخرین محکوم به حبس ابد بود که پس از چهل و دو سال، در 16 اوت 1987 م در زندان خودکشی نمود.

انفجار اولین بمب هسته‌ای چین (1964 م)
چینی ها در سال (1964) با آزمایش اولین بمب هسته ای خود، آژانس های جاسوسی غرب را غافلگیر کردند. چینی ها سال ها برای دستیابی به بمب هسته ای از شوروی کمک دریافت می کردند. اما این کمک ها بنا به دلایلی قطع شد و هنگامی که چین اولین بمب هسته ای خود را آزمایش کرد، تهدیدی بالقوه برای دو ابرقدرت جهان به شمار می رفت. تنها سه سال پس از این واقعه بود که چینی ها اولین بمب هیدروژنی خود را هم آزمایش کردند. گفته می شود چین از دهه هشتاد تا به امروز، (400) کلاهک هسته ای در اختیار دارد. البته برخی منابع به تازگی گفته اند چین تعدادی از کلاهک های هسته ای خود را نابود کرده است.


روز جهانی غذا
روز جهانی غذا توسط کشورهای عضو فائو در بیستمین کنفرانس این سازمان در نوامبر سال 1979 که در واقع روز تاسیس فائو است نام‌گذاری شد و همه ساله مراسمی در بیش از 150 کشور جهان برای بزرگداشت آن برگزار می‌شود. در این روز، سازمان‌های بین‌المللی، به انگیزه برقراری روابط در زمینه کشاورزی و زمینه‌سازی برای جلوگیری از فقر و گرسنگی و نابودی محیط‌زیست، تلاش می‌کنند. روز جهانی غذا، تلنگری برای بیداری وجدان های به خواب رفته و روز همدردی با گرسنگانی است که از ابتدایی‌ترین حق زندگی، یعنی غذا محرومندو در این محرومیت، دستان بی‌توانشان از دامان زندگی کوتاه می‌شود. 

تأسیس سازمان بین‌المللی خواربار و کشاورزیِ سازمان ملل متحد (1945 م)
کنفرانس خواروبار و کشاورزی ملل متحد درماه مه 1943 م در امریکا تشکیل شد و کمیسیون موقتی برای تنظیم پیش‌نویس اساسنامه سازمان جهانی خواروبار و کشاورزی به وجود آورد. در نهایت، این سازمان موسوم به فائو در اکتبر 1945 در شهر رُم پایتخت ایتالیا تأسیس شد و اساسنامه آن در 16 اکتبر 1945 م در کِبِک کانادا به تصویب 20 کشور حاضر رسید. هدف از تشکیل این سازمان، کمک به اعضاء خود برای ایجاد یک سرویس اطلاعاتی شامل حقایق و آمار مربوط به تغذیه، کشاورزی، جنگل داری، شیلات و هم‌چنین ارزش‌یابی و پیش‌بینی تولید، توزیع و مصرف و تلاش در زمینه بهبود تولید، بازاریابی، تبدیل و توزیع محصولات کشاورزی و حفظ منابع طبیعی، تعیین سیاست‌های مربوط به تامین اعتبار و مبادله کالا و تضمین کمک‌های مذکور برای متقاضیان می‌باشد.

فائو بزرگ‌ترین مؤسسه تخصصی سازمان ملل محسوب گردیده و دارای یک کنفرانس عمومی مرکب از نمایندگان 34 کشور عضو است که هر دو سال یک بار تشکیل جلسه می‌دهند. مرکز فائو در شهر رم قرار دارد. این سازمان دارای یک دبیرخانه است و مدیرکل آن توسط کنفرانس عمومی به عنوان رئیس اجرایی سازمان فائو انتخاب می‌شود.
برای مشاهده مجله شبانه اینجا کلیک کنید
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار